یادگار امام با تأکید بر اینکه امام گرفتار حجاب معاصریت شده است، گفت: اخیرا خدمت مقام معظم رهبری بودم و تمام مدت ایشان روی این مسأله تأکید داشت که اگر انقلاب قرار است بماند، اگر دینداری قرار است بماند، اگر اخلاق، آزادگی، استقلال و حتی تمامیت ارضی احتیاج به پرچم دارد؛ امام پرچم دینداری، عزت و استقلال در جامعه ما است و به این جهت بلند کردن این پرچم بلند آوازه کرد یک فرد نیست و بلند کردن نماد دینداری است. این شخص امروزه پرچم هویت و آینده ما است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) ضمن همدردی با آسیب دیدگان و داغداران حادثه آبادان، گفت: از خدای متعال برای درگذشتگان آنها علو درجات و برای بازماندگانشان صبر و اجر مسألت دارم. این حادثه، اتفاق تلخی بود و داغی بود که بر دل همه مردم ایران نشست.

وی افزود: حادثه آبادان نشانگر ضعف ها و اشکالاتی بود و هست که طبیعتا باید نسبت به حل آن اقدام کنند و هرکسی در هر مسئولیتی هست تلاش کند تا ان شاء الله این حادثه درس و نقطه ای باشد بر پایان چنین حوادث غمباری که می تواند یک ملت، شهر و خانواده های بسیاری را داغدار کند.

یادگار امام گفت: همچنین تلخکامی خود را بابت سختی های معیشتی که هست و البته ریشه در بنیان های متفاوتی از مشکلات دارد، به ملت شریفمان عرضه می داریم. این وضعیت ریشه در دشمنی ها، تحریم ها و ناکارآمدی ها دارد و ان شاء الله مسئولین امر برای حل آنها همت کنند که البته آنها تلاش هایی کرده اند. همه باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند بار سنگین مشکلات را از دوش مردم بردارند که در این میان، طبیعتا بیشتر فشار بر اقشار آسیب پذیر کشور و به تعبیر امام، مستضعفین، است. این فشارها باید برداشته شود و شاهد شکوفایی اقتصادی کشورمان و نشاط بیشتر همه مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه سخن گفتن در رابطه با امام سهل و ممتنع است، تصریح کرد: از جهتی راحت است به خاطر اینکه شخصیت این بزگوار ابعاد مختلف دارد و شما می توانید به بخشی از آن بپردازید. از طرفی هم سخت است به خاطر اینکه این شخصیت جامع امام را کمتر کسی است که بتواند کامل بشناسد؛ ابعاد مختلفش را بیان کند. هم محتاج شناخت ظرفیت وجودی امام است؛ اینکه امام در چه شرایطی به دنیا آمد و در کدام محیط رشد کرد. همچنین محتاج این است که شما شرایط عمومی کشور و تاریختان را بشناسید.

یادگار امام افزود: امام گرفتار حجاب معاصریت شده است یعنی ما متوجه نیستیم چه اتفاق بزرگی به نام انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و مثل «ماهی در آب» درکی از آن نداریم. البته مثل بقیه حوادث تاریخی 40 سال بازه زمانی کمی است، برای اینکه دنیا تحت تأثیر آن قرار بگیرد. به همین خاطر هرچه بگوییم نامکرر است و هرچه بگوییم او هست و او نیست.

وی ادامه داد: اصلا چرا باید از امام گفت؟ چرا باید مراسم سالگرد برگزار کرد؟ این همه عالِم در تاریخ بوده اند که آمده اند و رفته اند، چرا باید بیان و نام و یاد او در جامعه ما تکرار شود؟ ممکن است بگوییم این ادای دین ما به امام است؛ این درست هست اما فراتر از اینها است. امام به ما احتیاج ندارد ولی ما به امام احتیاج داریم. امام هرچه بود خودش و خدا است؛ برای او هرچه اتفاق می افتد برای ما است.

