پس از حادثه نطنز، مقامات، رسانه ‌ها و شبکه‌ های معاند در تلاشی آشکار و برنامه ریزی شده ضمن اعلام اخبار نادرست و گمانه‌ زنی ‌های نامربوط سعی کردند ضمن اعتمادزدایی از نهاد‌های مسئول و رسانه‌ های رسمی کشور، سیر طبیعی تحقیق در مورد حادثه را مخدوش کنند.

به گزارش جماران، بامداد پنجشنبه 12 تیر (2 ژوئیه) حادثه ای در یکی از سوله‌ های مرکز هسته ‌ای نطنز رخ داد.

سازمان انرژی اتمی ایران در اولین واکنش اعلام کرد: یکی از سوله ‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.

شورای عالی امنیت ملی چند روز بعد اعلام کرد که«علت حادثه به طور دقیق مشخص شده اما به دلایل امنیتی جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد».

اما این اتفاق خوراکی برای برخی رسانه های معاند و مقامات کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی شد.

با وجود گذشت شش روز از وقوع حادثه در یکی از سوله‌ های در حال تجهیز مجتمع هسته ‌ای شهید احمدی روشن (نطنز)، فضاسازی رسانه‌ های مرتبط با رژیم صهیونیستی برای «قدرتمندنمایی» رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

این فضاسازی ‌ها که با تکیه بر تکنیک ‌های عملیات روانی و مبتنی بر اخبار و اطلاعات غیر مستند از منابع غیر مشخص در حال انجام است با گمانه‌زنی‌ های مختلف از جمله خرابکاری، انجام عملیات ویژه، عملیات سایبری، عملیات هوایی، اصابت موشک و... بدون ارائه هیچ سندی دست کم دو هدف را پیگیری می ‌کند: «ایجاد اخلال در امنیت روانی جامعه ایران» و «ارائه یک چهره قدرتمند از رژیم صهیونیستی».

در این رابطه لازم است دو موضوع مهم، موردتوجه قرار بگیرد:

اول این که فضاسازی‌ های اخیر که بهره ‌ای از اطلاعات و اخبار مستند ندارد، از جنس جریان سازی رسانه‌ ای بوده و برنامه ‌ای هدفمند برای متقاعد کردن افکار عمومی داخلی و خارجی نسبت به اراده و توانمندی رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به برنامه هسته ‌ای صلح آمیز ایران است. واکنش ‌های تقریبا یکسان مقامات رسمی رژیم صهیونیستی شامل وزیر جنگ و وزیر خارجه رژیم اسرائیل نیز مکمل این برنامه است.

دومین موضوع قابل توجه در این مقوله این است که رژیم صهیونیستی با علم به آسیب ‌پذیر بودن در قبال پاسخگویی جمهوری اسلامی، اساسا جرات مواجهه مستقیم با ایران را به ویژه در موضوع بسیار حساس حمله به مراکز هسته ‌ای کشورمان ندارد. از این رو با بهره گیری از ابزار‌های رسانه ‌ای در تلاش است که موفقیت بی هزینه را در این حادثه برای خود رقم بزند.

 

در این گزارش به بررسی واکنش ها و برخی فرافکنی ها می پردازیم:

واکنش وزارت ‌خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد از حادثه در سایت غنی‌ سازی نطنز برای اتهام ‌پراکنی علیه برنامه هسته ‌ای ایران استفاده کند. 

 

واشنگتن

 

وزارت خارجه آمریکا که همواره تلاش می ‌کند مقاصد برنامه هسته ‌ای ایران را از منافع ملی ایران جدا کند، در بیانیه‌ ای به آسوشیتدپرس مدعی شد: «در حال رصد گزارش‌ های مربوط به آتش ‌سوزی در یکی از تاسیسات هسته ‌ای ایران هستیم. این رویداد، مجددا این را یادآوری می‌ کند که ایران چگونه به جای رفع نیازهای مردم همچنان برنامه هسته ‌ای منحرف خودش را در اولویت قرار می ‌دهد.»

 

رویترز

رویترز در انتشار اخبار دروغ درباره حادثه اخیر سایت هسته ‌ای نطنز، اخباری جعلی را از زبان سه مسئول ایرانی ناشناس منتشر کرد.

 

رویترز

 

رویترز ادعا کرد: سه تن از مقامات ایران حادثه را ناشی از عملیات سایبری دانسته ‌اند. این در حالی است که نه هویت این افراد و نه دلیل گفت و گوی اختصاصی آنها با رویترز مشخص نیست.

