امیر ولی عضدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا آسیب های اجتماعی که متوجه زنان شهرستان است و اقداماتی که بهزیستی در حوزه زنان و خانواده انجام می‌دهد، بیان کرد.
وی اظهار کرد: بهزیستی بیشترین هدف خود را برای بهبود زندگی زنان سرپرست خانوار و گروهی از زنان دارای شرایط خاص متمرکز کرده است .
وی با اشاره به اینکه کیفیت زندگی زنانی که به دلیل فوت همسر ، سرپرست خانواده هستند از کیفیت زندگی زنانی که به دلیل طلاق سرپرست خانواده شدند، بهتر است، افزود: ارایه خدمات حمایتی به زنان سرپرست خانوار تخصصی‌تر شده و علاوه بر حمایت‌های مالی ، حمایت‌ های روانشناسی و مددکاری نیز به این گروه از بانوان تعلق می گیرد.
عضدزاده با بیان این مطلب که در برنامه‌ ششم توسعه مسئولیت سلامت اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی کشور گذاشته شد، گفت: در شرایط حاضر مساله ای که باید بسیار در جامعه مورد توجه قرار گیرد و از ابزارهای اطلاع رسانی در نهادینه کردن آن استفاده کنیم آگاهی از آسیب ها و مشکلاتی است که قشرهای مختلف جامعه را تهدید می کند.
رئیس اداره بهزیستی اردکان یادآور شد: باید با نگاهی روزآمد و منطبق با واقعیات این مشکلات را بشناسیم و بتوانیم برای مقابله با آنها راهکار مناسبی ارایه کنیم تا جامعه را از معرض خطر ابتلا به این آسیب ها مصون نگه داریم و بر همین اساس امروز باید نگران افزایش آمار آسیب هایی چون طلاق، اعتیاد، خشونت و دلایل پیدایش آنها در جامعه باشیم تا بتوانیم این آسیب ها را محدود و کنترل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: حوزه اعتیاد و طلاق، از جمله مهمترین آسیب هایی است که بهزیستی به عنوان اولویت در برنامه کاری خود دارد.
عضدزاده با اشاره به افتتاح رسمی اورژانس اجتماعی اردکان در سال 96 افزود: وجود مرکز مداخله در بحران شهرستان از نقاط قوت این نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی است.
این مسئول تصریح کرد: بر اساس قانون باید تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر اورژانس اجتماعی داشته باشند و در این مراکز تیمی از متخصصان صاحب نظر در حوزه آسیب های اجتماعی شامل کارشناس حقوقی، مددکار و روانشناس حضور داشته باشند و افرادی که مورد کودک ‌آزاری و همسرآزاری قرار گرفته‌اند به این مراکز منتقل و به وضعیت آنها رسیدگی شود و پس از رفع مشکل به خانواده باز می‌گردند یا کودکان آنها به مراکز شبه خانواده منتقل می‌ شوند.
وی افزود : همچنین افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند ، تمام افرادی که در بحران ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی گرفتار شده اند، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی ، زنان و دختران در معرض آسیب و نیز آسیب دیده اجتماعی ، کودکان خیابانی و کار ، مبتلایان به اختلال هویت جنسی ، دختران و پسران فراری و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند از خدمت گیرندگان برنامه اورژانس اجتماعی هستند.
عضدزاده از کاهش 27درصدی طلاق در میان مراجعان به مرکز کاهش طلاق بهزیستی اردکان خبر داد و گفت: سال گذشته ، 778 پرونده طلاق به مرکز تحکیم بنیان خانواده بهزیستی ارجاع شد که 27 درصد آن منجر به صلح شده است.
وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی این نهاد در حوزه توانمندسازی، توجه به زنان است و یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم، تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار است.
عضدزاده بیان کرد:‌ در حال حاضر چهار گروه همیار زنان سرپرست خانوار در اردکان وجود دارد که در فعالیت هایی مانند تهیه نان سنتی ، بافت تابلو فرش، گلیم ، جاجیم و خیاطی و پشتی دوزی و جوراب بافی فعال هستند .
این مسئول بیان کرد: از جمله خدمات اقتصادی به زنان سرپرست خانواده پرداخت مستمری ماهانه، کمک هزینه تحصیلی و آموزشی و خدمات بیمه‌ای است.
وی عنوان کرد: از دیگر اقدامات برای حمایت از زنان سرپرست خانواده کمک‌های غیر مستمر مانند مسکن، لوازم زندگی، سرمایه‌های کار و جهیزیه و اشتغال و اشتغال زایی است.
این نهاد بیش از 2 هزار معلول و 300 خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش دارد .
مرکزشهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.