سید حسن خمینی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع)، یادآور شد: از خدا خواسته من را به صالحین ملحق کن و بعد می خواهد یک نام نیک از من باقی بگذار که تا زمانه باقی است این نام باقی بماند. در نماز میت هم یاد حضرت ابراهیم(ع) می بریم و قرآن به ما می گوید ابراهیم(ع) پدر شما است. این سؤال هست که حضرت ابراهیم(ع) درگیر نام است؟! خدا نمی گوید ما به تو می دهیم، ابراهیم(ع) از خدا می خواهد.

وی تأکید کرد: بعضی هستند در دوره حیات خودشان تبدیل به نماد و پرچم می شوند. بلندی نام ابراهیم(ع) بلندی نام فرد نیست؛ بلندی پرچم توحید است و اگر هم ابراهیم(ع) از خدا می خواهد نام من را بلند کن، چون پرچم توحید است. اگر به پیامبر(ص) می گوید یاد تو را گرامی داشتیم، همه خوبی های عالم است. اینجا مطالبه برافراشتگی پرچم توحید و استمرار پرچم خوبی ها است. امام در روزگار ما چنین حکمی دارد.

یادگار امام افزود: باید از امام بگوییم و نباید خدای ناکرده این امر را از یاد ببریم؛ این نکته فراموشمان نشود و گرفتار تحلیل های  پوچ نشویم که فکر کنیم نبود نام و یاد امام خدای ناکرده خاصیتی دارد. اخیرا خدمت مقام معظم رهبری بودم و تمام مدت ایشان روی این مسأله تأکید داشت که اگر انقلاب قرار است بماند، اگر دینداری قرار است بماند، اگر اخلاق، آزادگی، استقلال و حتی تمامیت ارضی احتیاج به پرچم دارد؛ امام پرچم دینداری، عزت و استقلال در جامعه ما است و به این جهت بلند کردن این پرچم بلند آوازه کرد یک فرد نیست و بلند کردن نماد دینداری است. این شخص امروزه پرچم هویت و آینده ما است.

وی گفت: ستاد سالگرد ارتحال امام فقط یک مراسم نمادین نیست و بیان قند مکرر است که باید در ذائقه ها بنشیند و نسل به نسل منتقل شود؛ آن هم برای خودمان و نسل های بعدی، فرزندان و این آب و خاک. به همین جهت باید چندین نکته را در خودش توأمان داشته باشد. یکی اینکه مظهر وحدت کشور باشد. دوم اینکه مظهر شکوه باشد. این مراسم جایی است که اگر دشمنان آن را می بینند خدای ناکرده باعث طعنه شود و یا جلوه ای از شکوه آن کمرنگ شود. باید مظهر آسایش و رفاه مردم باشد. البته در شرایط لازم خیلی سخت است.

سید حسن خمینی با تأکید بر ضرورت امنیت مجموعه مراسم و تک تک کسانی که وارد و خارج می شوند، اظهار داشت: مراسم بزرگداشت امام باید مظهر نظم باشد. چون ما قرار است جامعه ای را معرفی کنیم که الگو است و باید این مراسم منظم باشد. سال های قبل از کرونا می شد آن عظمت و شکوه مردم را دید و فهمید. امسال طبیعتا چون هنوز در آخرین نفس های این بیماری منحوس هستیم مضایقات بیشتری هست و انتظار این است که نظم بیشتری حاکم باشد و همه باید عزم جزم داشته باشند که شکوه و امنیت مراسم را همراه با رضایت همه کسانی که حاضر می شوند، همراه کنند.

وی در پایان تأکید کرد: مراسم بزرگداشت امام احتیاج به جلسه بسیار با شکوه دارد اما احتیاج به اسراف و تبذیر ندارد. به خصوص در سالی که هستیم، باید مراقبت کنیم که گرفتار این امر هم نشویم. 

آخرین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری نیز در این دیدار گفت: روزهای سخت و خاصی را سپری می کنیم. حادثه غمبار و اسفناک آبادان داغ های ملت ما را افزون کرده است و امیدواریم خداوند به همه ملت ایران و خوزستان در این مصیبت صبر و اجر عنایت کند و مسئولان عزیز کشورمان را که همواره در خدمت مردم هستند موفق بدارد تا بخشی از آلام جامعه اسلامی ما را کم کنند. 