 

نیویورک تایمز

نیویورک تایمز در ادعایی به نقل از دو منبع امنیتی خبر از نقش رژیم رژیم صیونیستی در وقوع این حادثه داد.

این روزنامه چاپ آمریکا با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از یک منبع اطلاعاتی وابسته به یک کشور خاورمیانه و همچنین اظهارات یک عضو اطلاعات سپاه پاسداران(؟!) از نقش رژیم صیونیستی در «انفجار نطنز» خبر داد. 

به ادعای این روزنامه، هیچ یک از این دو منبع اطلاعاتی حاضر به فاش شدن هویت خود نشدند: «یک منبع امنیتی وابسته به یکی از کشورهای خاورمیانه به خبرنگار نیویورک تایمز گفته است که  علت این حادثه، بمبی قوی بوده که در درون سایت حمل و در بخش سانتریفوژهای پیشرفته جاسازی شده بوده است.»

 

نیویورک تایمز

 

 

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به نقش اسرائیل و آمریکا در ایجاد اختلال در کار غنی‌ سازی و فعالیت‌ های هسته ‌ای ایران پرداخت و نوشت که این دو کشور برای مانع شدن از دستیابی ایران به جنگ‌ افزارهای هسته ‌ای، تاکنون اقدام به حملات سایبری کرده ‌اند.

این در حالی است که خبرنگاران نیویورک‌ تایمز به نقل از یک منبع اطلاعاتی سپاه پاسداران مدعی شده اند که علت حادثه اخیر در نطنز، حمله سایبری نبوده و این بار از یک بمب برای این انفجار استفاده شده است.

 

جوسازی رسانه های معاند

«بی ‌بی‌ سی فارسی» هم در این بین مدعی شد که ساعاتی پیش از انتشار نخستین خبر درباره این حادثه، بیانیه‌ ای به دست بعضی از خبرنگاران این شبکه فارسی ‌زبان رسیده که از این حادثه و انجام «عملیات» در ساعت دو بامداد پنجشنبه در تاسیسات هسته ‌ای نطنز خبر می‌داده است.

بی ‌بی ‌سی افزود: فرستندگان این بیانیه خود را منتسب به یک «گروه زیرزمینی» ناشناخته با نام «یوزپلنگان وطن» می ‌دانند و مدعی شده ‌اند که از مخالفانی هستند که در دستگاه‌ های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند.

 

بی بی سی

 

به ادعای این شبکه، در بیانیه این گروه که مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته، آمده است که «آنها «سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز» در «سایت هسته ‌ای» کاشان را به عنوان هدف «عملیات» خود برگزیدند، زیرا علاوه بر اهمیت آن، این تاسیسات «زیرزمینی» نیست و بنابراین انهدام آن «قابل انکار» نبوده است.»

این شبکه معاند اما مدعی شد که قادر نیست هویت این گروه ناشناخته و صحت گفته ‌های آن درباره حادثه نطنز را بررسی و تایید کند.

 

رد ادعا

 

ابتدا باید نگاهی بیندازیم به اولین منتشر کننده نام این گروه که خبرنگاری است با نام «ژیار گل» وابسته به بی بی سی. این خبرنگار اساسا یکی از ارکان شایعه پراکنی بی بی سی در خاورمیانه خصوصا در ترکیه و سوریه بوده است که به دلیل گزارش های دروغ از ترکیه اخراج شده بود. اساسا گزارش های ژیار گل به بهانه هایی چون حضور در مناطق مورد مناقشه، بدون ذکر منابع موثق ارائه می شوند و وظیفه زمینه سازی برای گزارش های بعدی بی بی سی را دارند.

خبرنگار بی بی سی فارسی مدعی شده که این ایمیل پیش از انتشار اخبار مربوط به این حادثه به دستش رسیده اما نکته مهم این است که ژیار گل خبر دریافت این ایمیل را ساعت ها پس از انتشار رسمی خبر آتش سوزی توسط مقامات ایران منتشر می کند. ژیار گل حتی از صفحه ایمیل خود نیز عکسی منتشر نکرده که اثبات کننده دریافت این ایمیل پیش از پخش خبر آن باشد. به جز این خبرنگار، هیچ منبع دیگری به این گروه اشاره ای نکرده است.

متنی نیز در فضای مجازی منتشر شده که منتشر کنندگان مدعی هستند مربوط به ایمیلی است که ژیار گل مدعی ارسال آن توسط گروه یوزپلنگان است.

