روز پزشک، روز بزرگداشت و تکریم فرزندان فرهیخته و مستعدی است که اراده کرده اند درد دیگران را درد خود بدانند و با همه وجود، دل در گروی حفظ سلامت همنوعان خود ببندند.
یک پزشک، تمام جوانی، هستی، خوشی ها و حتی خانواده را فدا می کند تا تسکین دهنده درد مردمی باشد که دوستشان دارد.
پزشکی را سراغ دارم که وقتی در دوره تخصص قبول شد، خانه خود را فروخت تا در دوره رزیدنتی، درآمدی برای خانواده داشته باشد و حالا وقتی درآمد او را می بینند اما سختی هایی را که در بهترین دوران جوانی خود متحمل شده نادیده می انگارند دلشکسته می شود.
این همان متخصص امروز و سخت کوش دیروزی است که هر زمان از بیمارستان با او تماس گرفتند، بلافاصله بر بالین بیمار خود حاضر شد تا مبادا تاخیر او، برایش یک عمر عذاب وجدان شود و این داستان تمام پزشکان باشرف است.
برخی از آنها که می شناسیم سالهای سال در زیر سقف گلی، چراغ کم نور و تحمل کارهای سخت برای کسب در آمد، درس خواندند و تلاش کردند، همان دورانی که خیلی ها به دنبال خوشی ها رفتند و جوانی خود را خرج تحصیل سخت و بلند مدت پزشکی نکردند!.
اما حالا انگشت بخش مهمی از فضای مجازی به سوی آنان دراز شده و گاها تیغ تیز برخی انتقادات ناروا، آنان را آزرده می کند.
انصاف داشته باشیم، اگر چند پزشک در گوشه و کنار شهر به سوگند پزشکی خود پایبند نیستند نباید آن را به حساب همه پزشکان شرافتمند و متدین یزدی گذاشت.
نخبه ها و بهترین ها وارد این عرصه شده اند که نتیجه آن این شده که ایران، یکی از قطب های اصلی پزشکی جهان باشد و استان یزد هم از اصلی ترین مراکز پزشکی و درمان بیماران به شمار آید.
مگر فقط پزشکان خطا می کنند؟، چه کسی می تواند با جرات بگوید که حتی یک قشر از اقشار جامعه، کاری صد درصد بی عیب تحویل جامعه می دهد، پزشک هم درصدی خطا دارد و این ناخواسته است، اما برخی ها فقط نیمه خالی لیوان را نشانه رفته اند و این دور از انصاف است.
اینکه همه پدرها و مادرها آرزو دارند فرزندشان در رشته پزشکی قبول شوند نشان از تقدس و محبوبیت این رشته است، پزشکی که الان به گفته خیلی ها درآمد دارد سال های سال سختی کشیده و رنج برده تا به این نقطه رسیده است.
'امتحان رزیدنتی یا دستیاری تخصصی، کشیک های دوران دستیاری، امتحانات ارتقا، پایان نامه، دانش نامه یا بورد و طرح تخصص' تنها بخشی از سختی های طاقت فرسایی است که یک پزشک متحمل شده تا ما را درمان کند.
اول شهریور، زاد روز بوعلی سینا که به نام روز پزشک نامگذاری شده، بهانه ای شد تا به سراغ تعدادی از پزشکان و متخصصان یزدی برویم و حال و هوای روز پزشک را از زبان خود آنها بشنویم

*** در برابر برخوردهای ناخواسته بیماران، صبور باشیم
رییس بیمارستان مرتاض گفت: روز پزشک، فرخنده روزی است که به یاد اسطوره پزشکی ایران، بوعلی سینا به این نام نامگذاری شده است.
دکتر حاجب مرتاض افزود: سخت ترین موضوع برای یک پزشک این است که نتواند در درمان بیمار خود، به نتیجه مطلوب برسد.
گاهی هم در درمان بیمار و ارامش دادن به همراهانش، استرس مضاعف وجود دارد که بعضا منجر به برخوردهای ناخواسته می شود که باید صبوری پیشه کرد.
