دبیر این جشنواره روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نمایش «قیزیل پاپاق» به کارگردانی محرم ایرانجو و حسن رجبی ساعت 10:30 امروز در تالار وحدت ارومیه میزبان علاقه مندان به تئاتر است.
پدرام رحمانی با بیان اینکه این نمایش با موضوع خیانت و چاپلوسی به روی صحنه می رود، افزود: این اثر داستان افراد شیادی است که ادعا می کنند برای پادشاه تاج جادویی ساخته اند که در انظار مردم خیانتکار نامرئی است.
وی همچنین ادامه داد: این نمایش با هنرنمایی 11 بازیگر از گروه تئاتر «ایلقار» و به زبان محلی اجرا می شود.
«رحمانی» دومین اجرای روز جمعه را «آینا ایچینده آینالار» اعلام کرد و گفت: این اثر به کارگردانی توحید نجف زاده در ساعت 16 عصر و در محل آکادمی تئاتر اورمیا به روی صحنه می رود.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان موضوع این نمایش را مسایل اجتماعی دانست و افزود: «آینا ایچینده آینالار» داستان یک خانواده که درگیر مشکلات و مسایل روزمره هستند را روایت می کند.
وی اضافه کرد: این اثر با اجرای گروه نمایشی «آذربایجان» و بازی هفت نفر بازیگر به روی صحنه می رود.
دبیر این جشنواره با اعلام اینکه نمایش «سونا خاتین» ساعت 17:30 روز جمعه در تالار وحدت ارومیه اجرا می شود، گفت: کارگردانی این اثر را هوشنگ بابایی بر عهده دارد.
«رحمانی» درون مایه این اثر را مبارزه با رسوم اشتباه و غلط عنوان کرد و افزود: این نمایش ماجرای جنگ دو پادشاه و حق مالکیت برنده جنگ بر دارایی های مادی و معنوی مغلوب است.
وی در پایان اضافه کرد: گروه نمایشی «آی پارا» با اجرای 10 نفر هنرپیشه این اثر را به روی صحنه می برد.
به گزارش ایرنا نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان از 23 تا 27 بهمن سال جاری در آکامی تئاتر اورمیا و تالار وحدت ارومیه و با اجرای هشت اثر در حال برگزاری است.
علی صابر رضایی متولد 1333 در ارومیه بوده، لیسانس حقوق، قاضی بازنشسته دادگاه‌های تجدید نظر آذربایجان غربی و وکیل دادگستری است؛ وی در سال 1392 پس از 33 سال قضاوت بازنشسته شد و از آن به بعد به وکالت مشغول است.
تنوع موضوع و سبک در نمایشنامه های صابررضایی تحسین برانگیز است؛ چنانکه «گول آغا» سمبلیک، «اتوبوس ایستگاهی» طنز، «کابوس های آقای پاک سرشت» طنز آمیخته با انتقاد، «طالوت بر داود» مذهبی و «گرسنگی» پانتومیم است.
اثر «دایی جان پاپیل» وی مسایل اجتماعی روز آذربایجان را به زبان هنر بیان و در کتاب دیگری سه نمایشنامه با مضامینی برگرفته از ادبیات کهن ایران چون عطار نیشابوری، عبید زاکانی و مولوی را خلق کرده است؛ وی در نمایشنامه «در انتظار لحظه ها» نیز بحث خانواده و روابط نادرست بین همسران و تداخل دنیای کار و دنیای خانواده را به تصویر کشیده است.
ماجرای درخت نارون وی نیز یک نمایشنامه اجتماعی است که به بررسی معضلات فرهنگی جامعه امروزی در قالب تقابل سنت و مدرنیته می پردازد.
سمبلیک بودن ویژگی غالب آثار علی صابر رضایی است و واکاوی لایه های سمبلیک در بیشتر آثار وی به پژوهشی جامع نیاز دارد.
9939/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.