این ایمیل دارای نکات جالبی است. نویسنده سعی کرده نامه ای جدی بنویسد اما لحن آن بسیار شبیه به گروه های ضدّ انقلاب است که در خارج از کشور سکونت دارند و مورد پوشش و حمایت رسانه هایی چون بی بی سی و وزارت خارجه آمریکا هستند. عباراتی خاص که در این نامه از آنها استفاده شده همان عباراتی هستند که گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران به کار می برند.

اما جدا از بحث منبع خبر که ژیار گل است! نحوه ارائه خبر هم غیرحرفه ای ست. وی مدعی است یک گروه داخلی به یک منطقه حفاظت شده حمله کرده است و در ادامه این گروه که طبیعتا باید گروهی حرفه ای باشد خبر این اقدام بزرگ خود را به یک خبرنگار رده چندم یک رسانه مورد مناقشه مانند بی بی سی فارسی می دهد. طبیعتا اگر چنین اقدامی صورت گرفته بود این گروه خیالی باید ابتدا بیانیه موضع گیری خود را در فضای مجازی منتشر می کرد یا نهایتا به شبکه ای معتبرتر از بی بی سی فارسی ارائه می داد.

اما مهمترین مسئله در این ارتباط، امکان انجام اقدام خرابکارانه در موقعیت مکانی نطنز است. آمریکا و رژیم صیونیستی و حتی خود شبکه بی بی سی فارسی سال ها مدعی امنیت فوق العاده بالا و سری بودن این مرکز داشتند، حالا چگونه ممکن است یک گروه ناشناخته داخلی چنین مکانی را مورد حمله قرار دهد؟!

 

آیا «آن» اتفاق افتاد؟

 

رادیو فردا

 

رادیو فردا دیگر رسانه معاند که از کنگره آمریکا بودجه خود را می گیرد، نیز تلاش کرد در این گردونه از بی بی سی عقب نماند. و با گزارشی تحت عنوان «آیا «آن» اتفاق افتاد؟»» مدعی شد: «آیا آن اتفاقی که طی بیش از یک دهه گذشته درباره اش صحبت و گمانه زنی شده بود، سرانجام در یک هفته گذشته رخ داد؟ حمله محدود به تأسیسات اتمی و نظامی، همواره یکی از گزینه های مطرح در مواجهه با برنامه اتمی ایران بوده است و بحث های مفصلی پیرامون آن صورت گرفته است. اکنون طی یک هفته، دست کم دو رخداد به این گمانه دامن زده که شاید آنچه در تمامی این سال ها به عنوان یک گزینه نظامی/ تخریبی مطرح بوده، جامه عمل پوشانده شده است؛ انفجار در خجیر در نزدیکی تأسیسات نظامی پارچین و انفجار در مرکز مونتاژ سانتریفیوژ بزرگ ترین تاسیسات اتمی ایران در نطنز. مقامات جمهوری اسلامی هر دو را «حادثه» توصیف می کنند. اما منابع مختلف، احتمالات دیگری را مطرح می کنند.»

 

تئوری مضحک در انتشار یک شایعه؛ «گرد و غبار آسمان اصفهان»

کاهش کیفیت هوا در اصفهان همزمان با حادثه نطنز سبب شد تا ادعای مضحکی از سوی رسانه‌ های معاند مطرح شود.

شهروندان اصفهانی در روز حادثه شاهد غبار تیره رنگ در آسمان بودند. این گرد و غبار خبر از حضور ریزگردها را در آسمان اصفهان می ‌داد و پدیده نادری نبود، چراکه مردم فلات مرکزی ایران در تابستان‌ های گذشته نیز با این پدیده جوی روبرو بودند.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان هم از روز قبل نسبت به تشدید گرد و غبار در اصفهان خبر داده بود.

تا اینجای ماجرا همه چیز عادی بود تا اینکه خبر آتش سوزی در نطنز سبب شد رسانه‌ های معاند در ادعایی مضحک و خنده‌ آور، آلودگی هوای اصفهان را به این حادثه ارتباط دهند.

پروژه رسانه‌ های معاند در انتشار خبر نشت آلودگی ناشی آتش سوزی در سوله سایت هسته ‌ای با شکست روب‌رو شد زیرا مسئولان سازمان انرژی هسته‌ ای این موضوع را کاملا رد کردند.   

 

العربیه

اعراب هم وارد جوسازی های رسانه ای شدند. شبکه سعودی العربیه تلاش کرد امنیت سایت های هسته ای ایران را زیر سوال ببرد.

