طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 30 شهریور 1400، در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۹ نفر دیگر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

از روز جمعه ۲۶ شهریور ماه تلفات کرونا در پی افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون روندی کاهشی اما نوسانی گرفته و روز گذشته (دوشنبه)به ۳۴۴ مورد یعنی پایین ترین رقم مرگ طی دو ماه اخیر و پس از پایان خیز پنجم کرونا رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۴ میلیون ۸۱۹ هزار و ۲۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۴۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۵۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۳۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۸۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت کنند.

در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

هفته گذشته اپلیکشین ماسک از عبور کشور از خیز پنجم کرونا خبر داد و همچنین در برآوردی دیگر اعلام کرد تهران و چندین شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند.

پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.  

 

۳۰ شهریور ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

موج پنجم کرونا پس از سه ماه تاخت و تاز و قربانی کردن هزاران نفر، با تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان تا حدی روند نزولی به خود گرفته است که ادامه این روند کاهشی، علاوه بر سرعت بخشی به انجام واکسیناسیون به مسئولیت پذیری شهروندان در رعایت شیوه نامه ها و اقدامات پیشگیرانه بستگی دارد.

دلتا، سویه ای مهیب تر از دیگر گونه های کرونا بسیاری را به دام خود انداخت که رهایی از آن بسیار دشوار بود ، بسیاری از خانواده های ایرانی داغدار عزیزانشان شدند و  شمار زیادی از مبتلایان به این ویروس پس از رهایی از عفریت مرگ همچنان دست به گریبان عوارض داروها و این بیماری هستند .

در روزهای اخیر با سرعت بخشی به روند واکسیناسیون و تلاش های صورت گرفته موج پنجم کرونا در شیب نزولی قرار گرفته است اما بیم آن می رود که در آستانه فصل پاییز ، تعطیلات پیش رو و برگزاری آیین های مذهبی اربعین حسینی و ماه صفر با برخی عادی انگاری ها و بی توجهی ها سویه جدید شیوع پیدا کند .

 بر اساس توصیه کارشناسان باید همچنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی پایبند بود و از برگزاری دورهمی ها ،تجمعات و سفرهای غیر ضرور اجتناب کرد.

سرعت بخشی به روند واکسیناسیون در استانها

دولت سیزدهم در شروع به کار خود اولویت تسریع در واردات و تولیدات داخلی واکسن کرونا در دستور کار قرار داد بطوریکه در یک ماه و نیم گذشته بیش از ۴۱ میلیون دُز واکسن وارد کشور کرده که به تناسب این ورود روند واکسیناسیون هم شتاب بیشتری گرفته است .

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم  قول سرعت‌ گرفتن واکسیناسیون و واکسینه‌ کردن تمام گروه‌های هدف تا ۲۲ بهمن ماه را داده است. 

بهرام عین اللهی گفته که هیچ‌ کمبود واکسنی در کشور نداریم و  هر استانی که با سرعت بیشتری واکسیناسیون را انجام دهد سهمیه واکسن بیشتری می‌گیرد.

وی امروز در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا هم گفت  که در کل کشور واکسیناسیون بالای ۱۸ سال از امروز انجام می شود و محدودیتی وجود ندارد و مردم می توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.

عین اللهی عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد مردم واکسن زده اند و میزان واکسیناسیون به مرز ۴۵ میلیون نفر رسیده است. 

وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: دو هفته آینده برنامه جدیدی درباره کاهش یا لغو محدودیت های شبانه و سفر به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهیم کرد.

بر اساس گزارشی از وبدا ،پنجاه وپنجمین محموله واکسن کرونا با حجم دو میلیون دُز هم  امروز(سه شنبه) وارد کشور شد.، این سی و دومین محموله ای است که از چین وارد شده و به این ترتیب تعداد کل محموله های وارد شده از چین به بیش از ۶۰ میلیون دُز رسید.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر هم روز گذشته(دوشنبه) گفت، ۶۰ میلیون دز واکسن جدید توسط جمعیت هلال‌احمر از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان ماه وارد کشور می شود.