دکتر مرتاض که 50 سال طبابت را در کارنامه خود دارد و با 87 سال سن، قدیمی ترین جراح یزد محسوب می شود تصریح کرد: اگر به عقب برگردم باز هم پزشکی را انتخاب می کنم.
وی یادآور شد: من تمام شبانه روز را در اختیار بیماران هستم و تاکنون زمانی را برای خانواده و استراحت اختصاص نداده ام، هرگز از کار مورد علاقه ام خسته نمی شوم و به آن عشق می ورزم.
این جراح، برخورد بیماران با خود را فوق العاده خوب اعلام کرد و افزود: به یاد ندارم هرگز از بیماری آزرده خاطر شده باشم.
وی تقسیم بیماران به بومی و غیر بومی را درست ندانست و تاکید کرد: تمام ایران، زادگاه من است چه یزد و چه شهرهای دیگر، ما ایرانی هستیم و به آن افتخار می کنیم.
دکتر مرتاض در مورد برخورد رسانه ها با قشر پزشک هم گفت: رسانه های یزد، بسیار متین و فوق العاده با مسائل پزشکی برخورد می کنند و من تاکنون نقطه ضعفی ندیده ام، در برخورد با آنها احساس آرامش نموده و آنها را موافق و پشتیبان خود دانسته ام.
رییس بیمارستان مرتاض با تمجید از پزشکان و مراکز پزشکی یزد تصریح کرد: این استان از نظر تخت بستری، رتبه اول کشور را دارد و از لحاظ پزشکی و نیروی انسانی هم در مرتبه بالایی است.

***روز پزشک، فرصت اعلام خواسته های پزشکان
رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان یزد هم با تبریک زاد روز طبیب عالیقدر، ابوعلی سینا و روز پزشک گفت: پزشکان، بیشترین و بهترین سال‌های عمر‌ و زندگی و آسایش خود را در راه ارتقا، حفظ و بازگرداندن سلامتی و آرامش مردم عزیز سپری کرده‌اند.
دکتر احمد حائریان افزود: سال‌های متمادی خدمت در شهر و روستا که همراه با تحمل پاره‌ای ناملایمات برای پزشکان و خانواده‌های محترمشان نیز بوده‌ است.
رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: بی‌تردید، جامعه پزشکی یکی از بخش‌های مورد وثوق مردم و پشتوانه استواری برای آرامش جامعه می‌باشد و مردم عزیز همراهی و همدلی پزشکان را در روزهای سخت فراموش نمی‌کنند.
به گفته وی نگرانی از وضعیت سلامت، همواره از نگرانی‌های عمده بشر بوده و خواهد بود و این روزها، این نگرانی رو به فزونی است و احساس نیاز مردم به حضور پزشکان در کنار خود را بیشتر می‌کند، حضور ارزشمندی که همیشه با همراهی و همدلی پزشکان وجود داشته و خواهد داشت.
حائریان اضافه کرد: روز پزشک، علاوه بر قدردانی از مقام و منزلت والای پزشکان، فرصتی برای انعکاس خواسته‌ها و نگرانی ‌های همکاران از مسائل موجود و پیشِ روی رشته و حرفه پزشکی است.

*** نباید یک اشتباه کوچک را بزرگ نمایی کرد
متخصص پوست، مو و زیبایی هم با گرامیداشت روز پزشک و اظهار امیدواری برای صحت و سلامت مردم گفت: فردی که به این وادی قدم می گذارد باید یک ایثارگر تمام عیار باشد و نه تنها در دوران طبابت بلکه در طول دوران تحصیل این رشته هم باید ایثارگر بود.
دکتر نصرت پورسینا اصافه کرد: به یاد دارم در دوره دبیرستان وقتی که هم سن و سالانم دور هم جمع می شدند و دنبال بازی و استراحت و تفریح بودند من در گوشه ای از اتاق مشغول خواندن کتاب شیمی، فیزیک و علوم تجربی بودم.
