بر اساس تازه‌ ترین آمار، تاکنون در کل دنیا تا امروز سه شنبه 16 مارس 2020 (26 اسفند)، 182،723 مورد ابتلا، 7،174 مورد مرگ و 79،883 مورد بهبودی گزارش شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد چین امروز سه شنبه از جان باختن 13 فرد دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. با احتساب این افراد، تعداد جان باختگان کرونا در چین در مجموع به 3،226 نفر رسید.

بر اساس تازه‌ ترین آمار، تاکنون در کل دنیا تا امروز سه شنبه 16 مارس 2020 (26 اسفند)، 182،723 مورد ابتلا، 7،174 مورد مرگ و 79،883 مورد بهبودی گزارش شده است.

کمیسیون ملی بهداشت چین از 21 مورد جدید مبتلا به کرونا خبر داد که با احتساب آنها، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور در مجموع به 80 هزار و 881 نفر رسید.

مسئولان شهر ووهان چین اعلام کردند کسانی که از خارج از این شهر قصد ورود به آن را داشته باشند باید 14 روز در قرنطینه قرار بگیرند.

مقامات چین که پیشتر نسبت به کاهش سریع روند ابتلا به ویروس کرونا در ماه جاری (مارس) ابراز امیدواری کرده بودند، اکنون نگران ورود افراد مبتلا به این ویروس از کشور‌های خارجی هستند.

 

نخستین تیم پزشکی ووهان را ترک کرد

چین امروز سه شنبه اعلام کرد در 24 ساعت گذشته 21 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین شناسایی شده است که تنها یک مورد آن در شهر «ووهان» کانون شیوع این ویروس بوده است.

با کاهش چشمگیر آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در ووهان در استان «هوبی» کانون اصلی این بیماری واقع در مرکز چین، بامداد امروز سه شنبه نخستین گروه از پزشکان این شهر را ترک کردند.

این گروه شامل 43 تن از پزشکان استان «شانکسی» واقع در شمال غرب چین بودند که ساعت 7 صبح امروز سه شنبه با 9 اتوبوس ووهان را ترک کردند.

در استان هوبی در 24 ساعت گذشته تنها یک مورد تایید شده جدید از بیماری ناشی از ویروس کرونا گزارش شده است.

 

دورکاری کارکنان سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی در سایه گسترش ویروس کرونا از کارمندان خود خواست تا به صورت دور کاری فعالیت‌ های خود را ادامه دهند.

سازمان بهداشت جهانی از تمام کارمندان خود می‌ خواهد به مقر این سازمان مراجعه نکرده و از طریق دور کاری فعالیت خود را ادامه دهند.

این سازمان هم چنین از خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز خواست به مقر این سازمان مراجعه نکنند.

پیش از این نیز مقر سازمان ملل در نیویورک به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به مدت 4 هفته از حضور کارکنانش کاست.

 

آمریکا؛ شمار جان‌ باختگان به 93 تن رسید

شمار جان‌ باختگان شیوع ویروس کرونای جدید در آمریکا با افزایش 7 نفری، به 93 تن رسیده است و شمار مبتلایان نیز با افزایش 62 موردی در 24 ساعت گذشته، 4725 نفر است.

کاخ سفید دوشنبه مقررات سخت‌ گیرانه‌ تری برای کاستن از شیوع ویروس کرونای جدید وضع کرد که بر اساس آن، تمامی باشگاه‌ های شبانه، رستوران‌ ها و سایر اماکن سرپوشیده و غیرسرپوشیده برای تجمعات عمومی را تعطیل کنند.

در این دستورالعمل همچنین از آمریکایی‌ ها خواسته شده از قرار گرفتن در تجمعات بالای 10 نفر اجتناب کنند، از خوردن و نوشیدن در رستوران‌ ها و اغذیه‌ فروشی‌ ها خودداری کنند و به جای رفتن به مدرسه، آموزش را در خانه دنبال کنند.

نخستین واکسن کرونا دیروز در «سیاتل» آمریکا به داوطلبان تزریق شد. قرار است این واکسن به 45 فرد سالم در سنین 18تا 55 سال در دو نوبت با 28 روز فاصله تزریق شود. گفته می‌ شود حتی اگر مراحل آزمایش واکسن به خوبی پیش برود هنوز دست‌ کم یک سال برای در دسترس قرار گرفتن آن زمان لازم خواهد بود. همزمان موسسات تحقیقاتی دیگری در دیگر کشورها مشغول تحقیق برای تهیه واکسن هستند.