در مجموع و تا کنون ۳۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۴۸۵ دز واکسن در نوبت اول و ۱۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۵۱ دز در  نوبت دوم تزریق شده است که در کل ۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۳۶ دز واکسن تاکنون در کشور به هموطنان تزریق شده است.

۳۰ شهریور ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

 خبرنگاران در تولیدات خود به روند واکسیناسیون در استان ها اشاره داشته اند که بخشی از آنها در ذیل می آید:

در اصفهان و به گفته مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: حدود ۴۷ درصد جمعیت استان تاکنون یک نوبت واکسن کرونا و حدود ۲۳ درصد ۲ نوبت را دریافت کردند.

رضا فدایی با تاکید بر اینکه توانایی تزریق یکصد هزار دز واکسن کرونا در روز در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۲ تا سه هفته آینده با رشد قابل توجهی در واکسیناسیون نوبت دوم مواجه خواهیم شد.

در خبری از کرمانشاه نیز آمده که سقف تزریق واکسن افراد بالاتر از ۱۸ سال تا دهم مهرماه تعیین شده از این رو همه هم‌استانی‌ها در این مدت حداقل باید دُز اول واکسن خود را دریافت کنند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه گفت که در فرصت پیش رو تا پیک‌ احتمالی بعدی باید اکثریت جامعه در مقابل این بیماری واکسینه شوند تا شاهد مرگ عزیزانمان نباشیم.

 نهضت واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال هم در استان تهران از امروز آغاز شده است .

استاندار تهران در جلسه مدیریت و مقابله با کرونا استان تهران اظهار داشت: روند قابل قبولی در کاهش بیماران سرپایی، بستری، بستری ویژه و فوتی ها را در هفته چهارم شهریور داشتیم. انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه ۳۲۴ مرکز تجمیعی داریم عنوان کرد: از روز چهارشنبه ۱۶۰ ایستگاه در بیمارستان های خصوصی ایجاد می شود ضمن اینکه هلال احمر ۷ مرکز ایجاد می کند و شهرداری تهران نیز لیست مراکز مستقل خود را اعلام می کند.

سرپرست اورژانس کشور هم از افزایش پایگاه های شبانه روزی واکسیناسیون در مناطق مختلف تهران خبر داد.

پیمان صابریان در این باره گفت: ۱۹ پایگاه ثابت و سیار اورژانس با بیش ۴۲۰ تکنسین به صورت خودرویی و فردی آمادگی تزریق واکسن به گروه‌های سنی اعلام شده را دارد.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سرعین نیز از آغاز واکسیناسیون کارکنان شاغل در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل خبرداد.

یحیی نجارقابل افزود: با توجه به گردشگرپذیر بودن شهرستان سرعین واکسیناسیون کارکنان شاغل در بخش گردشگری این شهرستان اهمیت زیادی دارد.

 تزریق واکسن کرونا به دانش‌آموزان در خلخال هم آغاز شده است بطوریکه اولویت تزریق با دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان بوده و بتدریج به سنین پایین‌تر تزریق خواهد شد.

 در اراک نیز ۷۰ هزار و ۸۰۴ دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک، جمعیت هدف واکسیناسیون کرونا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: که برای تزریق واکسن دانش آموزی  ۲ مرکز ویژه  توسط آموزش و پرورش برای دختران و پسران پیش بینی شده است.

همچنین  در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، ۲۵ هزار نفر از فرهنگیان این استان هم واکسن کرونا دریافت کردند.

مسوول اجرای طرح واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی هم از آغاز واکسیناسیون کرونا با اتوبوس سیار در حاشیه شهر مشهد و در اماکن مختلف این مناطق مانند هیاتهای مذهبی، کارخانه‌ها و مساجد خبر داد.

محمد مقضی افزود: با پیگیری سازمان اتوبوسرانی نخستین اتوبوس واکسیناسیون سیار افتتاح و در اختیار بسیج جامعه پزشکی قرار گرفته است و ۹ اتوبوس دیگر نیز کار خود را به زودی آغاز می کنند.