وی ادامه داد: همچنین زمانی که در خوابگاه بودم دانشجویان رشته های دیگر به کارهای جمعی مانند هنر و سینما و نقاشی مشغول بودند اما دانشجویان پزشکی تا پاسی از شب کتاب های پزشکی را مطالعه می کردند.
این متخصص افزود: خیلی وقت ها به دلیل عصبانیت و ناراحتی که اطرافیان بیمار دارند ممکن است پزشک را مورد خشونت قرار دهند و فکر کنند که مسوول ناراحتی و بیماری عزیزشان پزشک است در حالیکه پزشک هم مانند افراد دیگر جامعه دارای یکسری مشکلات است که بیماران و اطرافیان باید مراعات کنند.
پورسینا افزود: با تمام سختی ها که طی این چند دهه تحمل کردم لذت شادی مردم بعد از درمان برایم بسیار ارزش دارد.
وی گفت: پزشک، کارمند نیست که راس ساعتی معینی بیاید و برود، گاهی ممکن است بیمارانی که از راههای دور برای درمان آمدند در نوبت باشند و از این رو تا پاسی از شب در مطب برای درمان آنها می مانم.
پورسینا خاطرنشان کرد: بیمار به راحتی می تواند وقت خود را با دلایل مختلف کنسل کند ولی پزشک نمی تواند و تا امکانش باشد باید باشد تا بیماری سرگردان نشود.
وی ادامه داد: 98 درصد مراجعه کنندگان با رضایتمندی و قدردانی ، مطب را ترک می کنند و فقط 2 درصد بخاطر مشکلات حاکم بر جامعه، پزشکان را مقصر می دانند.
وی اضافه کرد: در هر شغلی و صنفی ممکن است افراد سودجو حضور داشته باشند، شغل پزشکی هم مبرا از این موضوع نیست و من اطمینان دارم 99 درصد پزشکان یزد صادقانه کار می کنند اما بی انصافی است که رسانه ها یک کار کوچک در حوزه پزشکی را بزرگ نمایی کنند.
این متخصص ادامه داد: ما پزشکان هم مشکلاتی داریم ولی کسی به درد دل پزشکان گوش نمی دهد.
وی تصریح کرد: من اگر امکانش بود ماهی یکبار به صورت رایگان به مناطق محروم کشور می رفتم و آنها را ویزیت می کردم.
***
یک جراح عمومی هم گفت: بزرگداشت این روز، قدردانی و ارج نهادن به پزشکان است .
دکتر سید محمد میرغنی زاده افزود: ابن سینا یک پزشک نبود بلکه انسان حاذقی بود که نه تنها به فکر درمان جسمانی افراد بود بلکه به فکر درمان روح و شخصیت جامعه هم بود.
وی اضافه کرد: سختی و مشکل شغل پزشکی در تشخیص و درمان بیماری است گاهی می شود علارغم اینکه امکاناتی برای تشخیص بیماران فراهم کردیم آنچنان تشخیص بیماری مجهول می ماند که نمی توانیم آنها را تفکیک و تشخیص بدهیم.
وی با بیان اینکه در جامعه ما پزشکی از قداست خاصی برخوردار است گفت: برخی هجمه ها ناشی از ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی است، اگر پروتکل نظام مند اجتماع و اقتصاد، جوابگوی نیازهای مردم باشد هیچ موقع به مقدسات خود هجمه وارد نمی کنند.
این متخصص تاکید کرد: زمانی خسته می شوم که به تشخیص نرسم ، درمان پاسخگو نباشد وقتی خسته می شوم که تلاش هایم برای درمان بیمار، بی فایده باشد و منجر به مرگ او شود که این خستگی، قابل تحمل نیست .
وی گفت: اطرافیان بیمار انتظار دارند که بیمارشان خوب درمان شده و سالم به زندگی برگردد، اگر خوب شد هیچ منتی بر سر بیمارم یا اطرافیان انها ندارم و فقط خدا روشکر می کنم.
