رئیس جمهور فرانسه برای انجام میانجیگری میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با جیبی پر از 20 میلیارد دلار به پاریس برگشت.

به گزارش جماران روزنامه رای الیوم ، در سرمقاله خود به قلم عبدالبارى عطوان سردبیر روزنامه نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، میان دولت لبنان و پادشاهی عربستان سعودی "مانجیگری" خواهد کرد که با استعفای جورج قرداحى، وزیر اطلاع رسانى لبنان، موفق شد، این گران ترین میانجیگری در تاریخ است که  بین تمام مشابه های خود در منطقه انجام داد، رئیس جمهور فرانسه پس از سفر سه روزه اش به ابوظبی و ریاض با بیش از 20 میلیارد دلار معامله تسلیحاتی آشکار و پنهان در جیب خود به کشورش بازگشت.

امارات متحده عربی که پایتخت آن ابوظبی است اولین ایستگاه امانوئل ماکرون در تور خلیج فارس بود، جمعه گذشته از امضای قراردادی به ارزش 16 میلیارد یورو برای خرید 80 فروند هواپیمای نسل جدید رافال خبر داد، چیزی که آن را به بزرگترین مشتری خارج از کشور خطوط هوایی فرانسوی "داسو" تبدیل می کند، شاید این معامله به عنوان غرامتی به فرانسه برای دزدی قرارداد زیردریایی استرالیا از آمریکا که پنجاه میلیارد دلار تخمین زده می شود، انجام شود،که تأثیر منفی بر روابط دو کشور گذاشت، مهمتر از آن، ممکن است جایگزینی برای قرارداد F-35 ایالات متحده باشد که امارات قرار داد خرید آن را بسته است، زیرا دومی به دلیل شرایط پیچیده اش نظرش را تغییر داد، مهمتر از همه، لزوم استفاده از آن تحت نظارت آمریکا بود و از نظر فناوری مانند جنگنده های مشابه  اسرائیلی خود پیشرفته نبود.

عربستان سعودی به افتخار ماکرون رئیس جمهور فرانسه و به پاس قدردانی از تلاش های میانجی گری وی، خرید تسلیحاتی را اعلام نکرد، او (لبنان) را از بالای درخت بحران پایین آورد، اما این بازدید به خودی خود "رایگان" نخواهد بود، باید هزینه زیادی برای آن وجود داشته باشد که توسط خزانه داری عربستان باید پرداخت شود. ، چه از طریق معاملات تسلیحاتی یا توافقات تجاری بعدی، پس از فروکش کردن غبار بحران قرداحی.

در ادامه باید توضیح دهیم و می گوییم که رئیس جمهور فرانسه اولین رهبر غربی بود که از زمان ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در اکتبر 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول به عربستان سفر کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به عنوان رهبر و حاکم واقعی کشورش دیدار کرده است،که به معنای شکستن انزوای اوست و رفع محاصره دیپلماتیک اوست، و آغاز طرحی برای بازپروری او برای به دست گرفتن رسمی قدرت در کشورش و جانشینی پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیزاست.

محمد بن سلمان می خواست از آقای قرداحى انتقام بگیرد زیرا او اعصابش را بهم ریخت یعنی محکوم کردن جنگ در یمن که خونریزی مالی، انسانی و سیاسی برای عربستان است، علاوه بر این، او چگونه جرأت کرد که این قدم را بردارد در حالی که یکی از "کارمندان عربستان" است و از لطف سعودی ها برخوردار بود و شهرت را  و رسیدن به این مقام،یعنى  وزیر اطلاع رسانى کشورش را مدیون سعودی هاست؟

«سندروم» القرداحی  پس از آن که  مجبور به استعفا شد، از دایره  توجه مردمی و رسمی از سرفصل ها محو خواهد شد. بهانه استعفایش هم اولویت دادن منافع ملی لبنان بر عزت و منفعت شخصی خود و جلوگیری از اخراج 200 هزار لبنانی شاغل در عربستان است اما بحران لبنان به طور کلی و روابط عربستان و لبنان ادامه خواهد داشت و ممکن است بدتر از آن شود. 

بن سلمان  با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، با حضور میانجیگر، یعنى ماکرون، تماس گرفت، اما این تماس شامل هیچ گونه دعوتی از وی برای سفر به عربستان و یا هیچ وعده ای برای حل بحران های مالی و معیشتی لبنان، یا بازگشت چهار سفیری که از بیروت فراخوانده شده اند، نبود.

با توجه به تجربیات قبلی، به ویژه در رفتار با سازمان آزادیبخش فلسطین، باید بگوییم که این عادت سعودی هاست که شرایط خود را بر دیگران تحمیل می کند و از آنها می خواهد که آن را اجرا کنند. بدون اینکه در ازای آن هیچ قولی داده شود، به جز کلمه «مژدگانى » یا بعد از آن خواهیم دید و پس از اجرا، فرآیند «کباب کردن» طرف مقابل روی آتش سرد آغاز می شود.

فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، زمانی که اعلام کرد مشکل اصلی لبنان، اظهارات آقای قرداحى نیست، بلکه سلطه حزب الله و سلاح های آن بر کشور است، این یعنى، بحران بین دو کشور چه قرداحى استعفا دهد و چه برکنار شود و چه در وزارت اطلاع رسانى بماند، ادامه خواهد داشت.

«حزب‌الله» که از قرداحی حمایت کرده و کاملاً با استعفای وی مخالفت کرده است، هنوز نظر خود را نگفته و «سکوت» را ترجیح داده و این به معنای خودداری از استعفا و ادامه بحران دولت میقاتی  است شاید به همین دلیل جلسه ای برای آن تشکیل نشد، صرفاً به این دلیل که نمایندگان جبهه «حزب الله» که اکثریت هستند در آن شرکت نخواهند کرد مگر اینکه به مهمترین خواسته آنها یعنی برکناری قاضی طارق بیطار بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت دست پیدا کند.  

ماکرون در حالی در هواپیمای خود در حال بازگشت به پاریس است که در پوست خود نمی گنجد این در حالی است که تمام بهای میانجیگری خود و شاید بیش از حد انتظارش را به خاطر حاتم بخشى عربها گرفت و "چهچه‌" می‌ زند.در مورد بحران‌های لبنان، حتی اگر چهار سفیر اخراجى بازگردند و آقای میقاتی دعوتنامه‌ای را که مشتاقانه منتظر دیدار از ریاض بود، دریافت کند، ادامه خواهد یافت، دیداری که با همان نتیجه‌ای که میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در آغاز به قدرت رسیدنش به ریاض رفت، به پایان می‌رسد.

 

کریم اسدی اصل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.