 

سانفرانسیسکو قرنطینه شد

مقام‌ های سانفرانسیسکو و شهرهای حومه آن که مجموعا 7 میلیون سکنه دارد به مردم دستور داده‌ اند که در خانه‌ های خود بمانند. آنها فقط برای خرید دارو و غذا می‌ توانند از خانه خارج شوند.

این دستور از سه‌ شنبه شب به مدت سه هفته به اجرا در خواهد آمد. همزمان بسیاری از ایالت‌ های آمریکا از جمله نیویورک و لس‌ آنجلس مدارس، رستوران‌ ها و کلوپ ها را تعطیل اعلام کرده‌ اند.

در همین حال، سه ایالت «نیویورک، نیوجرسی و کانتیکات» در تصمیمی سه جانبه تمام رستوران‌ ها، سینماها، کلوپ ها، سالن‌ های ورزشی، مدارس و دانشگاه‌ ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند.

«پنسیلوانیا، کالیفرنیا، واشنگتن دی‌ سی، میشیگان، اوهایو، ماساچوست، ایلینوی و واشنگتن» هم از ساکنان خود خواسته‌ اند که به رستوران‌ ها و کلوپ ها نروند و در خانه بمانند.

دیوان عالی آمریکا برای نخستین بار در یک سده گذشته، جلسات مباحثه قضات خود را تعطیل کرده است.

 

اوهایو؛ تعویق انتخابات درون حزبی دموکرات ها به رغم مخالفت دادگاه

فرماندار ایالت اوهایوی آمریکا گفت به رغم مخالفت یک قاضی آمریکایی، انتخابات درون حزبی حزب دموکرات در این ایالت که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود به خاطر حفظ سلامت عمومی به تعویق می افتد.

 

لغو رزمایش آمریکا در آفریقا

ستاد فرماندهی آفریقای آمریکا در بیانیه‌ ای اعلام کرد که رزمایش مشترک نظامی موسوم به «شیر آفریقایی» که قرار بود در مغرب، تونس و سنگال برگزار شود به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

برنامه‌ ریزی برای انجام این رزمایش برای سال 2021 در حال انجام است.

قرار بود رزمایش شیر آفریقایی از 23 مارس تا 4 آوریل (4 تا 16 فروردین 99) در مغرب، تونس و سنگال برگزار شود.

 

کانادا؛ ممنوعیت ورود اتباع خارجی

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا از بسته شدن مرزهای این کشور به روی شهروندان خارجی به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

ترودو افزود: از ورود اتباع خارجی که شهروند کانادا نیستند یا اقامت دائمی ندارند، جلوگیری خواهیم کرد.

نخست وزیر کانادا در ادامه برخی استثناها را اعلام کرد و گفت: البته استثناهایی نیز وجود دارد که شامل کادرهای پروازی، دیپلمات ها و خانواده درجه یک شهروندان کانادایی و نیز شهروندان آمریکایی می شود.

ترودو همچنین از شهروندان خود که در خارج از کشور هستند خواست تا فورا به کشور بازگردند.

بر اساس آخرین آمار، شمار مبتلایان به کرونا در کانادا به 406 نفر رسیده و 4 نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده اند.

 

السالوادور؛ اتهام به مکزیک درباره ارسال عامدانه بیماران به این کشور

«نجیب ابوکیله» رئیس جمهور السالوادور مکزیک را متهم کرد اجازه داده است ده‌ ها نفر که ابتلای آنها به ویروس کرونا تایید شده بود سوار بر هواپیمایی عازم مکزیکوسیتی شوند.

وی افزود همه مسافرت‌ های هوایی را تعلیق کرده است.

وی که این تاکیدات را در توئیتر عنوان کرد هیچ شواهدی ارائه نکرد و توضیحی نیز نداد.

مقامات مکزیک نیز که ابوکیله آنها را «مسئولیت ناپذیر» توصیف کرد به درخواست برای اظهارنظر در این باره پاسخی ندادند.

 

مکزیک؛ افزایش مبتلایان به 82 نفر

مکزیک از ثبت 29 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش مبتلایان به 82 نفر خبر داد.

 

برزیل؛ 13 نفر از همراهان رئیس جمهور در سفر به آمریکا کرونا گرفتند/ فرار هزار زندانی

تعداد افرادی که هفته پیش در سفر «بولسونارو» رئیس جمهور برزیل به آمریکا شرکت کرده بودند و اکنون کرونا ویروس دارند به 13 نفر رسیده است.