وی اضافه کرد: همه چیز برای ادامه طبابت در خارج کشور برایم فراهم بود ولی به دلیل دوست داشتن مردم نجیب یزد، عرق خانوادگی و احساس مسوولیت به خانواده ام در یزد ماندم.
وی در مورد برخی هجمه ها در فضای مجازی تصریح کرد: برخی مطالب فضای مجازی، منبع ندارد که موجب تخریب جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی می شود، اگر هم ایرادی بر پزشکی وارد است باید مستند اعلام شود.
وی با بیان اینکه بخاطر اینکه بیشتر وقت خود را صرف پزشکی و درمان کردم، فرزندانم رنجیده خاطر هستند گفت: رشته پزشکی را هیچکدام انتخاب نکردند اما من دوست داشتم که آنها پزشک شوند.
***
رییس بیمارستان سیدالشهدا (ع) یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: اینکه روزهای مختلف سال به نامهای مختلف و جهت بزرگداشت مشاغل، افراد و یا رویدادهای گوناگون نامگذاری شده اقدامی پسندیده است و البته اثر بخش بودن آن مقوله دیگری است .
دکتر مرتضی مناقب افزود: مسیر بسیار دشوار پذیرش و زمان طولانی دوره تحصیلی پزشکی عمومی، همراه با کشیک های متعدد و بعضا طاقت فرسا و طرح مناطق محروم و پس از آن قبولی در آزمون دشوار پذیرش دستیار تخصصی و دوره حداقل چهار ساله تخصص و باز هم طرح مناطق محروم، حداقل 15 سال از طلایی ترین دوران زندگی یک پزشک متخصص را به خود اختصاص میدهد.
این متخصص بیهوشی با بیان اینکه اگر کسی واقعا عشق به این حرفه نداشته باشد ، قطعا به خسرانی بزرگ میرسد گفت:
متاسفانه حق ناشناسی و توهین به پزشکان، چند سالی است که رواج یافته و در این میان نقش رسانه ملی و سایر رسانه ها در دامن زدن به آن، بسیار مهم و پر رنگ است .
به گفته او حتی بعضی مسوولان خورد و کلان هم با تفکرات ضد پزشک خود، آتش بیار معرکه هستند که نمونه بارز آن مصاحبه یکی از مسوولان در خصوص فرار مالیاتی معدود پزشکان تهران و تعمیم آن به کل کشور و موج جدید هجمه ها علیه پزشکان در روزهای اخیر بود.
وی پزشکی را رشته مورد علاقه خود معرفی کرد و اظهار داشت: با توجه به مسئولیت اداری در کنار کار تخصصی ام، روزانه بطور متوسط 15تا 16 ساعت در بیمارستان هستم و بالطبع در کنار خانواده بودن و امورات شخصی ، بخش بسیار اندکی از ساعات روزانه من را به خود اختصاص میدهد.
دکتر مناقب افزود: تا زمانی که بیمار از اقداماتی که بر عهده من است بهره می برد، احساس خستگی نمیکنم ولی اگر علیرغم تلاشها و زحمات، بیماری مشکل دار شود ، خستگی همه کارها به تنم باقی می ماند.
وی رویکرد عمده رسانه ها و مطبوعات یزد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته هرازگاهی در فضای مجازی شاهد بعضی نامهربانیها و کم لطفی ها هستیم که به عقیده من در بسیاری موارد نباید به آنها توجه کرد.
وی با بیان اینکه بیماران غیر بومی برای یزد هم فرصت هستند و هم تهدید، تصریح کرد: علاوه بر آورده مالی که برای مراکز درمانی دارند باعث ایجاد چندین شغل میشوند، ولی از نظر اجتماعی و فرهنگی در بعضی مواقع بعنوان تهدید عمل می کنند که هنر مسئولان استان، کمرنگ کردن و از بین بردن جنبه های تهدیدی و تقویت جنبه های فرصت است.

*** علت برخی هجمه ها به پزشکان، شرایط جامعه است
فوق تخصص جراحی مغز، اعصاب و ستون فقرات گفت: اگر گاهی هجمه ای علیه پزشکان هست، تقصیر مردم نیست بعلت شرایط خاص حاکم در جامعه است.
