آیت الله غرویان استاد درس خارج فقه و اصول حوزه های علمیه گفت: مردم ابراز می کنند که این نظام، نظام روحانیت و آخوندی است و میان اینکه کدام جناح، گروه و دسته از روحانیت بر سر کار هستند، تفکیکی قائل نیستند. در حقیقت مردم کلیت اقدامات و فعالیت ها را به حساب حوزه و روحانیت می نویسند و از این جهت هر حرکتی که مسئولین نظام، دولت و وزرا انجام می دهند، نهایتاً به حساب روحانیت نوشته می شود.

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه های علمیه معتقد است که مردم به دور از جناح بندی های سیاسی، کلیت اقدامات و فعالیت های حاکمیت و دولت را به حساب حوزه و روحانیت می نویسند و از این جهت هر حرکتی که مسئولین نظام، دولت و وزرا انجام می دهند، نهایتاً به حساب روحانیت نوشته می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان درباره تأثیر عملکرد مسئولین بر رابطه میان مردم و روحانیت، اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام ایران براساس دیدگاه فقهی است که حضرت امام خمینی(ره) داشتند و ایشان نظام حکومت را براساس ولایت فقیه مطرح کردند لذا هر اقدامی که توسط حاکمیت و دولت انجام می شود، به حساب روحانیت نوشته می شود.

وی ادامه داد: مردم ابراز می کنند که این نظام، نظام روحانیت و آخوندی است و میان اینکه کدام جناح، گروه و دسته از روحانیت بر سر کار هستند، تفکیکی قائل نیستند. در حقیقت مردم کلیت اقدامات و فعالیت ها را به حساب حوزه و روحانیت می نویسند و از این جهت هر حرکتی که مسئولین نظام، دولت و وزرا انجام می دهند، نهایتاً به حساب روحانیت نوشته می شود.

وی با تأکید بر اینکه تأثیر عملکرد مسئولین در رابطه میان مردم و روحانیت واقعیتی انکارناپذیر است، گفت: مسئولین نظام باید نسبت به این نکته توجه داشته باشند که عملکرد آنها به گونه ای باشد که کلیت روحانیت و حوزه مخدوش نشود و مورد نقد و انتقاد قرار نگیرد. البته همه مسئولین نیت خیر دارند، ولی گاهی اتفاقات یا قوانین و مصوباتی در هر یک از قوای ثلاثه یعنی مجلس، دولت یا قوه قضاییه محقق می شود که محل انتقاد مردم هستند و مردم انتقاد و اعتراض خود را به کل روحانیت تعمیم می دهند.

 غرویان افزود: اگر حرکات مثبتی در دولت و نظام اتفاق بیفتد، نظر مردم نسبت به روحانیت مثبت می شود و اگر اتفاقات و تخلفات منفی رخ دهد، نظر مردم هم نسبت به روحانیت منفی می شود. این واقعیتی است که وجود دارد و هشداری به مسئولین نظام است که مراقبت بیشتری نسبت به اقدامات خود در عرصه های مختلف داشته باشند.

وی بیان کرد: به طور دقیق نمی توان زمان فاصله گیری روحانیت و مردم را مشخص کرد یا دولت یا شخص خاصی را نام بُرد. اتفاقات و تحولات اجتماعی به مرور زمان رخ داد و بر میزان فاصله روحانیت با مردم تأثیر گذاشت. تحلیل مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باید به گونه ای باشد که سیر اتفاقات و جریانات در این باره مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند.

وی به سابقه تاریخی و دیرینه روحانیت و مردم اشاره و خاطرنشان کرد: تاریخ روحانیت، مرجعیت و علمای دین نشان می دهد که علما، بزرگان، مراجع و روحانیت همیشه در کنار مردم بودند، خانه های مراجع، علما و روحانیون همواره پناهگاه مردم بوده و مردم مشکلات مختلف خود را با علما و مراجع در میان می گذاشتند و مجتهدین و مراجع همیشه در کنار مردم و مدافع حقوق مردم بودند.

