گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مینو محرز: کرونای هندی وحشی تر است؛ این ویروس همه جای ایران را گرفته است/ تهیه واکسن کُند پیش رفت/ فقط یک واکسن ایرانی کرونا مجوز تولید گرفته است

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد کرونای هندی به جماران گفت: یکی از خصوصیت نوع دلتا این است که به سرعت انتقال پیدا می کند و سرعت انتقال آن بالغ بر 97 درصد و بیماری زایی آن شدیدتر است. در نتیجه الآن می بینیم تمام خانواده، حتی بچه های پنج شش ساله هم گرفتار می شوند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شیوع کرونا هندی در همه جای ایران، گفت: این نوع ویروس وحشی تر از انواع قبل است و متأسفانه در همه جای ایران زیاد شده و چون مردم واکسینه نیستند میزان مراجعه به بیمارستان و لزوم بستری افزایش پیدا کرده و کمبود تخت آی.سی. یو و امکانات در برخی شهرستان ها خیلی مشکل ساز شده است.

دکتر مینو محرز در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص شیوع کرونا هندی در ایران اظهار داشت: نوع دلتا و دلتا پلاس که متعلق به هند است، تمام دنیا را از حالت کنترل بیماری خارج کرد. کشورهای اروپایی و آمریکایی چون واکسینه هستند مشکل زیادی برای آنها ایجاد نکرد ولی در کشور ما که میزان خیلی کم مردم واکسینه هستند و رفت آمد از هند و پاکستان به سیستان و بلوچستان و خوزستان خیلی راحت انجام می شد و هیچ کنترلی روی رفت و آمد آنها نبود، در نتیجه این ویروس شیوع پیدا کرد.

 

حتی کودکان پنج، شش ساله هم گرفتار می شوند

 

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: یکی از خصوصیت نوع دلتا این است که به سرعت انتقال پیدا می کند و سرعت انتقال آن بالغ بر 97 درصد، و بیماری زایی آن شدیدتر است. در نتیجه الآن می بینیم تمام خانواده، حتی کودکان پنج، شش ساله هم گرفتار می شوند. در انواع قبل کودکان چندان گرفتار نمی شدند. یعنی این نوع ویروس وحشی تر از انواع قبل است و متأسفانه در همه جای ایران زیاد شده و چون مردم واکسینه نیستند میزان مراجعه به بیمارستان و لزوم بستری افزایش پیدا کرده و کمبود تخت آی.سی. یو و امکانات در برخی شهرستان ها خیلی مشکل ساز شده است.

وی تأکید کرد: شهرهایی که خیلی وضعشان خراب است باید واکسینه شوند. در تهران هم شیوع خیلی زیاد است و مردم باید توجه کنند که در خانه بمانند و کارها با دورکاری انجام شود تا بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم. برای اینکه اگر مردم از خانه بیرون بیایند، با توجه به اینکه در تابستان به سر می بریم و به طرز نگران کننده ای خیلی از افراد ماسک های خود را برداشته اند و یا اگر هم می زنند زیر چانه است، خیلی خطرناک است. مردم باید ماسک بزنند، دست های خود را بشویند و توجه کنند که فاصله اجتماعی از همه نکات مهمتر است. اگر ضروری نیست جایی نروید و در خانه بمانید. به خاطر حفظ جان خودتان و عزیزانتان این کار را بکنید.

ورینت دلتا بدترین نوع کووید است

محرز افزود: توصیه من به مردم این است که شوخی نگیرند چون این نوع، بدترین نوع کووید است که هم فوری انتقال پیدا می کند و هم سریع ریه، قلب و خیلی از اعضای بدن را گرفتار می کند. جالب است که علائم شروع آن هم مثل سرماخوردگی است. توصیه من به مردم این است که اگر علائم سرماخوردگی داشتند نگویند زیر کولر خوابیده ایم و آلرژی است؛ حتما به دکتر مراجعه کنند.

تهیه واکسن کرونا در کشور ما کند پیش رفت

وی در خصوص دلیل تأخیر در واکسیناسیون نیز گفت: در کل دنیا تعداد کارخانه هایی که می توانند واکسن بسازند کم است. چون نیاز، میلیاردی و توزیع، میلیونی است. در نتیجه بعضی وقت ها مواد اولیه تولید واکسن و حتی درپوش واکسن در دنیا با کمبود مواجه است. چون تعداد واکسن کم است، تهیه واکسن در کشور ما هم کَند پیش رفت. اول کادر درمان واکسینه شدند ولی وقتی به افراد مسن رسید نوع هندی در همه جای دنیا زیاد شد و میزان تقاضا برای واکسن بالا رفت و کمتر به ما واکسن دادند.

آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: خوشبختانه واکسن های داخلی دارد به کمک می آید و امیدواریم با سرعت بیشتری بتوانند همه مردم را واکسینه کنند. تا جایی که من می دانم فقط واکسن کووبرکت، آن هم با مجوز اضطراری به تولید رسیده و بقیه هنوز در مراحل دوم و سوم کارآزمایی بالینی هستند. اگر ما تعدادی که گفته می شود واکسن و امکانات داشتیم شرایط ما این گونه نمی شد.

وی ادامه داد: مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه ای نداریم. برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی تواند خیلی کمک کند. ولی آن دسته از واکسن هایی که مرحله سوم کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته اند، اگر وزارت بهداشت مجوز بدهد، می توانند تولید کنند و به کمک بیایند.

واکنش محرز به شایعه رد کمک های خارجی برای درمان کرونا

محرز در واکنش به شایعه رد کمک های خارجی برای واکسیناسیون و درمان کرونا، گفت: خود ما درمان را انجام می دهیم و دارو موجود هست. در استان های محرومی مثل سیستان و بلوچستان تحت آی.سی.یو و امکانات کم داریم وگرنه در درمان مشکلی نداریم و کمک هم نمی خواهیم. در مورد واکسن هم تا جایی که من به خاطر دارم کسی نخواسته به ما کمک کند که رد کرده باشیم. اگر پیشنهاد برای کمک و ارائه واکسن شده و وزارت بهداشت رد کرده، من خبر ندارم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.