دکتر محمد رضا مهربانیان افزود: دوستانی دارم که آدم حسابی بودند ولی شغل خوب ندارند، زندگی سختی دارند و به حق خود نرسیده اند و امنیت اجتماعی و اقتصادی ندارند.
وی گرانی و اشتغال را از جمله دغدغه های بیماران مراجعه کننده دانست که علاوه بر رنج بیماری باید تحمل کنند، از این رو اگر نامهربانی های مشاهده می شود به خاطر این است که فرصت اشتغال خوب به آنها داده نشده است.
وی احساس خود نسبت به شغل پزشکی را عالی توصیف کرد و اظهار داشت: وقتی مریضی دردمند را عمل می کنی و او از خوشحالی، گریه می کند احساس خوب و خاصی به آدم دست می دهد.
دکتر مهربانیان یادآور شد: ساعت 6 صبح بیدار میشوم، کتاب می خوانم و ساعت هفت به مطب می روم و تا 11 شب مشغولم و بطور متوسط 16 ساعت را به طبابت می گذرانم.
وی سخت ترین حس خود را این دانست که مریضی خوب نشود و گفت: آرزو می کنم من بمیرم ولی مریضم خوب بشود.
وی یادآور شد: در شهرهای مختلفی کار کردم ولی امنیت و آرامش یزد را هیج جا ندارد و هیج جای دیگه این حس را ندارم .

*** پزشک، زندگی آرامی ندارد
یک متخصص جراحی مغز، اعصاب و ستون فقرات هم گفت: ٢٦ سال متوالی، درس، تکست، مقاله، کشیک های سخت، سدهای امتحانی مختلف (علوم پایه، پره انترنی،پره رزیدنتی، ارتقا،پره بورد، بورد تخصصی) و سختی های دیگر در برنامه یک پزشک است تا به این مرحله برسد.
دکتر حمید حبوباتی، برخی هجمه ها به پزشکان را دور از انصاف دانست و رعایت انصاف در گفتار و قلم را در این زمینه خواستار شد و افزود: اگر این دسته از افراد، یک روز را با پزشکان طی کنند متوجه می شوند بعد از این همه درس خواندن ، پزشک هم زندگی آرامی ندارد.
وی با بیان اینکه اگر باز به عقب برگردم دوباره رشته پزشکی را انتخاب می کنم تصریح کرد: پزشکی، عشق خاصی میخواهد، من هم به نوبه خودم هم عاشق جراحی هستم و هم عاشق مردم عزیز شهر و دیار خودم و این برایم افتخار است.
وی اضافه کرد: 24 ساعت روزهای عادی را فقط هشت ساعت استراحت می کنم که این هم به خانواده نمی رسد اما جمعه ها اگر عمل اورژانسی نباشد سعی میکنم بیشتر با خانواده ام باشم.
دکتر حبوباتی اظهار داشت: گاهی وقتها از کار خسته می شوم اما عشق به کارم به کمکم می آید و خستگی را بر تنم آسان می کند.
وی برخورد بیماران و همراهان آنها را خوب دانست و افزود: گاهی به صورت موردی هم دلخوری هایی پیش میاید که این را به حساب اضطراب ناشی از بیماری می گذارم.
وی دلیل ماندن در یزد را فقط به عشق به پدر و مادر و زادگاه و مردم خوب یزد اعلام کرد و گفت: مردمی فهیم ، دوست داشتنی و بامعرفت و با لهجه زیبای یزدی را دوست دارم.
وی تصریح کرد: در حالی که می توانستم خیلی از شهرهای بزرگتر و حتی خارج از کشور را برای طبابت انتخاب کنم ولی خوشحالم که در یزد هستم و تا زمانی که بدانم مردم به من نیاز دارند با افتخار خواهم ماند.
وی با تمجید از رسانه های استان که در مقایسه با بسیاری از رسانه های کشوری، مثبت می نویسند گفت: واقعا قوی کار میکنند و اغلب آنها به جز اندکی که زود تحت تاثیر برخی مسائل قرار میگیرند با حوزه پزشکی ارتباط عالی دارند.
