جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

علامه الفت اصفهانی که بود؟

علامه شیخ محمدباقر الفت اصفهانی در حدود سال ۱۲۶۱ شمسی در اصفهان به دنیا آمد. وی در محضر اساتیدی همچون میرزای بزرگ شیرازی، آقا ضیاء الدین عراقی، شیخ باقر اصطهباناتی، آخوند خراسانی و... شاگردی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این مطلب به زندگی علامه شیخ محمد باقر الفت اصفهانی اختصاص دارد.

 

زندگینامه علامه شیخ محمدباقر الفت اصفهانی

ولادت

علامه شیخ محمدباقر الفت اصفهانی در حدود سال 1261 ش (1301 ق) در خاندان علم و تقوا در اصفهان به دنیا آمد. وی فرزند شیخ محمدتقی نجفی معروف به آقا نجفی اصفهانی، روحانی معروف اصفهانی در عصر قاجار بود.

 

تحصیلات

وی در ابتدا در زادگاه خود به کسب علوم اسلامی همت گماشت و در جوانی راهی حوزه علمیه نجف شد. شیخ محمدباقر در نجف از محضر استادان ناموری همچون میرزای بزرگ شیرازی، آقا ضیاء الدین عراقی، شیخ باقر اصطهباناتی، آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی استفاده‌ های شایانی برد و در انواع معارف اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، حدیث، عرفان و ادب استادی یافت. وی پس از دریافت اجتهاد، در علم تاریخ از سرآمدان عهد خویش شد و علاوه بر فراگیری ریاضیات قدیم و جدید، در فلسفه، علوم اجتماعی، رجال و فرقه ‌شناسی و به ویژه فلسفه تاریخ مهارتی تام پیدا کرد. علامه الفت به زبان و ادب فرانسه تسلط کامل داشت و متون مشکل و کتاب‌ های علمی آن زبان را به آسانی به فارسی ترجمه می‌ کرد.

 

ورود به عالم سیاست

علامه الفت اصفهانی در اوایل جنبش آزادی‌خواهی به جمع مشروطه خواهان پیوست ولی با بروز نشانه‌ های انحراف و بی‌صداقتی متولیان امور، با استقرار مشروطه، خود را کنار کشید. با این حال بعدها از طرف اهالی اصفهان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد. ایشان دو دوره در مجلس حضور داشت و پس از مدتی که عهده‌دار مستشاری دیوان عالی کشور بود، از امور دولتی کناره‌ گیری کرد. الفت اصفهانی علی‌رغم دارا بودن مقام رفیع علمی و استعداد و حافظه‌ ای شگرف، مردی فروتن و وارسته بود و خانه او در اصفهان مجمع فضلای شهر بوده است.

 

آثار

از این دانشمند گرانمایه آثار متعددی بر جای مانده که ابواب الرُّوضات، پرورش استقلال، سفرنامه در 2 جلد و مجمع الاجازات در 2 جلد از آن جمله‌اند.

 

وفات

علامه الفت اصفهانی سرانجام در 14 مرداد 1343 ش برابر با 26 ربیع الاول 1384 ق در 82 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در بقعه پدرش در نزدیکی امامزاده احمد بن علی اصفهان به خاک سپرده شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید