در هفته‌های آینده، به نظر می‌رسد با اطمینان بتوان فرض کرد که یکی از اهداف کلیدی ATACMS، سامانه‌های دفاع هوایی روسیه خواهد بود که برای محافظت از ارتش روسیه در جنوب و شرق اوکراین مستقر می‌شوند.

به گزارش جماران؛ به نقل از گروه بحران، سه هفته از زمانی که ولادیمیر زلنسکی؛ رییس‌جمهوری اوکراین، تحویل موشک‌های ATACMS از ایالات متحده را تایید کرد، گزارش‌ها حاکی از افزایش حملات بسیار اثرگذاری است که علیه اهداف روسیه در اوکراین با استفاده از این سلاح‌های دوربرد انجام شده است.

ارسال مداوم موشک‌های ATACMS ممکن است به زودی معضلات جدی برای ارتش متجاوز روسیه در اوکراین ایجاد کند. برنامه‌ریزان نظامی پوتین باید بین نیاز به عقب‌نشینی در برخی از اهداف اولویت‌دار خارج از دسترس موشک‌های ATACMS تعادل برقرار کنند و در عین حال به حمایت لازم برای نیروهای درگیر در نبردهای تلخ در خط مقدم جنگ ادامه دهند.

ورود موشک‌های ATACMS به اوکراین که مدت‌ها انتظارش را می‌کشید، در ابتدا بیشتر ناظران را غافلگیر کرد. برخلاف تحویل‌های قبلی دسته‌های جدید تسلیحات، که معمولا از قبل توسط شرکای اوکراین با اطلاعیه‌های عمومی علامت‌گذاری شده‌اند، ایالات متحده تصمیم گرفت موشک‌های ATACMS را بدون هیاهو ارسال کند. این امر به اوکراینی‌‌ها این امکان را داده تا به هنگام حمله شبانه به پایگاه‌های هوایی روسیه در سرزمین‌های اشغال شده اوکراین در اواخر اکتبر از عنصر غافلگیری بهره‌مند شوند.

اعتقاد بر این است که حملات توسط ATACMS حداقل 9 هلیکوپتر نظامی روسیه و سایر تجهیزات با ارزش را در پایگاه‌های هوایی نزدیک بردیانسک و لوهانسک در جنوب و شرق اوکراین منهدم کرده است. این وقایع کارایی نسخه کلاهک خوشه‌ای موشک‌های ATACMS تحویلی به اوکراین را تایید کرد.

تاکنون تصور می‌شود که ایالات متحده موشک‌های ATACMS با برد صد مایل را در اختیار اوکراین قرار داده است. در حالی که هنوز هیچ تایید رسمی در مورد زمان و مقیاس تحویل موشک‌های بیشتر وجود ندارد. متعاقب آن دیمیترو کولبا؛ وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «ایالات متحده اکنون محموله‌های منظم موشک‌های ATACMS را حفظ خواهد کرد و همچنین مدل‌های برد بلندتر را به اوکراین عرضه خواهد کرد.»

موشک‌های کلاهک‌های خوشه‌ای ATACMS که گمان می‌رود اوکراین در حال حاضر در اختیار دارد، سلاح‌های بسیار مؤثری علیه اهداف نسبتا محافظت نشده مانند هلیکوپترها و هواپیماها، سامانه‌های دفاع هوایی، کشتی‌های جنگی، تاسیسات تعمیر و نگهداری و انبارهای مهمات هستند. مقامات ارتش روسیه بدون شک اکنون به دنبال عقب نشینی فوری در برخی از نقاط کور راداری خود هستند.

با این حال، محدودیت‌های عملی در مورد این‌که چه مقدار تجهیزات نظامی روسیه می‌تواند بدون آسیب‌پذیر ماندن نیروهای خط مقدم عقب‌نشینی شود، وجود دارد. به عنوان مثال، روسیه در ماه‌های اخیر به شدت به هلیکوپترهای نظامی برای خنثی کردن ضدحمله اوکراین و جلوگیری از هرگونه پیشرفتی متکی بوده است. اگر اکنون این هلیکوپترها به طور کامل از محدوده ATACMS خارج شوند، این امر به میزان قابل توجهی مدت زمان استقرار آن‌ها را در خط مقدم محدود می‌کند.

در هفته‌های آینده، به نظر می‌رسد با اطمینان بتوان فرض کرد که یکی از اهداف کلیدی ATACMS، سامانه‌های دفاع هوایی روسیه خواهد بود که برای محافظت از ارتش روسیه در جنوب و شرق اوکراین مستقر می‌شوند. با توجه به سرعت موشک‌های ATACMS و فواصل نسبتا کوتاه درگیر، رهگیری موثر حملات هوایی اوکراین برای سامانه های پدافند هوایی روسیه بسیار چالش برانگیز خواهد بود. در حال حاضر گزارش‌های اولیه وجود دارد که اوکراین S-400 SAM را در نزدیکی لوهانسک با موشک‌های ATACMS هدف قرار داده است.

انهدام پدافند هوایی روسیه در اوکراین اشغالی، راه را برای حملات گسترده‌تر از جمله پهپادها و موشک‌های کروز مانند موشک‌های طوفان سایه ارائه شده توسط بریتانیا باز می‌کند. اوکراین قبلا تاکتیک‌های مشابهی را در کریمه اشغالی به کار گرفته است، با مجموعه‌ای از حملات به سامانه‌های پدافند هوایی در طول ماه‌های تابستان که زمینه را برای حملات پرمخاطب در سپتامبر با هدف قرار دادن یک کشتی جنگی، یک زیردریایی و مقر ناوگان دریای سیاه روسیه فراهم کرد. همچنین آسیب به سامانه‌های پدافند هوایی یکپارچه روسیه، جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگی آتش را برای پهپادهای شناسایی اوکراینی آسان‌تر می‌کند.

فرماندهان اوکراینی همچنین احتمالا به دنبال استفاده از قابلیت‌های حمله پیشرفته ارائه شده توسط موشک‌های ATACMS برای هدف قرار دادن مکان‌های تعمیر و نگهداری ارتش روسیه و تاسیسات ذخیره سلاح در پشت خط مقدم هستند. با وادار کردن فرماندهان روسی به جابجایی این اهداف با ارزش دورتر از جبهه، اوکراین اثربخشی رزمی نیروی مهاجم پوتین را از بین خواهد برد.

موشک‌های کلاهک خوشه‌ای ATACMS که به اوکراین تحویل داده می‌شوند، سلاح شگفت‌انگیزی نیستند که بتوانند پویایی جنگ را به طور قاطع به نفع اوکراین تغییر دهند. در واقع، برای هدف قرار دادن مؤثر پیوندهای لجستیکی اصلی مانند پل‌ها و پست‌های فرماندهی مستحکم، اوکراین باید نسخه واحد کلاهک ATACMS را دریافت کند. با این وجود، ورود موشک‌های ATACMS به میدان نبرد اوکراین، بدون شک فرصت‌های جدیدی را برای فرماندهان اوکراینی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.