زندگینامه علی رضا زاکانی

متولد:
1344-12-12
خلاصه مطلب:

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است که سابقه نمایندگی مردم تهران در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس را در کارنامه خود دارد، او در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مردم قم بوده است، او همچنین ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته است و به عنوان منتخب اعضای ششمین شورای شهر تهران مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفت. 

 

 

توضیحات :

علی رضا زاکانی متولد 12 اسفند سال 1344 است، او در خانواده ای مذهبی در جنوب تهران متولد شده است. پدربزرگ مادری او اهل تبریز و جد مادری اش اهل کاشان بوده است، اجداد پدری او نیز اهل روستاهای زایگان و لالان در حومه شمالی تهران بوده اند. اما پدر ایشان اهل شهرری بوده است، او از ورزشکاران باسابقه و داور بین المللی درجه یک کشتی بوده است و سابقه دوستی صمیمی با مرحوم تختی داشته است. 

 

فعالیت سیاسی

او از دوران نوجوانی در سال 1356 در میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی حاضر بوده و در تظاهرات ها شرکت می کرده است، و پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حضور می یابد، او 62 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته و از ناحیه دست، پا و گردن جانباز شده است.

 

تصویری از حضور علیرضا زاکانی در جبهه های جنگ

علیرضا زاکانی

 

در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دوران دبیرستان را سپری کرد و در سال 1362 دیپلم گرفت. در سال 1368 در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال 1376 موفق به دریافت مدرک دکترای عمومی شد. پس از آن با شرکت در آزمون تخصص توانست در سال 1380 در دانشگاه تهران دوره تخصصی پزشکی هسته ای را پشت سربگذارد، و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(س) و بیمارستان شریعتی است، او همچنین عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد. 

او در هیئت منصفه مطبوعات نیز عضویت داشته است؛ و در مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بوده است. 

زاکانی به همراه جمعی از اصولگرایان که سال ها با هم به فعالیت سیاسی می پرداختند در سال 1378 جمعیت "رهپویان انقلاب اسلامی" را تاسیس کردند، وی به عنوان دبیر کل آن جمعیت فعالیت می کند، پیش از آن او عضو شورای مرکزی 11 نفره جبهه متحد اصولگرایان بود.

او در دوره های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در این مجلس حاضر بوده است، وی همچنین سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 به عنوان یکی از کاندیداها، در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد. 

 علیرضا زاکانی در سال 1400 برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد. 

وی در تاریخ 13 مرداد 1400 توانست با رای اعضای ششمین شورای شهر تهران به عنوان شهردار پس از پیروز حناچی مسئولیت شهرداری تهران را برعهده بگیرد. 

 

سایر فعالیت ها: 

  • عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • مسئول  بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
  • مسئول بسیج دانشجوئی دانشگاه‌های استان تهران
  • مسئول سازمان بسیج دانشجوئی کشور
  • عضو هیات موسس و شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
  • عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب
  •  صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه فکری - فرهنگی پنجره
  • عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر

 

زندگی خانوادگی 

زاکانی در سال 1368 ازدواج کرده و 3 فرزند دختر دارد. همسر او خانم معصومه پاکتچی، اصالت تبریزی دارد و مدیر سابق ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق حوزه علمیه بوده است. 

 

تصویر علیرضا زاکانی و همسرش

علیرضا زاکانی