پیرنارکی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های زرتشتیان ایران است که در ‎20 کیلومتری شمال غربی شهر مهریز و در دامنه کوه کم ارتفاعی به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است.
بهروز جراح ، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آیین همراه با برنامه های ویژه مذهبی و فرهنگی زرتشتیان شامل اهدای جوایز به دانشجویان و دانش آموزان برتر، سخنرانی ، قدردانی از خیران، دعا برای سربلندی نظام و مقام معظم رهبری و تجلیل از شهدای این کیش همراه است.
جراح ، سایر برنامه ها را ، معرفی زوج های جوان به زایران ذکر کرد که آنها بر اساس یکی از رسم های دیرینه خود در حالیکه به هم کیشان خود شیرینی تعارف می کنند آغاز زندگی مشترک خود را اعلام و جشن می گیرند.
مسئول زیارتگاه پیرنارکی مهریز با اشاره به اینکه ‎12 مرداد ( روز شروع مراسم ) به روز سروش ایزد معروف است، اظهار داشت: در تقویم زرتشتیان یک ماه که ‎30 روز است ، هر روز آن به یک اسم خاص نامیده می شود.
در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎75 اتاق که اصطلاحا به آن « خیله » می گویند برای اسکان زایران ساخته شده است.
به اعتقاد زرتشتیان، این کوه محل ناپدید شدن « نازبانو » شاهزاده ساسانی است.
به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به آن منطقه رهسپار یزد شد و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز ناپدید شد.
زرتشتیان استان یزد زیارتگاه های متعددی از جمله چک چک، پیرنارکی، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیر الیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ دارند.
آشو زرتشت ‎سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام « غدو » متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت.
زرتشتیان بر این باورند که وی در سن ‎30 سالگی از طرف اهورا مزدا به پیامبری انتخاب و در ‎77 سالگی در آتشکده شهر بلخ به دست توربراتور کشته شد.
معتقدان به آیین زرتشت در جهان حدود ‎150 هزار نفر تخمین زده می شوند که از این تعداد ‎30 هزار نفر در استان های یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند.
افزون بر 6هزار نفر از این تعداد در استان یزد ساکن هستند.
شهرستان مهریز با 50 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.