انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی و ... از جمله روش های اصلی سپری کردن اوقات فراغت افراد به خصوص نوجوانی و جوانی است که نقش اصلی در شکوفایی استعدادها و تامین سلامت روانی ، جسمانی و نشاط آنها به همراه دارد.
اهمیت و ضرورت برنامه ریزی توسط مسوولان و دستگاه های فرهنگی و ورزشی برای سامان دادن به نحوه گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بسیار حایز اهمیت است که باید در طول سال و به خصوص فصل تابستان مدنظر قرار گیرد.
آموزه های دینی، آیات و روایات اسلامی حاکی از توجه به تامین سلامت روحی، روانی و غنی سازی درست اوقات فراغت قشر جوان با انجام برنامه های فرهنگی و ورزشی و ارتقای آمادگی آنها در مواجه با مشکلات مختلف دارد.
همه ساله با آغاز فصل تابستان فعالیت های متعدد فرهنگی و ورزشی توسط دستگاه ها برای غنی سازی اوقات فراغت آنها در رشته های مختلف پیش بینی و انجام می شود.
در مهریز نیز همانند سایر شهرستان های استان یزد همه ساله برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان توسط نهادها و اداره های مختلف برنامه های فرهنگی ، ورزشی ، هنری و غیره انجام می شود.
هرچند در این خصوص تلاش های مختلفی برای جذب این 2قشر و ارائه آموزش های گوناگون ، فعالیت هایی انجام می شود ولی خانواده های مهریزی از مسوولان ، برنامه ریزی جدی تر و ارتقای بهتر برنامه ها بر حسب نیاز جوانان را خواستار هستند.
یکی از بانوان مهریزی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: هر سال با آغاز فصل تابستان توسط اداره های مختلف برنامه های فرهنگی و ورزشی زیادی در شهر اعلام می شود ولی مشکل اصلی آن است که کیفیت کلاس ها و دوره ها بر اساس تبلیغاتی که انجام می شود، هماهنگی ندارد .
فاطمه زارع زاده می گوید: باید کلاس ها با استفاده از مربیان مجرب ، تامین امکانات مورد نیاز و طبق برنامه در طول تعطیلات تابستانی انجام شود، ولی برخی افراد که تدریس را بر عهده دارند، بدون توانایی لازم هستند و خروجی دوره ها بسیار ناچیز است.
وی بیان کرد: توجه به مهارت آموزی ، نیاز جوانان و برگزاری منظم و مستمر کلاس ها باید بدون وقفه انجام شود ولی برخی مواقع هزینه ای که در طول دوره از خانواده ها وصول و کلاس ها در نیمه راه تعطیل می شود.
یکی از بانوان ساکن شهرک شهید رجایی مهریز هم اعتقاد دارد که مهمترین مشکل کلاس های تابستانی موازی کاری نهادهای مختلف است.
طاهره حسینی روش، افزود: باید ستادی در این ارتباط زیرنظر فرمانداری قبل از تعطیلی مدارس برای ساماندهی و نظارت بر فعالیت های فرهنگی و ورزشی تشکیل شود.
وی اظهار کرد: اگر کلاس ها از پراکندگی و موازی کاری خارج شود بدون شک موجب ارتقای فعالیت ها و کیفیت کار می شود و نقش مهمی در مهارت آموزی نوجوانان و جوانان و تامین نظر خانواده ها خواهد داشت.
وی تاکید کرد: فعالیت های ورزشی فقط مخصوص پسران نیست و باید دختران در طول سال و بخصوص فصل گرم تابستان از امکانات و برنامه ها استفاده کنند در حالی که در مهریز به رغم علاقه مندان زیاد هنوز استخری برای شنای دختران وجود ندارد.
همچنین کارشناس فرهنگی مهریز با اشاره به اینکه امکانات موجود در این بخش به هیچ وجه جوابگوی دانش آموزان برای غنی سازی اوقات فراغت آنها نیست بر ضررت ارتقای برنامه ها و تامین نیازها تاکید کرد.