وی افزود: روحانیت و مراجع از گذشته به نوعی صدای مردم بودند، مشکلات و گرفتاری های مردم را به مسئولین و حکومت ها می رساندند و از مردم دفاع می کردند و درباره مسایل داخلی، بین المللی به حکومت تذکر می دادند که نمونه آن جریانات تنباکو و مشروطیت است.

روحانیت باید بلندگوی صدای ملت باشد

این استاد حوزه ادامه داد: همیشه در خانه مراجع باز بود و مردم راحت بدون واسطه به بیت علما می رفتند و درد و دل می کردند، علما هم نامه می نوشتند و سخنرانی می کردند و به مسئولین حکومت و سیاست نکاتی را تذکر می دادند. این سیره در تاریخ ثبت شده و در حال حاضر هم باید به این صورت باشد یعنی روحانیت باید صدای ملت را بشنود و بلندگوی صدای ملت باشد، اگر همین سیره علما و مراجع گذشته ادامه پیدا کند، مردم در کنار روحانیت و روحانیت هم در کنار مردم می مانند، در غیر این صورت میان مردم، علما و مجتهدین فاصله ایجاد می شود.

روحانیون نباید در برابر مشکلات مردم سکوت کنند

غرویان تأکید کرد که سیره حمایت روحانیت از مردم باید همچنان محفوظ بماند و علما و مجتهدین نباید سکوت کنند، اگر مردم انتقاد و اعتراض و مشکلی دارند، علما باید حامی مردم باشند و در یک فضای اخلاقی، معنوی، دینی و مذهبی حرف ها و مشکلات مردم را منتقل کنند.

این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه جناح بازی های سیاسی می تواند رابطه روحانیت با مردم را مخدوش و ضعیف کند، گفت: سیره مراجع، علما و بزرگان گذشته و حال این بوده و هست که به دور از سیاست و قدرت، حرف خدا و پیغمبر(ص) را بزنند و از مردم حمایت کنند. در حال حاضر مسایلی مثل گرانی ها و فشار اقتصادی از جمله مشکلات و گرفتاری های مردم است که مراجع  گاه و بی گاه نکاتی در این باره مطرح می کنند و تذکراتی می دهند، تذکرات مراجع پدرانه و ناصحانه است و اگر همین مشی، روش و مسلک ادامه پیدا کند، مردم در کنار روحانیت و روحانیت نیز در کنار مردم خواهند بود.

فاصله میان مردم و روحانیت به ضرر حکومت و دولت هاست

وی به آسیب ها و اثرات مثبت تعمیق روابط میان مردم و روحانیت اشاره و تصریح کرد: چنانچه میان روحانیت و مردم فاصله ای ایجاد شود، آثار منفی هم برای روحانیت و هم برای حکومت و حاکمیت به دنبال خواهد داشت چرا که نظام ما و نظام ولایت فقیه مبتنی بر خواست و آرای ملت است و امام خمینی(ره) این مساله را مکرر می فرمودند که نظام سُفره ای است که ملت پهن کردند و حکومت را به دست علما دادند. اگر مردم در راهپیمایی ها شرکت نمی کردند و در صحنه این نهضت و انقلاب نبودند، نظام ولایت فقیه سرپا نمی شد و پشتوانه ای نداشت.

وی تأکید کرد که پشتوانه نظام و جمهوری اسلامی مردم هستند، لذا فاصله میان مردم و روحانیت، همان فاصله مردم و حاکمیت و مردم و دولت است و این آسیب و خطر بزرگی محسوب می شود، اما اگر فاصله ای میان روحانیت و مردم نباشد و روحانیت و مردم کنار هم باشند، در واقع مردم کنار دولت و پشتوانه بزرگی برای دولتمردان هستند. این یک امر بسیار طبیعی و روشنی است.

غرویان ابراز امیدواری کرد که روحانیت و مردم همچنان در کنار هم باشند تا دولتمردان با قوت و قدرت بیشتری در صحنه های بین المللی ظاهر شوند. همیشه مقام معظم رهبری می فرمایند که حضور مردم در راهپیمایی هایی مثل 22 بهمن و روز قدس قوت قلبی برای گفتمان بین المللی مسئولین است. بنابراین مسئولین اگر می خواهند در جهان معاصر با قدرت حرف بزنند، باید پشتیبانی ملت را داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.