 

العربیه

 

این شبکه در وب سایت خود مدعی شد: «در روزهای گذشته پس از انفجار و آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر و پیش از آن انفجار و آتش‌ سوزی در منطقه پارچین، نگرانی‌ هایی درباره ایمنی مراکز هسته‌ ای ایران هم مطرح شده بود.»

 

ایران ‌اینترنشنال

شبکه فارسی زبان معاند «ایران ‌اینترنشنال» متعلق به رژیم عربستان سعودی هم با انتشار تصاویر ماهواره ای بی پایه و اساسی مدعی شد «سالن مونتاژ سانتریفیوژ تاسیسات هسته‌ ای نطنز به طور کامل منهدم شده است».

 

ایران اینترنشنال

 

الجریده کویت

روزنامه کویتی الجریده هم در شماره روز جمعه 3 ژوئیه خود ادعا کرد که جنگنده‎ های F35 اسرائیل مسئولیت حمله به تاسیسات اتمی نطنز را بر عهده داشته و بر خلاف گزارش‌ های مطرح شده، این جنگنده ‌ها از جنوب اسرائیل پرواز کرده و در آسمان کشورهای عربی سوختگیری نکرده‌ اند.

 

الجریده

 

موضع ‌گیری صهیونیست ها

پس از وقوع حادثه در سایت نطنز، برخی رسانه های صهیونیستی بلافاصله این رخداد را به اقدامات خرابکارانه این رژیم نسبت دادند. در موضوع انفجار مخزن گاز در پارچین نیز همین رویه از سوی منابع رسانه ‌ای رژیم صهیونیستی دنبال شد.

نیویورک تایمز هم در ادامه گزارش خود به اظهارات «بنی گانتس» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره حادثه در نطنز پرداخته است.

مقامات صهیونیست روز یکشنبه 5 ژوئیه از اظهار نظر صریح درباره مسئولیت این رژیم در حادثه در نطنز خودداری کردند، اما بار دیگر به بیان خطرات ناشی از فعالیت‌ های هسته‌‌ ای برای منطقه اشاره کردند.

بنی گانتس در گفت ‌و گو با رادیو و تلویزیون اسرائیل گفت: «هر کسی می ‌تواند در هر زمانی ما را متهم به چنین امری کند، اما من فکر نمی ‌کنم که چنین کاری صحیح باشد.»

 

گانتز

 

 

گانتس بی آنکه نقش اسرائیل در حادثه در سایت نطنز را نفی کند گفت: «هر چیزی که در ارتباط با ایران اتفاق می ‌افتد، الزاما ربطی به اسرائیل ندارد».

گابی اشکنازی نیز بدون اشاره مستقیم به حادثه نطنز گفت که اسرائیل هیچ‌ گاه به ایران اجازه تجهیز خود به جنگ‌ افزارهای هسته‌ ای را نخواهد داد.

 

اشکنازی

 

او در گفت‌ وگو با جروزالم پست گفت: «ما در این رابطه اقداماتی می ‌کنیم که بهتر است ناگفته بمانند.»

«عاموس یادلین» ژنرال سابق رژیم صهیونیستی از نگرانی این رژیم در برابر هرگونه اقدام احتمالی ایران خبر داد.

یادلین همچنین گفت: مسئله آتش ‌سوزی نطنز تاثیر زیادی بر روی پاسخ ایران خواهد داشت.

این مقام صهیونیستی که پیش ‌تر نیز رئیس دستگاه اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی بوده است، همچنین هشدار داد اگر ایران، تل ‌آویو را مقصر حوادث اخیر نطنز بداند، تل‌ آویو باید به‌ صورت عملیاتی آماده واکنش تهران باشد که ممکن است به‌ صورت حمله سایبری، موشکی یا اقدام در دیگر کشورها انجام گیرد.

 

آسوشیتدپرس: محل حادثه، کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ‌های جدید بود/ اسرائیل برای این حمله از جت F16 استفاده کرد

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به ادعاهای یک تحلیلگر مسائل هسته ‌ای مستقر در آمریکا نوشت که محل حادثه در تاسیسات هسته ‌ای نطنز کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ‌های جدید بوده است.

 

آسوشیتدپرس

 

آسوشیتدپرس به نقل از «فابین هینتس» از «مرکز مطالعات منع گسترش سلاح ‌های هسته‌ ای جیمز مارتین» در کالیفرنیا مدعی شد: اسرائیل برای این حمله از جت F16 استفاده کرده و در آسمان یکی از کشورهای خلیج فارس سوخت ‌گیری کرده است.

