«گیوم آنسل» افسر سابق ارتش فرانسه نیز می گوید:«به رغم آن که ارتش اسرائیل زیر ساخت های ظاهری حماس را نابود کرد اما این جنبش یک ارتش در سایه است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، ارتش اسرائیل یک ماه پیش اعلام کرد که جنبش مقاومت اسلامی(حماس) را در یک سوم شمال نوار غزه از بین برده است اما مبارزان این جنبش بار دیگر ظاهر شدند و این حکایت از آن دارد که هدف جنگی اصلی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در ریشه کن کردن حماس بسیار دور از دسترس است.

روزنامه لوپاریزین فرانسه گزارش خود را این گونه شروع کرد و نوشت در حالی که نگاه ها به سمت  رفح نشانه رفته است بار دیگر آتش نبردها در دیگر مناطق نوار غزه شعله ور شد.    

این روزنامه در گزارش خود به قلم «لئو آگیس» نوشت که ارتش اسرائیل  طی روزهای اخیر عملیات نظامی جدیدی را در  شمال نوار غزه ساحلی آغاز کرد  و هدف اعلام شده اش جلوگیری از «بازسازی قدرت نظامی حماس» عنوان شده است.

نویسنده در ادامه نوشت: منطقه جبالیا که بزرگترین اردوگاه پناهندگان در نوار غزه را در خود جای داده است و نیز منطقه «الزیتون» در شهر غزه بار دیگر تبدیل به صحنه درگیری های شدید شده اند.

این نویسنده در ادامه نوشت: روزنامه الایام فلسطین نوشت که  تانک های ارتش رژیم اسرائیل از اواخر هفته گذشته با پوشش آتشباری گسترده توپخانه ای و هوایی در این منطقه پیشروی می کنند.

 

تفسیر بازگشت

«دیوید ریژولت روز» نویسنده متخصص در امور خاورمیانه می گوید این تحولات در حالی رخ می دهند که ارتش اسرائیل تأکید کرد که نیروهای حماس را از بین برده است و این نشان می دهد که حماس در حال بازسازی خود بر اساس گردان های تفکیک شده است.

این نویسنده بر این باور است که شاخه نظامی حماس بار دیگر در مناطق شمال غزه مستقر شده است و به نظر می رسد که هنوز برخی از زیرساخت های زیرزمینی اش برخی مناطق نوار غزه را به هم مرتبط می کند.

اما چگونه می شود که این بازگشت حماس به این منطقه را که ارتش اسرائیل گمان می کرد به اندازه ای برایش امن شده است که بخشی از نیروهایش را از آن جا بیرون کشید؟

«میشل گویا» افسر بازنشسته ارتش فرانسه بازگشت حماس به شمال نوار غزه را این گونه تفسیر می کند: «در طول 20 سال اسرائیل بر این باور بود که نباید در جنگ های زیر زمینی درگیر شود. این منطقه نیز در واقع در کنترل ارتش اسرائیل نبود و حماس تا حدود زیادی از آزادی جا به جایی برخوردار بود.

«گیوم آنسل» افسر سابق ارتش فرانسه نیز می گوید:«به رغم آن که ارتش اسرائیل زیر ساخت های ظاهری حماس را نابود کرد اما این جنبش یک ارتش در سایه است. 

نیروهای حماس از طریق تونل ها جا به جا می شوند و مخفی گاه هایی دارند و نمی توان آنها را از هم تشخیص داد زیرا  لباس نظامی به تن ندارند بلکه غیرنظامیانی هستند که در اوقات معینی سلاح به دست می گیرند و نه تانکی دارند و نه گردان و نه مقرهای نظامی.

آنسل این پرسش را مطرح کرد: آیا در اصل می توان این گروه نظامی را از بین برد به ویژه آن که این گروه برای بقا به رغم کشته شدن فرماندهانش و بخش زیادی از مبارزانش، مصمم است.

این افسر سابق ارتش فرانسه در ادامه تأکید می کند: حماس عبارت است از سلسله ای از عشایر خانوادگی نامنظم و حتی با وجود از دست دادن هزاران نیروی خود باز هم می تواند به سرعت نیرو جذب کند.

گیوم آنسل تصریح می کند: ما می توانیم یک ساختار سیاسی نظامی را از بین ببریم اما از بین بردن یک ایدئولوژی سخت است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.