زندگینامه اکبر ترکان

خلاصه مطلب:

مهندس اکبر ترکان از اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه بود، او سابقه مشاور عالی دکتر روحانی و نیز وزارت دفاع و وزارت راه و ترابری در دولت مرحوم هاشمی را در کارنامه خود دارد.

 

توضیحات :

مرحوم اکبر ترکان در سال 1331 در تهران متولد شد. او فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1349 است. 

وی در دولت اول مرحوم هاشمی عهده دار وزارت دفاع و پشتیبانی بوده است، و به عنوان تنها فرد غیرنظامی که در نظام جمهوری اسلامی ایران عهده دار این مسئولیت بوده شناخته می شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیدگاه مرحوم ترکان در خصوص صنعت دفاعی می توانید به  گفتگوی جماران با وی با عنوان نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تقویت صنعت دفاعی و موشکی کشور به روایت اکبر ترکان مراجعه کنید.

ترکان در دولت دوم مرحوم هاشمی نیز وزیر راه و ترابری بود. ترکان از اول تیر ماه سال 1360 تا 4 مرداد ماه سال 1371 استاندار ایلام بوده و از 15 تیر 1362 تا 14 بهمن 1363 استانداری هرمزگان را برعهده داشته است. 

مرحوم ترکان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 از علی اکبر ناطق نوری حمایت کرد، او در دولت اول محمود احمدی نژاد نیز به مدت 4 سال به عنوان معاون وزارت نفت مشغول بود، و در آستانه انتخابات سال 1388 برکنار شد. 

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 اکبر ترکان از فعالین ستاد میرحسین موسوی بود، همچنین در انتخابات سال 1392 او قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی دکتر روحانی بود، و پس از انتخابات طی حکمی به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، سرپرست موقت سازمان فضایی ایران، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری و دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب شد. او همچنین در تاریخ 16 بهمن ماه سال 1392 از سوی دکتر روحانی به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب شد.

اکبر ترکان در تاریخ 26 اردیبهشت ماه سال 1400 از دنیا رفت.

 

سایر سمت های اجرایی: 

  • معاونت صنایع بنیاد جانبازان
  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع دفاع
  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان گسترش صنایع ایران
  • معاون برنامه ریزی وزارت نفت
  • عضو هیئت مؤسس دانشگاه شمال آمل
  • عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی

مقالات