 

چرا صهیونیست ‌ها اصرار به انتساب حادثه نطنز به خود دارند؟

بررسی رسانه های صهیونیستی که اکثر رسانه های وابسته به سعودی آن را در چند روز گذشته بازتاب داده ‌اند، نشان می دهد این رژیم که عامل اصلی بحران های منطقه است، تمایل دارد به نوعی این حادثه را حاصل حملات سایبری و یا حتی عملیات هوایی این رژیم القاء کند و در این چارچوب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هم با اظهار نظری مبهم تلاش کرد، چنین برداشتی را تقویت کند.

واکنش‌ ها به حادثه اخیر از زمانی شدت پیدا کرد که «ایدی کوهن» روزنامه نگار و تحلیلگر معروف صهیونیستی مدعی حمله جنگنده اف 35 رژیم صهیونیستی به سایت نطنز شد. در پی این ادعا پنجشنبه شب یک خبرنگار اسرائیلی در کنفرانسی خبری از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد احتمال دخالت تل آویو در حادثه فوق سوال کرد که وی از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت که نمی ‌تواند به این مساله ورود کند.

 

کوهن

 

در حقیقت نتانیاهو تلاش کرد تا القاء کند که احتمال حمله یا خرابکاری اسرائیل در این حادثه وجود دارد.

درحالی که همچنان واکنش‌ها به حادثه نطنز در محافل رسانه ‌ای ادامه داشت، رسانه‌ های صهیونیستی نیز دست به کار شده و تحلیل‌ هایی را از رویدادهای اخیر ارائه کردند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به احتمال ارتباط معنادار بین سه انفجار اخیر در ایران اشاره کرده و با مرموز توصیف کردن این اتفاقات و ادعای اینکه دست کم دو مورد از این وقایع در «تاسیسات تسلیحاتی و هسته‌ ای مخفی» حادث شده در صدد ایجاد ابهاماتی برای اتفاقات تلخ چند روز گذشته برآمد.

 

جروزالم

 

در حالی که مقامات کشوری در مورد علل حادثه توضیحاتی را ارائه کرده ‌اند، این روزنامه صهیونیستی مدعی شد که این اتفاقات سوال ‌های کلیدی را درباره چرایی انفجارها یا حوادث در مجموعه‌ های صنعتی نظامی ایران ایجاد می‌ کند.

جروزالم پست با اشاره به اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مورد نبود تلفات در حادثه نطنز نیز سعی کرده سخنان وی را نوعی انکار در برخی حواشی روی داده جلوه دهد .

«رونن برگمن» در مطلبی با عنوان «انفجار در قلب تاسیسات هسته ای ایران» در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اشاره تلویحی به همزمانی تقریبی این رخداد با سالروز عملیات «بازی های المپیک» (حمله سایبری ویروس «استاکس نت» به تاسیسات هسته ای ایران در ژوئیه 2010 مصادف با خرداد- تیر 1389) به نقل از گزارش منابع اطلاعاتی غربی مدعی وقوع یک عملیات خرابکارانه در تاسیسات هسته ای نطنز ایران شد.

روزنامه صهیونیستی هیوم نیز گزارشی با عنوان «لحظاتی قبل از فعال سازی: شارژر به سانتریفیوژهای نطنز آسیب رساند» را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و نظرات برخی کارشناسان غربی منتشر کرد و وقوع انفجار را نتیجه اقدامی خرابکارانه در تأسیسات هسته ای نطنز عنوان کرد.

این روزنامه نیز همانند یدیعوت آحارونوت ضمن اشاره به سالروز حمله  به تاسیسات هسته ای ایران از طریق ویروس استاکس نت ، این حادثه را در ادامه حوادث هفته گذشته به ویژه انفجار پنجشنبه گذشته در شرق تهران و حادثه انفجار در مرکز درمانی سینا اطهر تهران ارزیابی کرد.

این در حالی است که ایدی کوهن پس از آتش سوزی چند روز قبل در نیروگاه اهواز گفت که انفجارها ادامه خواهد داشت.

 

کوهن

 

کوهن مدعی شد که باید منتظر انفجارهای بیشتر در ایران باشیم. درحالی که از طرف دیگر «راز زیمت» عضو موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود حوادث در مرکز درمانی سینا اطهر و نیروگاه برق مدحج را کاملا متفاوت از اتفاقات نطنز و پارچین ارزیابی کرد.