وی استان یزد را از لحاظ نیروی انسانی (پزشک و متخصص) و تجهیزات و امکانات پزشکی، سرآمد بقیه استانها معرفی کرد.

*** نامهربانی ها ناشی از خلا قانونی است
یک متخصص طب سوزنی هم با بیان اینکه روز پزشک فرصتی است برای رسیدن به دغدغه ها و مشکلات پزشکان گفت: نامهربانی بر علیه پزشکان ناشی از خلا قانون و بی اخلاقی نهادینه شده در جامعه است .
دکتر عباس هاشم بیگی خاطرنشان کرد: اگه هزار بار هم برگردم بازهم پزشکی را انتخاب می کنم چون عاشقانه دوستش دارم و تقربیا روزانه هفت تا 10 ساعت به کار طبابت مشغول هستم.
این متخصص اظهار داشت: خداوند را شاکرم که همیشه مورد لطف بیماران هستم و شاهد بهترین برخوردها بودم و موارد دلخوری هم خیلی اندک بوده که لحظه ای بعد به فراموشی سپرده شده است.
وی دلیل انتخاب یزد برای طبابت دارا بودن مردمی خونگرم، دوست داشتنی، قدرشناس، آرام، با اخلاق و پایبند به اصول انسانی ذکر کرد.
دکتر هاشم بیگی با اشاره به سختی و مشکلات کار پزشکان گفت: وقتی تحصیل تمام می شود تازه سختی ها آغاز می شود چون با جان انسان ها سر و کار داریم و واقعا یک شغل پر مخاطره است.
این پزشک اظهار داشت: پزشکی با وجود سختی ها که دارد اما لذت و شوری دارد که در هیچ رشته ای نمی توان پیدا کرد و اگر به عقب باز گردم صد در صد باز هم پزشکی را انتخاب می کنم.
وی در ادامه با اشاره به حضور بیماران غیربومی در استان افزود: تقسیم بندی بیماران به بومی و غیر بومی را قبول ندارم، یزد متعلق به همه ایران است و به طور کلی طرح موضوع بیماران بومی و غیربومی در پزشکی معنا ندارد، همه باید به هم خدمت کنیم و در یاری رساندن به همدیگر پیشقدم باشیم.
***
یک پزشک عمومی هم با تبریک روز پزشک گفت: کمتر ملت و کشوری هست که مفاخر گذشته خود را قدر نداند و یادی از آنها نکند.
دکتر رامین نعیمی در زمینه شغل پزشکی افزود: هرکار و پیشه ای سختی های مسیر خود را دارد، پزشک در کنار همه لذت های خود سختی های زیادی را به جان خود خریده است.
وی اظهار داشت: روبرو شدن با قوانین دست و پا گیر کار، صرف هفت سال تحصیل، سختی اخذ پروانه مطب، برخی برخوردهای بیمه ای از جمله سختی های جامعه پزشکی است که مشابه آن در کشور دیگری وجود ندارد.
وی ادامه داد: یک پزشک هم بعنوان انسان، اشتباه می کند اما گاهی بعضی از پزشکان اسیر هوای نفس خود شده و زمینه بدنامی پزشکان را فراهم می کنند.
دکتر نعیمی تاکید کرد: لذتی را بالاتر از این نمیدانم که بتوانم تنی را از درد رها کنم یا جانی را به جسمی برگردانم که البته آنهم به دست خداوندگار بوده و صرفا وسیله انجام آن خواهم بود.
وی خاطرنشان کرد: با 90 درصد بیماران رابطه خوب و صمیمی برقرار کرده ام تا بیمار هم بتواند در کمال آرامش و با خیال راحت از بیماری خود حرف بزند و پولی که در ازای معاینه پرداخت میکند حلال باشد، ولی مسلما پیش می آید مواردی که بیماران بعلت درد یا بنا به قضاوتی اشتباه، برخوردهای نامناسبی انجام میدهند که اکثرا بعد از رفع درد یا با صحبت حل میشود.