در خراسان جنوبی نیز رکورد جدید واکسیناسیون کرونا ثبت شد که این مطلب را دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد که با تزریق ۱۱ هزار و ۲۶۴ دُز واکسن کرونا در ۲۴ ساعت رکورد جدید واکسیناسیون در خراسان جنوبی ثبت شد.

تاکنون ۲۸۸ هزار و ۷۶۷ نفر در استان خراسان جنوبی دُز اول واکسن کرونا و ۱۶۱ هزار و ۷۴۷ نفر نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در این استان به ۴۵۰ هزار و ۵۱۴ دُز رسید.

فرماندار گناوه هم گفت: بر اساس آخرین آمار با تزریق ۶۳ هزار و ۸۰۷ دز واکسن به افراد بالای ۱۸ سال در این شهرستان، روند واکسیناسیون کرونا به میانگین ۵۲.۵ درصد رسیده است.

غلامرضا مهرجو افزود: با اقدام‌ها  و تلاش‌های خوبی که در زمینه مقابله با شیوع کرونا از جمله  تسریع در واکسیناسیون جمعیت هدف صورت گرفته است، وضعیت کرونایی شهرستان بهتر شده و به رنگ  زرد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز از دانش آموزان خواسته تا  به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند چرا که واکسیناسیون دانش آموزان قزوینی هنوز آغاز نشده اما ثبت نام آنان در سامانه در دستور کار قرار گرفته است.

در خبری از تبریز هم آمده که سه هزار نفر در مراکز سیار اورژانس تبریز واکسینه شدند.

 رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: فعالیت مراکز سیار واکسیناسون اورژانس در تبریز در میادین اصلی این کلان شهر از بیست و ششم شهریور ماه امسال آغاز شده و شهروندان استقبال خوبی از آنها داشته اند. 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۸۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در نوبت‌های اول و دوم به افراد واجد شرایط در استان تا کنون تزریق شده و این روند همچنان با قوت ادامه دارد.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: موفقیت در مهار کرونا در سیستان و بلوچستان با همراهی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها محقق شده است.

در خبری از البرز هم آمده که از ابتدای عملیات واکسیناسیون تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در این استان مصرف شده است و تاکنون بیش از  ۹۰۰ هزار نفر در این استان  یک دز دریافت کرده اند و عملیات واکسیناسیون در این استان با سرعت ادامه دارد .

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز گفت: ۵۰ هزار دٌز واکسن کرونا از نوع سینوفارم و برکت به شهرستان‌های آبادان ، خرمشهر و شادگان در جنوب غرب خوزستان اختصاص یافت.

ساسان قربانی با اشاره به ذخیره سازی ۶۰ هزار دٌز واکسن سینوفارم و آسترازنکا در مراکز تزریق واکسن در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان اظهار داشت: هیچ مشکل و کمبودی در تزریق واکسن در منطقه جنوب غرب خوزستان وجود ندارد.

خبری از قم حاکی است که  تاکنون ۴۶ درصد مردم قم واکسینه شده‌اند ، بر اساس گزارش های اعلامی  تاکنون ۶۴۱ هزار و ۶۸۱ دُز واکسن کرونا در قم تزریق شده که ۴۴۰ هزار و ۹۳۵ مورد آن دُز اول و ۲۰۰ هزار و ۷۴۶ واکسن نیز مربوط به دُز دوم بوده است.

چه خبر از کرونا ؟

در زنجان و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ، روز گذشته این استان سه مورد فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد که شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع این ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۶۷۲ نفر رسید.

دکتر پرویز قزلباش افزود: با وجود افزایش موارد مثبت سرپایی استان طی هفته های گذشته، ابتلا روند نزولی به خود گرفته اما این مهم بیانگر آن است که شهروندان زنجانی باید همچنان نکات اعلام شده را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

بوکان هم بالاترین رکورد بستری بیماران کرونایی در این استان را به خود اختصاص داد.