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: در حقیقت قرن بیستم و چهاردهمین قرن اسلامی متأثر از 14 و 15 خرداد است. یعنی ایدئولوژی امام و مکتب امام بر ایدئولوژی غرب تأثیر گذاشت و جالب است که در اوج دوره حاکمیت و اعتلای برتری ایدئولوژی مارکسیست امام آن نامه بزرگ و تاریخی خودشان به گورباچف را مطرح کردند که در حقیقت نقطه پایان یکی از ایدئولوژی های غالب دنیا است و حقیقتا امروز در دنیای کمونیست این ترس و اضطراب وجود دارد که کدام جایگزین ایدئولوژیک می تواند فلسفه ایدئولوژی و اعتقادات آنها را زیر سؤال ببرد. 

وی ادامه داد: به طور قطع در دنیای معاصر هیچ کسی نمی تواند ادعا کند همانند ایدئولوژی اسلام یا اسلام ناب افکار جامعه بشری را هدایت می کند. به تحلیل من بسیاری از تحریم ها، جنگ ها، تهدیدها و سمپاشی ها علیه نظام اسلامی و نشأت از این تفکر است که آنها این تفکر جایگزین تفکر خودشان می دانند. 

انصاری یادآور شد: تا نهضت امام و کمی قبل از امام اسلامی که در دنیا تبلیغ می شد، برخاسته از یک سری برداشت های انحرافی، سطحی، متحجرانه و ملی گرایانه ای بود که به نام اسلام بر بخش وسیعی از جامعه جهانی حکومت می کرد و تأثیر آنها بسیار اندک بود  و با اسلام نابی که مکتب توحید و پیامبر اسلام بر آن استوار بود فاصله بسیار زیادی داشت. در بعضی از آن برداشت ها خشونت موج می زند. اسلامی که امام آورد و جامعه اسلامی را تا امروز هدایت کرده مطمئنا برداشتی متفاوت از برداشت های دیگر است. 

وی افزود: «اسلام سیاسی» دنیای سیاست را تحت تأثیر خودش قرار داد. به این معنا که امروز در معادلات جهانی هیچ کس نمی تواند انکار کند که نقش اسلام ناب در آنجا قرار گرفته و به صورت ملموس با جامعه بشری سخن می گوید و در نزاع با اسلام های تحریف شده است. کسی نمی تواند انکار کند که اسلام ناب و اسلام امام در دنیا تأثیرگذار است. اگر تأثیرگذار نباشد چرا قدرت های جهانی این قدر اسلام هراسی را ترویج می کنند؟ اگر اسلام با منافع آنها در تضاد نیست چرا به نزاع با این اسلام برخاسته اند؟ علتش تأثیرگذاری این واژه بر تفکر بشر معاصر می باشد که ما باید به این حقیقت افتخار کنیم. 

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: جدای از بحث های سیاسی و اقتصادی که در جامعه داریم باید پاسدار این حقیقت باشیم که بشریت امروز تنها متأثر از عملیات اجرایی ما در صحنه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی نیست. اگر خدای ناکرده یک روزی اسلام بر این کشور حاکم نباشد، مطئنا اسلام سیاسی  و ایدئولوژی مکتبی امام در دنیا آثار خودش را گذاشته و آزادگان و مسلمانان از مکتب امام  و اسلام سیاسی بهره می برند. ممکن است در جایی همه مفاهیم اسلام سیاسی امام کاربرد نداشته باشد اما همین که اسلام سیاسی امام امروز در دنیای علم، فرهنگ، اجتماع و حاکمیت حرف برای گفتن دارد برای  ما افتخار آمیز است. 

وی افزود: شاید این سخن را بعضی افراد بر نتابند ولی امروز با تمام قدرت می گویم که دفاع از آرمان امام، مکتب سیاسی امام و ارزش هایی که امام آفریده است واجب عینی بر فرد فرد آحاد این جامعه است. هیچ کس نمی تواند بگوید فلان مجموعه، دستگاه، نهاد یا فرد دارد دفاع می کند و بر ما دفاع لازم نیست. اگر ما در اوج دفاع باشیم و تبلیغات ما برای بسط فرهنگ امام، انقلاب و ولایت کافی باشد، باید بدانیم بر یکایک ما واجب است از نهضت و مکتب امام دفاع کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.