وی ادامه داد: خوشبختانه رسانه های یزد برخلاف رسانه ملی به شدت در این زمینه بهتر عمل کرده و بیشتر از سابق، امروزه شاهد تقدیر از پزشکان بزرگ یزدی هستیم.
***
یک پزشک عمومی دیگر هم با گرامیداشت روز پزشک گفت: افتخار ما ایرانیان ابوعلی سینا است و باید بزرگداشت این چهره جهانی با شکوه خاصی برگزار شود.
دکتر ولی طبسی افزود: کار پزشکی وقتی سخت می شود که مورد کم لطفی بیماران و اطرافیان انها قرار گیرد در غیر این صورت سختی آن شیرین است.
وی اظهار داشت: گاهی ممکن است نامهربانی ها بر ضد شغل های حساس صورت گیرد که در مورد پزشکی هم شاید دلیل آن درک نکردن شرایط یک پزشک باشد، چه زمان شروع تحصیل و حتی قبل از آن ، در طول تحصیل، بعد از دانش آموختگی و در زمان کار.
وی ادامه داد: از کار خسته نمی شوم اما از برخی برخوردها خسته می شوم، درصد بالایی از بیماران برخوردهای خوبی دارند و آنهایی که برخورد نامناسب دارند و موجب دلخوری می شوند در اقلیت هستند.
دکتر طبسی گفت: یزدیها لیاقت خدمت را دارند و برای همین امر طبابت در این استان را انتخاب کردم، رسانه های یزدی هم زحمت می کشند ولی نیمه پرلیوان را هم ببینند .
***
یک پرستار و مسوول آموزش بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد که سالهای سال را با پزشکان همکاری داشته گفت: مطمئنا پزشکان یزدی بسیار حاذق هستند چرا که یزد باتلاش صادقانه و عالمانه این عزیزان به قطب گردشگری سلامت جنوب شرق کشور تبدیل شده است .
اعظم دهقان افزود: البته در حرفه پزشکی هم مثل سایر حرف برخی رفتارها و برخوردهای نامناسب و گاها سودجویانه از برخی پزشکان سر می زند که قاعدتا به هیچ وجه قابل تعمیم به همه جامعه پزشکی نیست .
وی به کشیک های طولانی و پر استرس پزشکان در سالهای آخر دانشجویی اشاره کرد و اظهار داشت: یک پزشک عمومی باید خیلی خوش شانس باشد تا در دانشگاه ها به صورت استخدام مشغول به کار شود و گرنه عملا با کار در مطب درآمد چندانی حاصل نمی شود مخصوصا اگر باید اجاره مطب را بپردازی .
وی گفت: یک پزشک فوق تخصص بیش از سه دهه از عمر خودش را صرف تحصیل و خدمت و تجربه آموزی در بیمارستان ها می کند و در این مدت، حقوق چندانی هم ندارد.
***
ختم کلام اینکه همه چیز را سیاه نبینیم، قطعا در جامعه پزشکی استان یزد هم کاستی هایی وجود دارد و عملکرد تعدادی انگشت شمار پزشک، موجب دلخوری هایی می شود که معاونت درمان دانشگاه پزشکی یزد باید به این مبحث ورود کرده و نارضایتی ها را به حداقل برساند اما نباید این مشکلات جزئی را به کل جامعه پزشکی مربوط بدانیم.
تعداد پزشکان استان یزد بر اساس پروانه صادر شده توسط نظام پزشکی، پزشک عمومی یکهزار و 164 نفر، متخصص 581 نفر، فوق تخصص 50 نفر، فلوشیپ 30 نفر، دندانپزشک عمومی 389 نفر، دندانپزشک متخصص 68 نفر، داروساز 183 نفر، دکترای علوم آزمایشگاهی 40 نفر، ماما 77 نفر و کارشناسان پروانه دار 125 نفر اعلام شده است.
2088/ 6197
گزارشگران: محمد حسین فلاح - کبری دانشی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.