زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی

خلاصه مطلب:

حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی از سیاستمداران اصلاح طلب است که دبیرکل حزب اعتماد ملی بوده است، وی که دو دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، سابقه ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز در کارنامه خود دارد، او در سال 1384 و 1388 کاندید شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شد، و پس از عدم پیروزی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و در نتیجه شکلگیری اعتراضات خیابانی در حصر خانگی به سر می برد.

توضیحات :

مهدی کروبی متولد سال 1316 در الیگودرز استان لرستان است. او در خانواده ای مذهبی پرورش یافت، پدرش شیخ احمد کروبی از روحانیون سرشناس بود.

 

تحصیلات

او فراگیری علوم حوزوی را نزد پدر آغاز کرد و پس از فراگیری دروس مقدماتی در 16 سالگی راهی قم شد. او کفایه و خارج فقه و اصول را نزد اساتیدی همچون امام خمینی (س)، آیت الله نجفی مرعشی، آیت الله سلطانی، آیت الله منتظری، آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله مشکینی فراگرفت. 

کروبی در اواسط دهه چهل به دانشکده الهیات دانشگاه تهران رفت و در رشته فقه و حقوق اسلامی تحصیل کرد، که به دلیل دستگیری های پی در پی تحصیلات کارشناسی اش تا سال 1350 به طول انجامید. 

 

زندگی خانوادگی

مهدی کروبی در سال 1341 با خانم فاطمه کروبی ازدواج کرد، او یک دوره نماینده مجلس شورای اسلامی نیز بوده است. حاصل این ازدواج 4 پسر به نام های محمدحسین، محمدتقی، علی و یاسر است. 

 

مبارزات 

کروبی در سال 1347 به تهران مهاجرت کرد، و تا پیروزی انقلاب در مبارزات علیه رژیم پهلوی شرکت می کرد، او از سال 1342 تا 1357 9 بار دستگیر، تبعید و زندانی شد. در دوران زندان با افرادی همچون حاج آقا مصطفی خمینی، مرحوم منتظری، آیت الله طالقانی، شهید مهدی عراقی، آیت الله انواری، مرحوم هاشمی رفسنجانی، مرحوم ربانی شیرازی، محمدتقی شریعتی، شهید محمد منتظری، تقی درچه ای، دکتر شیبانی، علی بابایی و مفیدی (از اعضای نهضت آزادی)، عمویی و کی منش (از کونیست های سرشناس)، پروزی حکمت جو و پاک نژاد (از مبارزان غیرمذهبی) هم بند بوده است. 

 

مهدی کروبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به عنوان نماینده مردم الیگودرز راهی اولین مجلس شورای اسلامی شد، او همچنین در دور دوم مجلس نیز شرکت کرد و نائب رئیس مجلس بود، کروبی در مجموع 4 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و دو دوره ریاست آن را در کارنامه سیاسی خود دارد. 

او در سال 1384 پس از کناره گیری از دبیری مجمع روحانیون مبارز حزب اعتماد ملی را تاسیس کرد. 

 

فهرست سوابق اجرایی و سایر مسئولیت ها:

  • نماینده ولی فقیه و سرپرست کمیته امداد امام خمینی (س) و بنیاد شهید و امور حج
  • تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام (س) در سال 1358
  • عضو شورای بازنگری قانون اساسی در دهه 1360
  • عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • موسس و دبیر کل مجمع روحانیون مبارز
  • کاندیدای نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
  • موسس و دبیرکل حزب اعتماد ملی
  • عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی
  • عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز

 

مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 و 1388 شرکت کرد، و پس از شکست در دهمین دوره انتخابات و شکلگیری اعتراضات خیابانی در اعتراض به نتایج حاصل شده، تا کنون در حصر خانگی به سر می برد.

مقالات