زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی

خلاصه مطلب:

سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، نماینده مجلس و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بوده است. 

توضیحات :

سیدمحمود علوی در تاریخ 4 اردیبهشت ماه سال 1333 در لامرد فارس متولد شده است. پدرش آیت الله حاج سیدرضی علوی است. او دوران ابتدایی و متوسطه را در نجف سپری کرده، و تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و پس از آن در آبادان، حوزه علمیه قم و تهران پشت سر گذاشته و در سال 1349 ملبس به لباس روحانیت شده است. 

دوره سطح را در حوزه علمیه قم و در محضر اساتیدی همچون آیت الله اعتمادی، آیت الله محقق داماد، آیت الله حسینی کاشانی، آیت الله باکویی و پدر خویش سپری کرده و دروس خارج را نزد آیت الله سیدعلی خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، مرحوم آیت الله محمد یزدی و آیت الله محقق داماد آموخته است. 

علوی علاوه بر علوم حوزوی تحصلات دانشگاهی دارد، مدرک کارشناسی رشته علوم تربیتی را از دانشگاه قم، کارشناسی ارشد و دکترای مبانی حقوق اسلامی را از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرده است. او از اعضای هیئت علمی دانشکده صدا و سیما بوده، و در مراکز دانشگاهی همچون پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلام، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم حدیث سابقه تدریس دارد. 

او فعالیت های سیاسی و اجتماعیش را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با اقداماتی از جمله تاسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان در سال 1350، تاسیس چندین کتابخانه در مناطق مختلف استان فارس، فعالیت های تبلیغی در استان فارس، برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوبی استان فارس، و نیز رهبری گروهی چریکی در قم در سال 1357 آغاز کرده است. 

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت هایش را ادامه داد، در سال 1358 و 1359 نماینده دفتر امام خمینی (س) در لامرد بود، نماینده مردم لامرد در مجلس در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم بود، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در فاصله سال های 1379 تا 1388 با حکم مقام معظم رهبری، نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و وزارت اطلاعات در دولت حسن روحانی از جمله مسئولیت های محسوب می شود. 

 

فهرست سایر مسئولیت های اجرایی: 

  • نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس 
  • معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح