زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی

خلاصه مطلب:

مرتضی آقاتهرانی از نمایندگان ادوار هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی است، که مدتی دبیرکلی جبهه پایداری را نیز برعهده داشته است و سابقه امامت جمعه مسجد امام علی علیه السلام در نیویورک نیز در کارنامه او به چشم می خورد. 

 

توضیحات :

مرتضی آقاتهرانی در تاریخ یکم فروردین ماه سال 1336 در اصفهان متولد شده است. او تحصیلات حوزوی داشته و چندین سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از سفر به قم به مدرسه حقانی وارد شده است، در آن زمان مدرسه به صورت شورایی با نظارت شهید قدوسی، شهید بهشتی، آیت الله مصباح و آیت الله جنتی اداره میشد. او در سال چهارم طلبگی از مدرسه حقانی بیرون آمد و از طلاب فعال موسسه در راه حق شد. 

وی در حوزه علاوه بر فقه و اصول، تفسیر قرآن را از حضرات آیات خزعلی، جوادی آملی و مصباح یزدی فرا گرفت و فلسفه را نیز نزد آیت الله مصباح، و شرح تجرید در کلام را نزد طه کافی آموخت. وی خارج فقه را از آیت الله محمد تقی بهجت و آیت الله حسین مظاهری بهره برد. همچنین از محضر حضرات آیات صافی اصفهانی، کشمیری، پهلوانی و فاضل کوهانی بهره‌ها برد.

وی در سن 35 سالگی با نظر و حکم آیت الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان، به درجه اجتهاد رسید او بنا به نظر وی، به تدریس درس خارج مشغول شد.

وی علاوه بر تحصیل در مدرسه حقانی از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (بنیاد باقرالعلوم علیه السلام) مدرک فوق لیسانس روانشناسی دریافت کرده است. او در سال 1371 با نظر مرحوم آیت الله مصباح راهی غرب شد، ابتدا به کانادا رفت و مدرک کارشناسی ارشد مطالعات اسلامی را از دانشگاه مک گیل در مونترال با پایان نامه ای در زمینه آرای سیدحیدر آملی دریافت کرد. سابقه تدریس در این دانشگاه نیز در پیشینه او به چشم می خورد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و از دانشکده فلسفه دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون مدرک کارشناسی ارشد فلسفه غرب دریافت کرد و علاوه بر آن با دفاع از پایان نامه اش با عنوان «درباره عرفان غیرنمادین ابن سینا از دید خواجه نصیرالدین طوسی» مدرک دکترای فلسفه عرفان را دریافت کرد. او در آمریکا گرین کارت گرفت و نماز جمعه را در شهر نیویورک برپا می کرد، تاسیس و اداره موسسه اسلامی نیویورک در کنار فعالیت های علمی از جمله سوابق او در این دوران محسوب می شود. 

در سال 1383 ایران بازگشت، و واحد تربیت مربی اخلاق را در موسسه امام خمینی (س) راه اندازی کرد، پس از آن در سال 1384 به دعوت محمود احمدی نژاد به عنوان اولین ااستاد اخلاق هیئت دولت فعالیت خود را آغاز کرد و به امور سیاسی وارد شد، در جریان خانه نشینی 11 روزه رئیس جمهور وقت به تدریس اخلاق برای هیئت دولت ادامه داد، و پس از آن از مخالفان محمود احمدی نژاد شد. 

مرتضی آقاتهرانی در سال 1386 در انتخابات مجلس هشتم شرکت کرد، و به عنوان نماینده مردم تهران راهی مجلس شد، او برای بار دوم در انتخابات نهم مجلس نیز موفق به کسب آرای مردم شد، و ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده گرفت. اما از راهیابی به مجلس دهم بازماند.

در سال 1390 جریان جبهه پایداری انقلاب اسلامی را پایه گذاری کرد، و در سال 1394 صلاحیت او برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان تائید نشد و نتوانست به مجلس خبرگان وارد شود. 

پس از آن در سال 1399 برای سومین بار راهی مجلس شد، و توانست به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حضور یابد.