به گزارش ایرنا هادی مقیمی روز یکشنبه در نشست کمیته تنظیم بازار شهرستان افزود: با افزایش گشت‌های بازرسی از اصناف و واحدها، از گرانفروشی و احتکار کالاها و اجناس جلوگیری خواهد شد.
وی با اعلام تشکیل کمیته مبارزه با احتکار اضافه کرد: این کمیته براساس دستورالعمل ابلاغی از نمایندگان اصناف، تعزیرات حکومتی، اداره اطلاعات، فرمانداری و صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد و به بازرسی از واحدهای مختلف می‌پردازد.
فرماندار اردکان با بیان اینکه کار کمیته یادشده باید براساس مصادیق کارشناسی باشد، تصریح کرد: نباید فعالیت سالم تولیدکنندگان و انبار مواد اولیه آنها، جرم و احتکار تلقی شود.
مقیمی اظهار داشت : در شرایط فعلی که بازار و تولید وضعیت مناسبی ندارد، هیچ ارگانی حق ندارد با حرکات نسنجیده موجب دلسردی تولید کنندگان را فراهم آورد، چرا که امروز به همدلی بیشتر با تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت نیاز داریم.
وی یادآور شد: کمیته یادشده به ‌هیچ عنوان به ‌دنبال آمارسازی نیست و اداره صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول قاطعانه از دخالت‌های بی ‌مورد در موضوع جلوگیری خواهد کرد.
فرماندار اردکان تصریح کرد: اردکان به عنوان قطب تولید محصولات کنجدی و استفاده از کنجد به عنوان ماده اولیه این صنعت شناخته می‌شود و در صورت عدم حل مشکل قیمت کنجد، بیش از یک هزار فرصت شغلی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
مقیمی ادامه داد: با توجه این‌ که عمده کنجد وارداتی کشور در واحدهای تولیدی شهرستان اردکان مصرف می‌شود و براساس آمار گمرک کشور، در ماه ‌های اخیر 17 هزار تن کنجد با ارز 42 هزار ریالی وارد شد، قیمت فعلی آن در شرایط بازار منطقی نیست.
وی از تشکیل کمیته ‌ای ویژه ای با بهره ‌گیری از نظر فعالان این صنعت برای بررسی دقیق‌ تر و شناسایی عوامل ایحاد التهاب در بازار کنجد خبر داد و افزود: نرخ 15 هزار تومانی برای هر کیلوگرم محصول کنجد به ‌معنی تعطیلی و ورشکستگی بیشتر واحدهای فرآوری این محصول است.
مقیمی با بیان اینکه در بحث کنجد از همه ظرفیت‌های استانی و کشوری بهره خواهیم گرفت، اظهار امیدواری کرد که با همکاری افراد تأثیرگزار در دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه ریشه نابسامانی ها در این حوزه که بیشتر به عوامل داخلی مربوط است، کشف و با آن مبارزه شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان، 30 بهمن سال 1396 میزان تولید حلوا ارده منحصر بفرد این شهرستان را در زمان اوج فروش و مصرف، روزانه 90 تن اعلام کرد.
محمدرضا بهجتی به ایرنا گفته بود : با توجه به کیفیت حلوا ارده این منطقه که در کشور و حتی جهان، شهره است باید زمینه حضور محصولات کنجدی در بازارهای جهانی و نمایشگاه های بین المللی فراهم شود .
به گفته وی در اردکان، 23 واحد صنفی و صنعتی و 200 واحد سنتی در زمینه تولید حلوا ارده فعالیت می کنند .
وی، همچنین میزان تولید روزانه محصول ارده شهرستان را 180 تن اعلام کرد و یادآور شد: از این میزان در ماه های اوج تولید، 50 تن تبدیل به حلوا ارده و 30 تن به صورت ارده، مصرف و بقیه هم تبدیل به روغن کنجد و روغن ارده می شود .
این مسئول تصریح کرد: انواع مشتقات و فراورده های کنجدی شامل ارده ،حلوا ارده، روغن کنجد، روغن ارده، تختگ و به تازگی حلوا کاکائوئی و حلوا شکلاتی در این شهرستان تولید می شود .
بهجتی، میزان فروش محصولات کنجدی را سالانه 10 میلیارد ریال در ماه های اوج فروش و مصرف اعلام کرد.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.