در ادامه این مطلب به قلم صالح مستوفیان آمده است: همانند مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رای به حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا و بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد را داد تا بار دیگر بر این موضوع تاکید شود که باید به رای و نظر مردم احترام گذاشت و نمی توان قیّم آنها شد.
در طول برگزاری مسابقات جام جهانی بسیاری فقط فوتبال را در سالهای اخیر عامل وحدت ملی و اجماع ایرانیان با هر گرایش فکری و قومی دانستند اما به نظرم قبل از جام جهانی، این «سپنتا نیکنام» و یا موضوع «دفاع از حقوق اقلیت ها» بود که وفاقی در کشور ایجاد کرد و قاطبه جامعه خصوصا سیاسیون از هر دو جناح را به دفاع از او و حضورش در شورای شهر واداشت.
زرتشتیان همانند پیروان سایر ادیان عضوی از این کشورند و همانطور که در بزنگاه های خطر و حادثه، دوشادوش مسلمانان از خاک و ملیت خود دفاع کرده و ده ها شهید و جانباز داده اند، یقینا سهمی از مدیریت جامعه و مواهب زندگی در ایران را هم دارند.
حقی که نمی توان بواسطه یک برداشت شخصی از سخنان امام(ره) یا نگرشی محدود کننده از دین مبین اسلام از آنها گرفت.
دیروز دقایقی پس از تصویب مصوبه حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا در مجمع تشخیص مصلحت، عکس هایی از این نشست منتشر شد که حرف های بسیاری در آن نهفته بود.
در یکی از این عکس ها، آیت الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان و مخالف حضور اقلیت ها در شورای شهر با چهره ای درهم زیر عکسی از امام نشسته بود و دیگر اعضای مجمع که دو طرف وی نشسته بودند، دستهای خود را به نشانه تایید حضور اقلیت ها در شورای شهر بالا آورده بودند.
دبیر شورای نگهبان و برخی از اعضای این نهاد برخلاف نظر صریح امام(ره) مبنی بر اینکه «میزان رای ملت است» مانع از حضور سپنتا نیکنام، منتخب مردم یزد در شورای شهر شدند و حالا نهادی بالادستی حکم به نادرست بودن این مخالفت می دهد چرا که اکثریت ایران با نظر شورای نگهبان مخالفند.
جامعه ایرانی نسبت به دهه های گذشته بسیار تغییر کرده و نیازمند نگرشی جدید در حکمرانی و فقاهت است.
همانطور که امام خمینی (ره) با اجتهاد تازه و پویا بسیاری از مشکلات فقه سنتی با حکومت جمهوری اسلامی را برطرف کردند و قائل به این بودند که یک فقیه باید متناسب با زمانه خویش و اقتضائات و نیازهای مردم فتوی دهد، امروز هم شورای نگهبان نیازمند حضور فقیهانی جوان تر و به روزتر است تا متناسب با شرایط تازه، از دین اجتهاد کنند و نیازهای مردم را برطرف سازند.
موضوع سپنتا نیکنام همانند ده ها نمونه دیگر هزینه های زیادی به کشور تحمیل کرد و باعث هجمه های فراوان به نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور، ناراحتی و دلخوری مردم داخل و محروم شدن شورای شهر یزد از حضور یک عضو فعال خود شد.
و حالا سوال اساسی این است که چه کسی جوابگوی این هزینه هاست و تا کی باید مردم و نظام تاوان چنین تصمیماتی را بدهند؟
روزنامه بشارت یزد در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 158 رسانه دارای مجوز دارد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.