رئیس جمهور اندونزی می گوید که پوتین و شی جینپینگ در اجلاس گروه 20 شرکت خواهند کرد و با بایدن رویارویی کردند

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان میزبان این نشست پنجشنبه گفت که رهبران چین و روسیه هر دو قصد دارند در اجلاس گروه 20 در نوامبر شرکت کنند و یک رویارویی برجسته با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ترتیب دهند. جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در مصاحبه ای به بلومبرگ گفت که از شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور هر دو، تضمین هایی دریافت کرده است که در کنفرانسی که قرار است نوامبر در جزیره بالی اندونزی برگزار شود، شرکت خواهند کرد. به گزارش بلومبرگ، او گفت: "شی جین پینگ خواهد آمد. رئیس جمهور پوتین نیز به من گفته است که خواهد آمد." حضور این دو رهبر اقتدارگرا خطرات این اجلاس را که اولین گروه G20 از زمان تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش تنش ها پیرامون موضوع تایوان است، افزایش می دهد. نه پوتین و نه شی جینپینگ در سال گذشته در G20 در رم شرکت نکردند. شی به تازگی سفر به خارج از سرزمین اصلی چین را آغاز کرده است زیرا همه‌گیری کووید-19 رو به کاهش است. کاخ سفید به طور رسمی سفر بایدن به آسیا برای این اجلاس را اعلام نکرده است، اما مقامات می گویند که انتظار می رود او در این نشست شرکت کند.

مقامات ایالات متحده و چین بی سر و صدا برای ترتیب دادن اولین دیدار رو در رو بین بایدن و شی از زمان روی کار آمدن بایدن، با توجه به سلسله نشست های نوامبر در آسیا کار می کنند: G20 در بالی، نشست رهبران آسیای جنوب شرقی در کامبوج و اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در تایلند.

تنش ها بین واشنگتن و پکن در هفته های اخیر پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تشدید شده است. چین تمرین‌های نظامی و آزمایش‌های تسلیحاتی را افزایش داده و کانال‌های ارتباطی خاصی با ایالات متحده را بسته است.

در آخرین تماس تلفنی خود، بایدن و شی هر دو توافق کردند که برای یک ملاقات حضوری کار کنند. بایدن طرفدار دیدارهای منظم با همتایان خارجی خود است، حتی زمانی که تنش ها بالاست.

بایدن و مشاورانش ماه ها در مورد چگونگی نزدیک شدن به گروه 20 در صورت حضور پوتین در حال گفتگو بودند و این موضوع موضوعی بود که در اجلاس G7 در آلمان در اوایل تابستان امسال و در نشست ناتو در بروکسل در ماه مارس در میان رهبران جهانی مورد بحث قرار گرفت. .

به گفته مقامات، به ویژه در نشست G7، رهبران راه‌هایی را برای نشان دادن یک جبهه متحد علیه روسیه در کنفرانس نوامبر مورد بحث قرار دادند.

بایدن گفته است که روسیه باید از گروه 20 اخراج شود و اعضای ارشد دولت وی از رویدادهای گروه 20 که مقامات روسی در آن حضور داشتند، کنار گذاشته شده اند.

اما تحریم نشست گروه 20 مورد توجه جدی قرار نگرفت، زیرا بایدن و تیم او نمی خواستند به نظر برسد که میز را به پوتین واگذار می کنند.

در عوض، ایالات متحده و سایر کشورهای G7 اندونزی را تشویق کردند تا از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به عنوان یک شرکت کننده مهمان در نمایش حمایت از اوکراین دعوت کند.

در ماه آوریل، وزرای دارایی از چندین کشور، از جمله جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، هنگامی که نماینده روسیه اظهارات آماده شده خود را آغاز کرد، از نشست غیرعلنی گروه 20 در واشنگتن خارج شدند که نمایشی اعتراضی علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین بود. پیش از این نشست، مقامات آمریکایی گفته بودند که یلن در برخی از جلسات این گردهمایی که شامل روسیه نیز می شود، شرکت نخواهد کرد.

در نشست وزرای خارجه گروه 20 در ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، همتایان خود را به چالش کشید تا موضع سخت تری در قبال روسیه داشته باشند و گفت که برای اینکه گروه 20 مرتبط باقی بماند، باید مسکو را در قبال تهاجم مسئول بداند.

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از مقامات کاخ سفید از اعلام مخالفت واشنگتن با حضور رئیس جمهور روسیه در اجلاس گروه ۲۰ خبر داد.

بر اساس این گزارش، بلومبرگ به نقل از مقامات کاخ سفید گفت: به اندونزی مخالفت خود را با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران کشورهای گروه بیست ابلاغ کردیم.

این در حالی است که رئیس جمهور اندونزی در گفتگو با بلومبرگ از مشارکت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست جی ۲۰ که قرار است در ماه نوامبر در جزیره بالی برگزار شود، خبر داد.

وی در این باره گفت: رئیس جمهور روسیه به من خبر داده که در نشست جی ۲۰ در بالی مشارکت خواهد کرد.

رئیس جمهور اندونزی همچنین از مشارکت شیء جین پینگ رئیس جمهور چین در این نشست خبر داد.

در همین رابطه، خوزه تاوارز سفیر اندونزی در روسیه در گفتگو با خبرگزاری نووستی اعلام کرد: اندونزی آمادگی دارد مقدمات دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جو بایدن رویس جمهور آمریکا در نشست جی ۲۰ را فراهم کند.

وی در ارتباط با امکان ملاقات پوتین و بایدن در اوج جنگ در اوکراین، گفت: بله امکان این دیدار وجود دارد، در واقع هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

گفتنی است نشست جی ۲۰ قرار است در نوامبر آینده در جزیره بالی اندونزی برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.