فرماندار بوکان با بیان اینکه شمار افراد بستری در این شهرستان نگران کننده است، گفت: بالاترین رکورد بستری شدگان بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان به ثبت رسید.

محمدامین‌زاده با بیان اینکه آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان به شکل غیرمتعارف و فراتر از پیش‌بینی افزایش یافته و  بیشتر از بالاترین رکورد ثبت شده در پاییز سال گذشته است، ادامه داد: سرعت و سطح موج پنجم شیوع کرونا در بوکان نسبت به موج‌های اول، دوم ،سوم و چهارم بسیار زیاد است.

وی بر پیگیری تهیه تخت‌های بیمارستانی و ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیماران تاکید کرد و افزود: بار مراجعه بیماران کرونایی و ازدحام در مراکز درمانی شهرستان در این موج بسیار بالاست.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتی استان بوشهر نیز گفت: در روزهای اخیر با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی و فروکش کردن موج پنجم کرونا در این شهرستان شمار بستری های روزانه از ۶۰ نفر به چهار نفر کاهش یافت.

پرویز احمدی به میزان واکسن تزریق شده در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵۰ هزار و ۳۳۶ دز واکسن در دشتی تزریق شده است که از این شمار ۳۱ هزارو ۹۴۳ نفر دز اول و ۱۸ هزارو ۳۹۳ نفر  هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت که ۱۷۰ تبعه خارجی مبتلا به کرونا ویروس از اول اسفند ۹۸ تاکنون در بیمارستان‌های استان مازندران پذیرش، مداوا و ترخیص شدند.

دکتر تورج اسدی  با بیان اینکه، از زمان همه‌گیری کرونا ویروس تاکنون، ۱۵۵ تبعه افغانستانی، پنج تبعه عراقی، ۲ تبعه پاکستانی و هشت تبعه از دیگر کشورها به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مازندران نمونه گیری، بستری، درمان و ترخیص شدند، افزود: از اول تیر ۱۴۰۰ تاکنون ۴۳ هزار و ۱۱۷ نفر برای انجام نمونه گیری و یا درمان بیماری کرونا به بیمارستان‌های مازندران مراجعه کردند که از این تعداد ۳۴۹ نفر غیر بومی بودند.

در پی کاهش مبتلایان به کرونا از بجنورد هم خبر رسیده که بیمارستان صحرایی بیماران کرونایی در این شهرستان جمع‌آوری شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت که این بخش درمانی با توجه به افزایش بی سابقه بستری های کرونایی در نیمه دوم مردادماه راه اندازی شد به گونه ای که با مراجعه روزانه صدها نفر به مرکز درمانی امام حسن(ع) بجنورد، این بیمارستان صحرایی به عنوان تریاژ عمل می کرد و بیماران قبل از ورود به بیمارستان مورد غربالگری قرار می گرفتند.

 مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با اعلام ثبت سه فوتی کرونایی در شبانه روز گذشته افزود :مجموع فوتی های استان اکنون به هزار و ۵۱ نفر رسید.

محبوب رستم زاد افزود : در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۴ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۵۸ هزار و ۵۷۹ نفر افزایش یافت.

آمار کرونا در مازندران ۳۰ شهریور

 بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان در ادامه روند کاهشی با بستری ۹۰ بیمار جدید به ۵۵۸ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

یک سوم دانشجویان عضوی از خانواده خود را در ایام کرونا از دست داده‌اند

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه یک سوم دانشجویان در ایام کرونا، تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، گفت: بازگشایی محدود و تدریجی دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم است.

دکتر مجید صفاری نیا در شصت و هشتمین اجلاس سراسری معاونان دانشجویی دانشگاه ها، اظهار داشت: پروتکل های بهداشتی محیط های آموزشی باید توسط وزارت بهداشت و درمان بازنگری شود و شرایط حضور در کلاس، خوابگاه، سالن های ورزشی و رستوران ها مشخص شود.