به نظر می رسد صهیونیست ها در نظر دارند با بزرگ نمایی حوادث اخیر در ایران و القای توانمندی برای دخالت در این حوادث، ناکامی اخیر خود در موضوع الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی که در اثر فشارهای جامعه جهانی ناکام ماند را جبران کنند و نگاه ها را از این شکست به سمت دیگری متوجه کنند .

بعد دیگر این تلاش در راستای ادامه سیاست فشار حداکثری آمریکا و به عنوان بخشی از پازلی به حساب می آید که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای مثلا به زانو در آوردن ایران طراحی کرده است .

 

دیگر واکنش ها

«دیوید آلبرایت» بازرس پیشین تسلیحاتی هم گفته ‌است این ساختمان را شناسایی کرده که مرتبط با مجتمع سانتریفیوژهای پیشرفته بوده ‌است.

وی گفت با توجه به اهمیت این سایت، خرابکاری یک «احتمال» است.

«مارک دوبویتز» مدیر عامل بنیاد دفاع از دموکراسی ‌ها نیز در توییتی ادعا کرد: «شواهد اولیه نشان می‌ دهد این انفجار  به احتمال زیاد  خرابکاری بوده باشد».

«سارا برنارد» پژوهشگر مؤسسه علوم و امنیت بین ‌الملل در شهر واشنگتن درباره آتش‌ سوزی در کارگاه مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز مدعی شد: «ما تشخیص دادیم که این یک کارگاه مونتاژ سانتریفوژ است. ما فکر می ‌کنیم که (علت آتش سوزی) ممکن است ژنراتور دیزل و تعدادی از مخازن سوخت متصل به آن بوده باشد. ما به تصاویر ماهواره ای نگاهی انداختیم و گوشه‌ ای (از ساختمان) دیدیم که می ‌تواند محل استقرار یک ژنراتور دیزلی باشد؛ طبق لوله ‌های هواکشی که از سقف ساختمان دیده می‌ شود، به ما می ‌گوید که ساختمان مرکز انفجار است»

 

برنارد

 

بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی

 

آژانس

 

بر خلاف فرافکنی ها، آژانس بین المللی انرژی اتمی فردای روز حادثه درباره حادثه مرکز هسته‌ ای نطنز بیانیه ‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: «ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی را در جریان حادثه آتش سوزی در یکی از ساختمان‌ های تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز قرار داد که بامداد پنجشنبه رخ داد. ایران همچنین به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که آتش سوزی به سرعت اطفا شده است و هیچ مواد هسته ‌ای یا رادیواکتیو در ساختمان مذکور نبوده است. ایران افزود هنوز علت حادثه مشخص نیست، ولی در این آتش سوزی به کسی آسیب نرسید و هیچ مواد رادیواکتیو نشت نکرد.

مرکز نطنز تحت پادمان ‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله پادمان‌ های راستی آزمایی و راستی آزمایی (انطباق و اجرای) برجام و نظارت قرار دارد. آژانس می ‌تواند تایید کند که هیچ یک از بازرسان پادمان این آژانس هنگام حادثه در محل نبودند و محل مورد نظر حاوی هیچ ماده هسته ‌ای نبوده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی با مسئولان ذیربط ایران در تماس است تا مطمئن شود که (این حادثه) هیچ تاثیری بر فعالیت ‌های راستی آزمایی پادمان ‌ها ندارد، و پیش بینی می‌ شود که این فعالیت ‌ها کما فی السابق ادامه یابند. بازرسان آژانس به طور مرتب در نطنز حضور دارند.»

 

واکنش روسیه

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه خواستار پرهیز از هرگونه شتابزدگی در اظهارنظرها در خصوص حادثه اخیر در تاسیسات هسته ‌ای نطنز در ایران شد.

 

مسکو

 

ایتارتاس گزارش داد، ورشینین در این خصوص گفت: مسکو خواستار آن است که از هر گونه پیش داوری شتاب زده در ارتباط با حادثه اخیر در تاسیسات هسته ‌ای ایران پرهیز شود.

این مقام روسی در ادامه گفت: در حال حاضر نیاز است تا موضوع به دقت بررسی شود و این مسئله بسیار مهم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • رضایی

    بلاخره موضوع چه بود؟ چرا شفاف بیان نمی کنید که لااقل جلوی شایعات را بگیرید.

    پاسخ