حسن زارع ، روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مناطق عشایری ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار امیدواری کرد که با تخصیص و تامین بودجه این مبلغ صرف خدمات ‌رسانی ، تامین آب و مرمت راه های عشایر شهرستان های ابرکوه و خاتم شود.
وی با بیان اینکه بخش عمده درآمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک به دست می آید، افزود: سال 1396سه میلیارد ریال صرف خدمات رسانی و زیرساخت ها نظیر آبرسانی ، حفر چاه مالداری و مرمت راه های عشایری شده است.
زارع اظهارکرد: عشایر به شرط حذف نژاد خاص دام می‌توانند با داشتن حداقل 15 رأس دام، از تسهیلات اشتغال پایدار با سود 6 درصد با سه سال تنفس و باز پرداخت 6 سال بهره مند شوند.
رئیس اداره امور عشایری استان یزد یادآورشد : با وجود 2دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان در سال 1396 چهار هزار و 380 تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش 450 میلیارد و 600میلیون ریال تولید کردند.
وی ادامه داد : سال گذشته 23 میلیارد ریال سرمایه در گردش با سود 10 درصد به 150خانوار از طریق بانک های عامل پرداخت شد.
زارع با اشاره به اینکه سال گذشته 100 میلیارد ریال وام برای طرح های اشتغال پایدار مصوب شده بود تصریح کرد: 30درصد این مبلغ تاکنون برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، فرآورده های لبنی، حوزه گردشگری و کشت گیاهان دارویی جذب شده است.
رئیس اداره امور عشایری استان تاکید کرد: پارسال هفت میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با باز پرداخت پنج ساله برای جبران ناشی از زیان های خشکسالی پرداخت شد .
وی تامین آب مورد نیاز دام عشایر را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: امسال بخشی از آب شرب دام عشایر از طریق یکهزار و 500 دستگاه تانکر 10هزار لیتری تامین توزیع شده است .
زارع همچنین از پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استان خبر داد و یادآورشد : هم اکنون 40درصد از خانوارها و 50 درصد دام عشایر استان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند.
جمعیت عشایر استان یزد که در شهرستان های ابرکوه و خاتم زندگی می کنند، 6 هزار و 300 نفر شامل یکهزار و 300 خانوارند.
عشایر این استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی اند که به پرورش 140هزار راس دام سبک و 400 نفر شتر مشغول هستند.
عشایر ابرکوه با 420 خانوار و 2هزار نفر جمعیت در مناطق هارونی ، اسفندآباد و فراغه زندگی می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.