زندگینامه محسن رضایی

متولد:
1333-06-10
خلاصه مطلب:

محسن سبزوار رضایی میرقائد، مشهور به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، و در دولت سیزدهم به عنوان معاون اقتصادی سیدابراهیم رئیسی در دولت حضور یافت، او استاد دانشگاه امام حسین علیه السلام است و سابقه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد. 

 

تصویری از محسن رضایی در دیداری با حضرت امام خمینی (س)

محسن رضایی امام خمینی

توضیحات :

محسن رضایی در شهریور ماه سال 1333 در مسجدسلیمان متولد شد. او پس از پایان دبستان و بخشی از تحصیلات متوسطه در آزمون ورودی هنرستان صنعتی شرکت ملی نفت پذیرفته شد، و به اهواز هجرت کرد. در همین دوران بود که مبارزاتش علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد و در زمانی که برای شرکت در کنکور آماده میشد توسط ساواک دستگیر شد، و پس از 5 ماه تحمل زندان و شکنجه آزاد شد، و پس از آن فعالیت های سیاسی اش را گسترش داد.

 

تصویری از محسن رضایی در کنار مرحوم حاج احمد خمینی 

محسن رضایی حاج احمد خمینی

 

وی در سال 1353 در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد، و به تهران آمد او در سال‌های نخست حضور در تهران، وارد مبارزات چریکی علیه سلطنت پهلوی شد.

او در همان سال 1353 ازدواج کرد، همسرش خانم معصومه خدنگ نام دارد، که از سوی امام جماعت مسجد جامع احمدیه نارمک به او معرفی شد، حاصل این ازدواج پنچ فرزند به نام های احمد، سارا، علی، زهرا و مهدیه است. 

رضایی که تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۵۳ رها کرده بود، پس از برقراری صلح، ضمن تغییر رشته از مهندسی مکانیک به اقتصاد، مقطع کارشناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

او یکی از اعضای هیئت 12 نفره تدوین اساسنامه سپاه پاسداران در زمستان سال 1357 بود و با حمایت امام خمینی (س) در خرداد ماه سال 1358 واحد اطلاعات و بررسی های سیاسی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا نهاد و تا سال 1363 فرماندهی آن را برعهده داشت. او در سال 1369 از سوی حضرت امام به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب شد و تا سال 1376 در این سمت باقی ماند، در این سال از سمت خود استعفا داد و از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

 

محسن رضایی

 

وی در دوران فرماندهی سپاه پاسداران به تاسیس دانشگاه امام حسین (علیه السلام) و دانشگاه بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه) اقدام کرد، و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را تاسیس کرد. همچنین شکل گیری نیروی زمینی، هوایی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز توسط او پی ریزی شد.

محسن رضایی پس از انتصاب به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تنظیم سند چشم انداز 20 ساله کشور، مطالعات اولیه را آغاز کرد، و در همین دوران در دانشگاه تهران تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته اقتصاد ادامه داد، رسالۀ دکتری وی که در سال ۱۳۷۹ نگاشته شده، در قالب یک کتاب منتشر شده است. او مسئولیت اداره کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده گرفته است.

 

تصویری از محسن رضایی در کنار مقام معظم رهبری و شهید سردار سلیمانی 

محسن رضایی آیت الله خامنه ای

 

رضایی در سال 1378 در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد، و آرای لازم را کسب نکرد، همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 ثبت نام کرد و دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره گیری کرد. پس از آن در سال 1388 نیز وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری شد و سومین نفر از میان 4 کاندیدای شرکت کننده در انتخابات شد، وی در سال 1392 نیز در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، و موفق به کسب آرای مورد نیاز نشد.

محسن رضایی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 نیز به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، اما به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشد، اما پس از پیروزی سیدابراهیم رئیسی در سوم شهریور ماه سال 1400 به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور منصوب شد. 

آثار متعددی از ایشان انتشار یافته است که از جمله آن ها می توان به ایران آینده در افق چشم‌انداز، آئین فتح؛ سخنرانی محسن رضایی پیرامون استراتژی جنگ در شرایط کنونی و اهمیت غافلگیری، ایران منطقه ای، چشم انداز ایران فردا، پاسخ به چند پرسش در مورد جنگ ایران و عراق، تئوری ارزش و قیمت، رویارویی سوم و جهان اقتصادی، فدرالیسم اقتصادی اشاره کرد.