زندگینامه منوچهر متکی

متولد:
1332-01-03
خلاصه مطلب:

منوچهر متکی وزیر امور خارجه در دولت دهم بوده است، که سابقه سفارت ایران در ترکیه و ژاپن و نیز نمایندگی مجلس در کارنامه او به چشم می خورد.

توضیحات :

در تاریخ 3 فروردین سال 1332 در روستای گز، در استان گلستان منوچهر متکی متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدارس بندر گز طی کرد و پس از آن در سال 1350 از دبیرستان شهریار مشهد دیپلم گرفت. او پیش از رفتن به خدمت سربازی یک سال را در دبستان اسلامی جعفری در گنبد کاووس معلم کلاس پنجم بود، و در مهر ماه سال 1351 بعد از طی دوره 6 ماهه آموزش نظامی در پادگان گرگان به مدت یک سال و نیم تحت عنوان معلم سپاهی دانش در روستای قلعه‌نو و هاشم‌آباد بخش طرقبه مشهد خدمت نمود، او در آذر سال 1353 در آموزش و پرورش استخدام شد.

متکی در سال 1355 به هندوستان رفت و در رشته علوم اجتماعی دانشگاه بنگور ثبت نام کرد، او 23 بهمن سال 1357 از طریق مرزهای زمینی و مسیر افغانستان به مشهد رفت و در روز اول اسفند به تهران رسید، او یک ماه مسئولیت امور فرهنگی و دانش آموزی کمیته 9 در منیریه تهران را بر عهده گرفت. 

منوچهر متکی در آذرماه 1353 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به مدت دو سال در روستاهای سرکلاته خرابشهر (شهرستان کردکوی) و کارکنده (شهرستان بندر گز) در مقاطع ابتدایی تدریس نمود.

از جمله اقدامات او در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی می توان به خدمت داوطلبانه در حوزه های مختلف در بندرگز، مشارکت در تشکیل سپاه پاسداران، تاسیس حزب جمهوری اسلامی، و نیز برگزاری جلسات مختلف به مناسبت های انقلابی اشاره کرد؛ او در مهر ماه سال 1358 نیز تدریس در دبیرستان های بندر گز را آغاز 

 

زندگی خانوادگی

منوچهر متکی در سال 1358 با خانم طاهره نظری ازدواج کرد، حاصل ازدواج آن ها یک پسر و یک دختر است. پدر همسر متکی دو سال پس از شروع جنگ تحمیلی در سال 1361 به شهادت رسید.

 

فعالیت های سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

در سال 1358 متکی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد، و توانست به عنوان نماینده مردم راهی مجلس شود، او پس از پایان این دوره مجلس به دعوت وزیر امورخارجه وقت از تاریخ 7 خرداد به وزارت خارجه رفت، و تا آذر ماه سال 1389 به عنوان کارمند این وزارت خانه مشغول بود، او در ابتدای ورود به وزارت خارجه پست سفارت ونزوئلا را نپذیرفت، و مسئولیت اداره هفتم در مرکز را برعهده گرفت، و یک سال بعد به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران راهی ترکیه شد.

 

متکی پس از بازگشت از ترکیه در سال 1368 مدتی به عنوان مدیرکل اروپای غربی در وزارت خارجه منصوب شد و بعد از آن به مدت سه سال معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه بود. منوچهر متکی در همین دوران دوره کارشناسی ارشد روابط بین الملل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را پشت سر گذاشت.

 

او در نیمه دوم سال 1371 معاون حقوقی کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه بود و دو سال در این سمت باقی ماند، و در سال 1373 به عنوان سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران به ژاپن رفت. 

پس از بازگشت از ژاپن وی در سال 1378 دو سال به عنوان مشاور وزیر امورخارجه در امور بین المللی مشغول بود، و پس از آن در سال 1380 و 1381 مسئولیت معاونت ارتباطات با امور بین الملل این سازمان را به دعوت رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پذیرفت.

متکی در دوره هفتم مجلس به عنوان نماینده مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شد، و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم از تاریخ 3 شهریور 1384 تا 22 آذر ماه سال 1389 وزیر امور خارجه بود.

 

 

فهرست سایر سوابق اجرایی: 

  • معلم وزارت آموزش و پرورش، سال 1353
  • معاون حقوقی، کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه، سال 1371
  • مشاور وزیر امورخارجه، سال  1378