وی ادامه داد: از آنجا که بازگشایی محدود و تدریجی دانشگاه ها در دستور کار وزارت علوم بود، دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بهره گیری از نظر متخصصان، نکات مهم بهداشتی را به دانشگاه ها ابلاغ کرد ولی بازنگری اساسی توسط مراجع ذیصلاح یک ضرورت است.

این استاد روان شناسی دانشگاه پیام نور گفت: در یک آمارگیری از ۱۹ هزار دانشجو مشخص شد یک سوم دانشجویان در ایام کرونا، تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند که این نتیجه، ارائه خدمات مشاوره در اختلال سوگ را به دانشجویان ضروری می کند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به فعالیت دائمی مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ها در ایام سال حتی در ایام تعطیل گفت: تقویت مراکز مشاوره و بهداشت و درمان از نظر نیروی انسانی و امکانات و بکارگیری نیروهای متخصص در این شرایط حساس، نیازمند بودجه و اعتبار است.

 

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۲ فوتی دیگر برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا در۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: روند نزولی شیوع کرونا علاوه‌بر کاهش موارد سرپایی و بستری، بر کاهش مواردی فوتی نیز موثر واقع شده است.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: روند نزولی کرونا پس از آنکه منجر به کاهش موارد سرپایی و بستری شد در این هفته بر کاهش موارد فوتی نیز اثرگذار بوده و در حالی که موارد فوتی در استان در اوج شیوع به بیش از ۱۰ نفر افزایش یافته بود اما طی روزهای اخیر به روزانه ۲ فوتی کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده به کف منحنی موج پنجم برسیم و پس از آن با تداوم روند واکسیناسیون از یک سو و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود در وضعیت باثبات کاهشی قرار گیریم.

شیرانی در ادامه از شناسایی ۲۸۰ بیمار جدید در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۶ نفر بستری شدند و ۲۴۴ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی استان را ۴۰۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد حال عمومی ۵۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

شیرانی با تاکید بر اینکه افرادی با سن بالای ۶۰ سال که هنوز اقدام به دریافت واکسن کرونا نکرده‌اند، هر چه سریع‌تر نسبت به انجام آن اقدام کنند، افزود: هنوز در بین گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال افرادی هستند که تاکنون یک دُز واکسن را نیز دریافت نکرده‌اند از همین رو توصیه می‌شود این افراد برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان نسبت به انجام این مهم اهتمام ورزند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۳۰ شهریور، ۲۱۳ هزار و ۷۳۱ مورد تست مولکولی تشخیص ویروس کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ۷۶ هزار و ۲۰۶ مورد مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت قرمز (پرخطر) و شهرستان‌های کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

۴۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۴۹۷ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۴۰۱ بیمار در کاشان و ۹۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز ‌سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۱۶۱ بیمار در مرکزهای درمانی منطقه کاشان افزود:  ۲ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه فوت کردند که از این تعداد ۲ مرد ۶۰ , ۶۳ساله در مرکزهای درمانی کاشان  جان باختند.

وی ادامه داد: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۶۹ مورد جدید به ۴۷ هزار و ۶۹۸ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۲۸ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: ۲۱ بیمار در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۶۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۶۰ نفر از بیماران در کاشان و پنج نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۵ بیمار با سن ۳۲ تا ۸۶ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۴ نفر با سن ۲۹ تا ۸۶ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۴۶۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۶۰۹ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۵۳هزار و ۶۶۷ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۶ هزار و ۴۶۵ بیمار حاد تنفسی تا کنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۵۶ هزار و ۵۷ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۵۶هزار و ۵۷ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۷۴ هزار دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۸۲هزار و ۵۷ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

کرونا جان هشت نفر را در آبادان و خرمشهر گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت:کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان هفت نفر در آبادان و یک نفر در خرمشهر را گرفت.

دکتر شکراله سلمان‌زاده سه‌شنبه بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ نفر در آبادان، ۲۲ نفر در خرمشهر و ۲۰ نفر در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کووید۱۹ مبتلا شدند.