یکی از مقامات مبتلا به ویروس کرونا، «مارکوس ترویجو» دبیر ویژه تجارت خارجی و امور بین الملل در وزارت اقتصاد است.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد برزیل، پس از قطعی شدن ابتلای برخی اعضای هیئت برزیلی به کرونا ویروس، از وی نیز آزمایش شد که نتیجه مثبت بود.

مورد دیگری که اخیرا تأیید شده، مربوط به رئیس کنفدراسیون ملی صنایع برزیل است. او اگر چه با هواپیمای ریاست جمهوری سفر نکرده بود، اما در جلسات میامی با بولسونارو و دیگر مقامات دیدار کرده است.

افراد دیگر شامل نگهبانان امنیتی، مشاوران ارتباطات و تشریفات می‌ شوند.

روز‌های گذشته نتیجه آزمایش برخی مقامات همراه بولسونارو نیز مثبت اعلام شده بود. نتیجه آزمایش بولسونارو به گفته خودش که در رسانه‌ های اجتماعی اعلام کرد منفی بوده است، اما طبق اطلاعیه وزارت بهداشت، از رئیس جمهور برزیل در روز‌های آینده دوباره آزمایش کرونا گرفته خواهد شد. 

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت برزیل، تعداد افراد مبتلا به کرونا ویروس در این کشور به 234 نفر رسیده که طی 24 ساعت گذشته 34 مورد افزایش داشته است.

باشگاه فلامینگوی برزیل اخیرا اعلام کرد که از همه بازیکنان و کادر فنی تست کرونا گرفته و تنها نتیجه یک تست مثبت بوده و آن هم تست «ژرژ ژسوس» سرمربی پرتغالی این تیم بوده است.

در پی تصمیم دولت برزیل برای لغو مزایای مرخصی روزانه در زندان‌ های این کشور به دلیل شیوع کرونا، صد‌ها زندانی یک روز قبل از اجرای این تصمیم از زندان گریختند.

مقامات زندان ایالت سائوپائولو گفتند آمار دقیقی از زندانیان فراری ندارند.

رسانه‌ های محلی می‌گویند حدود هزار نفر از چهار زندان گریخته اند.

 

فرانسه؛ تدابیر ویژه و قرنطینه برای مقابله با ویروس

رئیس جمهور فرانسه از اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از محدودیت تردد شهروندان این کشور به مدت 15 روز جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

ماکرون گفت: تردد غیرضروری در فرانسه ممنوع است و هرکس در این خصوص اخلال ایجاد کند مجازات خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین افزود که کشورش مرزها با اروپا را به مدت 30 روز می‌ بندد.

وی از استقرار ارتش در مناطق مورد شیوع کرونا خبر داد.

ماکرون همچنین از تعویق پرداخت قبوض آب و برق و گاز و اولویت دادن به تامین امکانات پزشکان و گروه‌ های درمانی خبر داد.

وزیر کشور فرانسه هم اعلام کرد که 100  هزار نیروی پلیس در اجرای برنامه‌ های دولت برای مقابله با شیوع کرونا مشارکت خواهند کرد.

تاکنون 5 هزار و 423 نفر در فرانسه از جمله 11 عضو پارلمان به ویروس کرونا مبتلا شده و 127 نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

 

مرزهای اروپا بسته می‌ شود

رئیس‌ جمهور فرانسه اعلام کرد که با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ورود به منطقه شنگن در اتحادیه اروپا از روز سه‌ شنبه ممنوع خواهد شد.

امانوئل ماکرون در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم فرانسه گفت که این اقدام با همکاری دیگر اعضای اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

 

آلمان؛ خشم برلین از تلاش ترامپ برای انحصار واکسن 

تلاش رئیس جمهور آمریکا برای در انحصار گرفتن واکسن ویروس کرونا، با خشم دولت آلمان روبرو شده است.

آلمان و دولت آمریکا درباره یک شرکت داروسازی که برای ساخت واکسن ویروس کرونا تلاش می‌کند، با یکدیگر اختلاف دارند.

آلمان دونالد ترامپ را متهم کرده که برای انتقال شرکت داروسازی «کیور واک» به آمریکا تلاش می‌ کند تا بتواند انحصار ساخت واکسن کرونا را به دست آورد.

وزیر کشور آلمان اعلام کرد یک کمیته دولتی، تلاش دولت ترامپ درباره تطمیع شرکت داروسازی آلمان برای انتقال حق انحصاری واکسن کرونا به آمریکا را بررسی می‌ کند.