مهدی دهقان افزود: موازی کاری در برگزاری کلاس ها توسط نهادهای مختلف و همچنین نبود امکانات و مربیان کارآزموده موجب هدر رفت وقت ارزشمند دانش آموزان در تابستان و خروجی ناچیز دوره های فرهنگی شده است.
وی تاکید کرد: برخی خانواده ها به خاطر کیفیت پایین کلاس ها و نزدیکی مهریز به مرکز استان فرزندان خود را روانه یزد می کنند که این امر هم وقت گیر و هم هزینه بیشتر به خانواده ها تحمیل می کند.
معاون پرورشی مدیریت آموزش و پرورش مهریز هم می گوید: برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در کانون های حضرت زینب (س) ، شهید کشاورزی، کانون ورزشی معلم و امام رضا (ع) و مرکز دارالقرآن نسبت به تشکیل 30 کلاس با حضور هزار و 200 نفراقدام شد.
هدایت دهقانی زاده به ایرنا افزود: کلاس ها در 25 رشته فرهنگی ، هنری ، مهارتی و ورزشی با حضور مربیان مجرب تا پایان فصل تابستان در 2 نوبت صبح و عصر فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: همچنین برگزاری اردوهای فرهنگی و ورزشی استانی و برون استانی ، مسابقه های فرهنگی و ورزشی و جلسه های معرفتی ، بصیرتی و پاسخ به سئوال فرهنگی و ورزشی دانش آموزان پیش بینی شده است.
به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان مهریز از ابتدای تابستان با همکاری 30 هیات ورزشی و هماهنگی با دستگاه های اجرایی 40 کلاس ورزشی در رشته های مختلف در 6 مجموعه شهری و چهار مجموعه روستایی تشکیل شده است.
علیرضا محمدی خرم دشتی، افزود: اکنون افزون بر 2 هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند در رشته های ورزشی به خصوص فوتسال ، فوتبال ، والیبال ، فوتبال ساحلی ، تنیس روی میز ، کاراته ، تکواندو ، آمادگی جسمانی و غیره شرکت دارند.
به گزارش ایرنا، در این خصوص مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهریز هم گفت: تاکنون 25 کلاس در شهر و 20 کلاس در رشته های فرهنگی ، هنری و ادبی در روستاها برای اعضا و علاقه مندان با حضور حدود 300 نفر تشکیل شده است.
رضوان مهرعلی ادامه داد: برنامه های جنبی شامل برگزاری مسابقه های فرهنگی و ادبی ، کتابخوانی ، قصه گویی ، برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی و تجلیل از نفرهای برتر کلاس ها در پایان تابستان انجام می شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز هم با بیان اینکه محور اصلی کار این نهاد تشکیل کلاس های هنری است یادآور شد: 17 پایگاه فرهنگی و هنری در 10 رشته با حضور هزار نفر راه اندازی شده است.
سید رضا آقایی افزود: هنرجویان زیرنظر مربیان آموزش های فرهنگی و هنری در رشته های طراحی ، نقاشی ، تئاتر،
موسیقی ، عکاسی و خبرنگاری آموزش می بینند و بعد از برگزاری آزمون نظری و عملی نفرهای برتر معرفی می شوند.
وی موازی کاری در برگزاری کلاس های تابستانی را مهمترین مشکل دانست و می گوید: باید ستاد ساماندهی اوقات فراغت تشکیل شود و برای بازدهی بیشتر و نظارت بهتر و جلب اعتماد خانواده ها اقدام شود.
برخی خانواده ها نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا در مهریز تاکید کردند که حجم عمده برنامه های اوقات فراغت نباید مختص فصل تابستان باشد، نه تنها کودکان، نوجوانان و جوانان بلکه گروه های مختلف سنی خصوصا افراد سالخورده نیز نیازمند برنامه های اوقات فراغت هستند.
شهرستان مهریز با حدود 50 هزار نفر جمعیت ، 9هزار دانش آموز و بیش از سه هزار دانشجو دارد که عمده جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند.
شهر مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7541/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.