وی افزود: از این ۱۰۲ مورد مثبت جدید ثبت شده در جنوب غرب خوزستان، آبادان ۵۱ بیمار، خرمشهر ۱۶ و شادگان ۱۹ بیمار به صورت سرپایی درمان را دریافت کردند و از آنها خواسته شد تا قرنطینه خانگی را رعایت و در صورت تشدید عوارض بیماری به بیمارستان مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روند بستری بیماران ناشی از کرونا را در آبادان، خرمشهر و شادگان کاهشی دانست و گفت: در روز گذشته ۱۸ بیمار در پنج بیمارستان منطقه بستری و ۳۵ نفر نیز بهبود و از بیمارستان مرخص شدند.

وی با تاکید بر واکسیناسیون همگانی و مشارکت عموم مردم در این طرح، بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، و استفاده از ماسک تاکید کرد و افزود: هم اکنون ۱۶۶ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان‌ها این سه شهرستان بستری هستند.

شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان زیر مجموعه خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان هستند.

 

۱۴۲ بیمار کووید۱۹ البرز به تخت های بستری انتقال یافتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۴۲ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری بیمارستان های استان انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو ۴۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز  مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: با مرگ ۱۶ بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز ، شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به پنج هزارو۹۰۵ نفر رسید.

فتحی افزود:  ۶۹ هزار و ۷۱۶  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۶۲ هزار و ۷۵۷ بیمار آنان بهبود یافته اند.

اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، ۶ شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

شیوع ویروس کرونا در مه‌ولات خراسان رضوی رو به کاهش گذاشته است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: میزان شیوع ویروس کرونا در این شهرستان واقع در جنوب میانه خراسان رضوی همزمان با گسترش واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه شیب نزولی یافته و رو به کاهش گذاشته است.

دکتر مهدی دهقان روز سه‌شنبه افزود: بر این اساس وضعیت شیوع کرونا در مه‌ولات اخیرا از حالت نارنجی خارج شده و هم‌اینک این شهرستان در وضعیت زرد از لحاط شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارد.

وی با این وجود هشدار داد: شرایط کنونی در مه‌ولات به منزله خروج این شهرستان از وضعیت بحرانی کرونا نیست لذا همچنان باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشگیرانه از سوی آحاد مردم مورد توجه باشد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: علاوه بر عمل دقیق به پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه، گسترش و شتاب در واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا مهمترین و موثرترین عامل در مهار این بحران و کاهش شمار افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ است.

دهقان افزود: بهترین واکسن موجود در کشور در دسترس‌ ترین واکسن است و اگر می‌خواهیم در زمینه مقابله با کرونا موفق باشیم ضمن رعایت کامل پروتکل های بهداشتی حتما باید همه مروج سلامت باشیم.

وی ادامه داد: استفاده عمومی از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرستان مه ولات بیش از قبل تاکید می شود و اگر این  موارد رعایت شود شرایط در این شهرستان هر روز بهتر و وضعیت مطلوب تر خواهد شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: تاکنون ۳۰ درصد مردم این شهرستان در برابر کرونا واکسینه شده اند و امید است با اختصاص واکسن بیشتر و تلاش همکارانمان که در این روزها واقعا ایثارگونه تلاش کردند بتوانیم واکسیناسیون را به حد مطلوب برسانیم.

خدمات بهداشتی و درمانی به مردم مه‌ولات با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در قالب فعالیت یک بیمارستان دولتی، چهار پایگاه اورژانس، ۶ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲۴ خانه بهداشت و سه پایگاه بهداشتی ارائه می‌شود. 

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۹۵ هزار و ۳۹۰ هزار نفر از ساکنان چهار شهرستان زاوه، مه‌ولات، رشتخوار و  تربت‌حیدریه در جنوب و مرکز خراسان رضوی خدمات ارائه می‌دهد

فیض‌آباد، مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مه ولات در فاصله ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.