در 24 ساعت گذشته 1174 مبتلای دیگر به کرونا در آلمان شناسایی شدند.شمار مبتلایان در آلمان به کرونا به 6 هزار و 12 نفر رسیده است.

 

هلند؛ 27 هزار شرکت خواستار کمک دولت شدند

دستکم 27 هزار شرکت هلندی خواستار دریافت کمک‌ های مالی دولت برای جبران زیان‌ های ناشی از شیوع کرونا شدند.

این کمک‌ ها به شرکت‌ های هلندی امکان می‌ دهد که حدود 40 هزار از کارکنان خود را به خانه بفرستند و بخشی از حقوق آنها را از محل این کمک‌ ها پرداخت کنند.

در شرایط عادی، سالانه فقط 200 شرکت خواستار دریافت چنین کمک‌ هایی می‌ شوند.

دولت هلند در راستای مقابله با شیوع کرونا تدابیر تازه‌ ای اتخاذ کرده است. دولت دستور داده تا مغازه‌ ها، مدارس، اماکن ورزشی و رستوران‌ ها تا 6 آوریل (18 فروردین) تعطیل شوند.

موسسه ملی بهداشت عمومی هلند اعلام کرد که تاکنون 1413 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و 24 نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

 

ایتالیا؛ افزایش شمار مبتلایان و جان‌ باختگان

پس از روند نزولی شیوع کرونا در چین که کانون اصلی انتشار این ویروس به شمار می‌ آید، اینک اروپا به کانون کرونا تبدیل شده است.

ایتالیا در میان کشورهای اروپایی شدیدترین رشد کرونا را تجربه کرده است.

ایتالیا اعلام کرد: با جان باختن 349 فرد مبتلا به کرونا، شمار جان‌ باختگان این بیماری در کشور به 2 هزار و 158 نفر رسید.

همچنین در زمان حاضر 23 هزار و 73 نفر در ایتالیا به کرونا مبتلا هستند.

 

اسپانیا؛ کرونا در فوتبال

با اعلام باشگاه فوتبال والنسیا اسپانیا، نتیجه آزمایش کرونای نزدیک به 35 درصد اعضای کادر فنی و بازیکنان این تیم مثبت بوده است!

 

لهستان؛ ابتلای وزیر محیط زیست

وزیر محیط زیست لهستان در توییتر اعلام کرد که به ویروس کرونا آلوده شده است. 

«میشال ووس» در توییتر نوشت: »بعد از این که کرونا ویروس دیروز در یک کارمند دولتی جنگلبانی کشف شد که من با او در تماس بودم، من در قرنطینه قرار گرفتم و آزمایش دادم که نتیجه آزمایش مثبت شد.»

براساس آخرین اطلاعات در لهستان، ابتلا به کرونا ویروس در 150 نفر تایید شده است و 3 نفر از آنها تاکنون جان باخته اند.

 

مغرب؛ موارد ابتلا به 37 تن رسید

وزارت بهداشت مغرب از ثبت 9 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور و افزایش آمار به 37 مورد خبر داد.

وزارت بهداشت مغرب همچنین از مرگ یک مورد از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

وزارت بهداشت مغرب همچنین از شهروندان این کشور خواست قوانین و اصول نظافت و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

 

مصر؛ رد ادعای ابتلای 19 هزار مصری

وزارت بهداشت مصر با انتشار بیانی ای، گزارش‌ های منتشره از ابتلای 19 هزار مصری به ویروس کرونا را تکذیب کرد.

در بیانیه وزارت بهداشت مصر آمده است: این اخبار صحیح نیست.

گاردین پیشتر گزارش داده بود که بیش از 19 هزار مبتلا به ویروس کرونا در مصر وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که موارد ابتلای جدید پس از مثبت شدن نتیجه تست کرونا فورا اعلام می شود.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به 166 نفر رسیده و 3 نفر نیز جان باختند.

 

تونس؛ بسته شدن مرزها

نخست وزیر تونس اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع کرونا، مرزهای هوایی و زمینی این کشور بسته شده است.

«الیاس الفخفاخ» افزود: مرزهای هوایی و زمینی برای تبادلات تجاری همچنان باز خواهد بود. وی گفت: برگزاری تجمعات، فعالیت‌ ها و رقابت‌ های ورزشی نیز به دلیل کرونا به تعویق افتاده است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در تونس به 24 نفر رسیده است.

