زندگینامه حسین انتظامی

خلاصه مطلب:

حسین انتظامی از فعالین رسانه ای و دبیر کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات است، او سوابقی از جمله ریاست سازمان سینمایی و سمعی، بصری، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، ریاست هیئت مدیره موسسه همشهری، موسس موسسه مطبوعاتی جام جم و مدیرمسئولی خبرآنلاین را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 

 

 

توضیحات :

حسین انتظامی در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 1346 در مشهد متولد شده است. او تحصیلات دانشگاهی اش را در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی شیمی و با گرایش صنایع پالایش از دانشگاه تهران سپری کرده است، و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فرآیند را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده، مهندسی شیمی گرایش انرژی را در دانشگاه آزاد ادامه داده و پس از آن در اوایل دهه 1380 در دانشگاه عالی دفاع ملی تحصیلات مقطع دکترایش را آغاز کرده و در رشته مدیریت استراتژیک از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است. 

او از فعالین رسانه ای کشور است و علاوه بر فعالیت های اجرایی تالیفاتی در این زمینه داشته است. در سال 1368 فعالیت خود را به عنوان مدیر دفتر روزنامه قدس در تهران آغاز کرده است، در فاصله سال های 1373 تا 1376 جوانترین مدیرکل حوزه فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و مدیریت اداره کل مطبوعات داخلی را برعهده داشت. 

انتظامی در سال 1376 رئیس ستاد جشنواره مطبوعات کشور بود، و از سال 1376 تا 1379 به عنوان قائم مقام و سردبیر ارشد در گروه نشریات ابرار فعالیت می کرد، در سال 1378 نیز به عنوان رئیس کانون فارغ التحصیلات دانشگاه آزاد منصوب شد. 

حسین انتظامی در سال 1379 روزنامه جام جم را تاسیس کرد، که از مهمترین فعالیت های رسانه ای او محسوب می شود، از دیگر فعالیت های مهم او تاسیس سایت جام جم آنلاین به عنوان اولین سایت آنلاین یک روزنامه می توان نام برد. 

او در فاصله سال هال 1384 تا 1387 به عنوان مدیرعامل موسسه همشهری و مدیرمسئول روزنامه فعالیت های مطبوعاتی خود را ادامه داد، و تاسیس سایت همشهری در مرداد ماه سال 1385 و چاپ روزنامه همشهری عصر از اقدامات مهم او در این دوران است. 

انتظامی علاوه بر فعالیت های رسانه ای سابقه فعالیت سیاسی را نیز داراست، او در نیمه اول دهه 1380 به عنوان سخنگوی شورای عالی امنیت ملی فعالیت می کرد و ما بین سال های 1387 تا 1392  ریاست شورای سیاست گذاری گروه رسانه ای خبر، بزرگترین بنگاه مطبوعاتی خصوصی کشور را برعهده داشت. 
او 7 دوره متوالی را از سال 1383 نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت برمطبوعات کشور بود، و در دولت یازدهم حسن روحانی به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کرد. او از سال 1392 عضو کارگروه «تعیین مصادیق مجرمانه» قانون جرایم رایانه ای است، و از سال 1393 تا کنون دبیر کمیسیون قانون «انتشار و دسترسی آزاد بر مطبوعات» را برعهده دارد. 
انتظامی در سال 1397 با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی ایران منصوب شد. 

مقالات

  • در ریاضیات، مفهومی داریم به نام برون‌یابی ‌خطی، یعنی یک منحنی اگر ادامه یابد به کجا می‌رسد. این سوال مطرح است که اگر امام خمینی همچنان حیات داشت با شناختی که از نگاه او به فقه و حکمرانی و تعامل با مردم داریم امروز چه دیدگاهی حاکم بود؟