زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی

متولد:
1327-07-21
خلاصه مطلب:

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده، و سابقه عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مجلس تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی را نیز در کارنامه خود دارد.

 

توضیحات :

کودکی و تحصیلات

دکتر حسن روحانی در 21 آبان ماه سال 1327 در شهرستان سرخه سمنان متولد شده است. پدرش اسدالله فریدون، و مادرش سکینه پیوندی نام داشتند. او بعد از اتمام دوران دبستان به تحصیل در حوزه علمیه سمنان روی آورد، و در این دوران مجذوب اساتید خود به ویژه حجت الاسلام نجات و علامه حائری سمنانی شد و به این وسیله با امام خمینی (س) آشنا شد.

 

تصویری از دوران طلبگی دکتر حسن روحانی

حسن روحانی

 

او در سال 1349 راهی حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات سیدمحمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، سیدمحمدرضا گلپایگانی، محمد فاضل لنکرانی، شیخ محمد شاه آبادی و سلطانی بهره برد.

روحانی در کنار تحصیل علوم حوزوی تحصیلات دبیرستان را نیز ادامه داد و توانست در سال 1347 دیپلم دریافت کند، و پس از آن بود که در سال 1348  به دانشگاه تهران رفت و در سال 1351 مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق قضایی از این دانشگاه دریافت کرد. پس از آن برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد و کارشناسی ارشدش را در رشته حقوق عمومی و دکترای خود را در رشته حقوق اساسی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو گرفت، او در سال 86 نیز از کانون وکلا پروانه وکالت دریافت کرد و وکیل پایه یک دادگستری است.

 

مبارزات سیاسی 

حسن روحانی از 16 سالگی وعظ و سخنرانی را آغاز کرد و نخستین سفر تبلیغی اش را به تویسرکان رفت که در آنجا توسط شهربانی دستگیر و بازداشت شد، پس از آن به تبلیغ و سخنرانی ادامه داد و از سخنوران مشهور شد، تا جایی که در فاصله سال های 1354 تا 1357 یکی از سرشناس ترین سخنرانان در جسلات مذهبی و سیاسی بود.

پس از شهادت آیت الله حاج سیدمصطفی خمینی، در آبان ماه سال 1356 جمعی از روحانیون در مسجد ارک تهران مجلس بزرگداشتی برگزار کردند، که در آن مجلس حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به دعوت شهید مطهری به سخنرانی پرداخت و در همان سخنرانی بود که برای نخستین بار پیشنهاد کرد برای آیت الله خمینی لقب "امام" به کار رود و خودش در آن مجلس عنوان "امام خمینی" را استفاده کرد.

 

حسن روحانی

 

بعد از آن سخنرانی که بسیار مورد توجه انقلابیون سراسر کشور قرار گرفته بود، ساواک به دنبال دستگیری حجت الاسلام و المسلمین روحانی بود و مدتی را مخفیانه زندگی می کرد و سپس در محرم و صفر با نام مستعار "اسلامی" سخنرانی کرد،  او در دی ماه آن سال در شهرستان نهاوند چند شبی را به سخنرانی پرداخت، و بعد از سومین شب سخنرانی که با حوادث 19 دی ماه قم همزمان شده بود، توسط شهربانی دستگیر شد اما توانست با تلاش شهید حیدری و دوستانش با لباس مبدل از نهاوند خارج شود.

در فروردین ماه سال 1357، علی رغم آن که در سراسر کشور ممنوع المنبر بود، در اجتماع مردم یزد به سخنرانی پرداخت و پس از آن توانست از یزد خارج شده و به بندرعباس برود. منزل ایشان در تهران توسط نیروهای ساواک برای دستگیری او دائما مراقبت می شد، وی به توصیه شهید مطهری و شهید بهشتی مدتی را از کشور خارج شده و همچنان به سخنرانی و تبلیغ می پرداخت و بعد از عزیمت امام خمینی به پاریس به محضر ایشان رفت.

 

  تصویری از حسن روحانی در جوار حضرت امام خمینی (س) 

حسن روحانی

 

مسئولیت ها 

با خروج شاه از ایران و اوج گیری انقلاب اسلامی، در بهمن ماه سال 1357 به ایران بازگشت و پس از پیروزی انقلاب در دوره های اول تا پنجم (از سال 1359 تا سال 1379) نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود. پس از آن از سال 1364 تا سال 1366 رئیس قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (صل الله علیه و آله) بود، و از همان سال 1364 تا پایان جنگ تحمیلی فرماندهی ستاد کل پدافند هوایی کشور را نیز برعهده داشت. او از سال 1368 با تشکیل شورای عالی امنیت ملی، نماینده رهبر انقلاب در این شورا بود و از سال 1368 به مدت 16 سال مسئول دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود، و همچنین ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است.

 

تصاویری از حضور دکتر روحانی در جبهه 

حسن روحانی

حسن روحانی

حسن روحانی

 

از سال 1370 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، و همچنین در سومین دوره مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم سمنان و پس از آن نماینده مردم تهران در این مجلس بوده است. 

او در خرداد ماه سال 1392 به عنوان منتخب مردم رئیس جمهور شد، و همچنین در سال 1396 نیز برای دومین بار توانست به عنوان پیروز دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران عهده دار ریاست قوه مجریه شود.

 

حسن روحانی

 

زندگی خانوادگی

خانم صاحبه عربی، همسر دکتر روحانی است، که دختر خاله ایشان نیز هست، او فعالیت سیاسی یا اجتماعی چندانی ندارد. آن ها دو پسر و سه دختر دارند که یکی از پسرها به نام محمد فریدون در سال 1376 درگذشته است.

 

فهرست برخی کتب تالیفی: 

  1. امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای – 1390
  2. امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران – 1389
  3. اندیشه‌های سیاسی اسلام؛ جلد اول: مبانی نظری – 1388
  4. اندیشه‌های سیاسی اسلام؛ جلد دوم: سیاست خارجی – 1388
  5. اندیشه‌های سیاسی اسلام؛ جلد سوم: مسائل فرهنگی و اجتماعی – 1388
  6. خاطرات دکتر حسن روحانی؛ جلد اول: انقلاب اسلامی – 1387
  7. مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه – 1391
  8. سن اهلیت و مسئولیت قانونی – 1391
  9. آشنایی با کشورهای اسلامی – 1387
  10. انقلاب اسلامی؛ ریشه‌ها و چالش‌ها – 1376
  11. مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره) – 1378
  12. نقش حوزه‌های علمیه در تحولات اخلاقی و سیاسی جامعه – 1390
  13. امنیت ملی و سیاست خارجی
  14. امنیت ملی و محیط زیست
  15. خاطرات دکتر حسن روحانی؛ جلد دوم: دفاع مقدس
  16. The Islamic Legislative Power – 1994
  17. The Flexibility of Shariah; Islamic Law – 1996