 

افغانستان؛ افزایش شمار مبتلایان

وزارت بهداشت افغانستان از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 22 نفر خبر داد.

 

هند؛ تعطیلی اماکن گردشگری از جمله تاج محل

در پی شیوع کرونا در جهان تاج محل در جنوب دهلی نو در هند که جاذبه اصلی گردشگران این کشور است بسته شد. گفته می‌ شود ده‌ ها مکان گردشگری دیگر نیز همزمان در این کشور تعطیل شدند.

دولت هند همچنین مقررات سفر به این کشور را تغییر داد و ورود مسافران حتی هندی‌ها از شماری از کشورهای جهان که کرونا در آن شیوع یافته است را ممنوع کرد. کشورهای اتحادیه اروپا در این لیست هستند. هند هفته گذشته اعلام کرده بود، شهروندان شماری از کشورها به محض ورود به این کشور برای دو هفته در قرنطینه خواهند ماند.

 

کره‌ جنوبی؛ شمار مبتلایان به 8320 نفر رسید

با شناسایی 84 نفر دیگر در کره‌ جنوبی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، جمعا 8 هزار و 320 نفر در این کشور با این ویروس درگیر هستند.

در حالی که در روز 29 فوریه (10 اسفند) و تنها در یک روز  909 نفر به این ویروس کشنده مبتلا شده بودند، این سومین روز پیاپی است که افزایش روزانه موارد ابتلا به این بیماری زیر 100 نفر در این کشور گزارش شده است.

 

تایلند؛ 30 مورد جدید آلودگی به ویروس 

مقامات بخش بهداشت تایلند از 30 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به ویروس کرونا در تایلند به 177 نفر رسید.

 

فیلیپین؛ تعلیق فعالیت بازارهای مالی

فیلیپین در پی سقوط ارزش سهام در بازارهای جهانی فعالیت تمام بازارهای مالی خود را تا مدتی نامعلوم تعلیق کرد.

فیلیپین نخستین کشوری است به دنبال شیوع کرونا و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد کشورها فعالیت بازارهای مالی خود را تعلیق می‌ کند.

برخی بازارهای بورس جهان فعالیت خود را برای دقایقی کوتاه متوقف کردند اما فیلیپین اعلام کرده بازار بورس اوراق بهادار و بازار ارز تا مدتی نامعلوم متوقف شده است.

این اقدام توجه تحلیلگران را جلب کرده و امکان دارد که سایر بازارهای جهان نیز دست به اقدام مشابهی بزنند.

بازارهای جهانی در پی شیوع کرونا حدود 14 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده‌ اند.

فیلیپین 107 میلیون نفر جمعیت دارد و شمار مبتلایان به کرونا به 142 نفر و تعداد جان‌ باختگان به 12 نفر رسیده است.

 

سقوط چشمگیر بازارهای جهانی سهام/ رکورد تاریخی سقوط در بازار آمریکا

کاهش پنج درصدی شاخص سهام در بازار مالی آمریکا باعث شد معاملات در این بازار به طور موقت متوقف شود ولی بعد این کاهش به 8 درصد رسید.

اقدامات مالی بانک‌ های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان در هفته گذشته نتوانست نگرانی‌ های سرمایه‌ گذاران در مورد پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا را برطرف کند و روز دوشنبه بازارهای مالی جهان شاهد یک کاهش چشمگیر دیگر در شاخص ارزش سهام بود.

شاخص ارزش سهام در بازارهای مالی آسیایی و اروپایی و همین‌ طور بهای نفت حدود 10 درصد کاهش یافت.

به دنبال کاهش 5 درصدی ارزش سهام در بازار مالی آمریکا، معاملات برای مدتی متوقف شد و تا لحظه تنظیم این گزارش، شاخص سهام بورس‌های آمریکایی حدود 8 درصد کاهش را نشان می‌ دهد.

 

***********

در مجموع: 182،723 مورد کلی ابتلا، 271 مورد جدید ابتلا، 7،174 مورد فوتی، 79،883 مورد بهبودی، و 6،163 مورد وخیم در 162 کشور جهان تاکنون گزارش شده است.

هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که اروپا به کانون اصلی شیوع ویروس کرونا تبدیل شده و تقریباً در تمامی کشورهای اروپایی، موارد ابتلا به این ویروس شناسایی شده است.

شیوع ویروس کرونا به عنوان بیماری همه‌گیر جهانی، باعث اتخاذ تمهیدات مختلفی در سراسر دنیا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.