به گزارش ایرنا ، محسن صادقیان روز پنجشنبه در کارگروه سازگاری با کم آبی استان که با حضور نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: با ایجاد بانک اطلاعات می توان چاه هایی که کیفیت آب مناسب دارند را از چاه هایی با آب کم کیفیت و بی کیفیت جدا کرد.
وی افزود: برنامه کلی حمایت از سفره آب های زیرزمینی است تا ظرف چهار سال آینده ، افت سفره ها به صفر برسد .
معاون استاندار یزد با تأکید بر لزوم تامین آب شرب با کیفیت و بهداشتی به مردم تصریح کرد: اگر آب چاهی از این شرایط برخوردار باشد باید روی آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد.
نماینده شهرستان های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: حفظ آب های زیرزمینی باید اولویت دستگاه های مرتبط باشد به همین دلیل نظارت دقیق و خاص روی هر حلقه چاه ضروری است.
سیدابوالفضل موسوی بیوکی افزود: بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب استان ، نسبت تخصیص آب در تابستان 40 درصد انتقالی و 60 درصد از منابع داخلی یزد بود به همین دلیل باید برای سالم ماندن آب شرب مردم توجه شود.
وی تصریح کرد: انتقال آب از مبادی خارج استان حداقل سه تا پنج سال طول می کشد و با توجه به تداوم تنش های آبی، اتکای استان به منابع زیرزمینی است بنابراین تغذیه سفره ها هم باید در دستور کار باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز گزارشی از وضعیت بارندگی ها و منابع تأمین آب استان و شهر یزد ارائه کرد و گفت: تا پایان سال 1397 اطلاعات تمامی چاه های استان بروز رسانی می شود.
محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه هر سال سختی (ای سی) آب چاه های استان 2 بار سنجش می شود، افزود: بر همین اساس در بروزرسانی اطلاعات چاه ها مشکلی نداریم.
وی با تأکید بر لزوم سرعت دهی در اجرای طرح تعادل بخشی چاه های استان یادآور شد: این طرح با اطلاعات موجود در سطح استان در حال اجراست.
در این جلسه گزارشی از وضعیت چاه های شهرستانهای یزد و اشکذر و روند نصب کنتورهای هوشمند به عنوان ضرورتی جدی برای مدیریت و پایش منابع آبی استان ارائه شد.
در ادامه اعلام شد که با وجود افزایش تعداد مشترکان آب استان ، 10 درصد در مصرف آب در تابستان صرفه جویی شده است.
همچنین اعلام شد که 67 درصد چاه های کشاورزی استان به کنتورهای هوشمند مجهز شد و نیازمند سرعت بخشی در تخصیص اعتبار برای نصب سامانه هوشمند در 936 حلقه چاه کشاورزی است.
ابوالقاسم سهیلی نیا معاون مشترکین آب و فاضلاب ( آبفا) استان دیروز گفته بود: ‌هم اکنون 60 درصد مشترکین کم مصرف ، 14 درصد در حد متعادل و 26 درصد پر مصرف هستند.
وی افزود: تامین آب در شرایط بحران کم آبی، بسیار سخت و دشوار است و ‌ اداره های استان حدود 1.5 درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داده اند و در مجموع از کل منابع آبی یزد حدود 88 درصد در بخش کشاوری، هشت درصد در بخش شرب و چهار درصد نیز در بخش صنعت استفاده می شود.
استان یزد بیش از 395 هزار مشترک آب دارد که 78 درصد در بخش خانگی و 22 درصد نیز در بخش های غیرخانگی هستند.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.