آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد جایزه ویژه شهید صدوقی با حضور رضا داوری اردکانی فیلسوف و متفکر ایرانی در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

 

به گزارش ایلنا، مجید جوادیان‌‌‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد درابتدای این مراسم با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت موضوع کتاب و کتاب‌خوانی رویداد کتاب سال یزد که پیش‌‌‌‌تر قرار بود به‌ صورت دوسالانه برگزار شود، هر ساله برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که کتاب سال یزد چون نشان و برندی فرهنگی برچهره یزد بدرخشد.

وی با اشاره به رشد آثار ارسالی گفت: در دومین رویداد کتاب سال یزد شاهد رشد قابل ‌توجه آثار ارسالی به این رویداد هستیم که در این دوره از رویداد خوشبختانه ۴۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال‌ شده است که با توجه به ارسال ۸۰ اثر در نخستین دوره این رویداد، رشد قابل‌ ملاحظه‌ای را شاهد هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد افزود: امیدواریم که این رویداد به شورونشاط و تشویق نویسندگان برای تولید کتاب با موضوع یزد دامن بزند که در این زمینه رسانه‌های می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

جوادیان‌‌‌زاده ادامه داد: خانه فرهنگ شهید صدوقی در برگزاری این رویداد واقعاً همکاری قابل قبولی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد داشته است که امیدواریم این همکاری در آینده نیز تداوم داشته باشد.

وی اضافه کرد: داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آثار ارسالی به رویداد کتاب ساله از را مورد ارزیابی و داوری قرار می‌دهند که این نشان از سطح بالای این رویداد بزرگ فرهنگی در استان یزد است.

بهره‌‌‌گیری از داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

حجه‌‌‌‌الاسلام والمسلمین شهاب‌‌‌الدین وحیدی،‌ دبیر علمی دومین دوره کتاب سال یزد هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی معرفی و تجلیل از پژوهشگران و محققان دانست و اظهار داشت: بدون شک تشویق و تجلیل از فعالان حوزه کتاب تأثیر بالایی در فعالیت‌های این حوزه دارد و موجب دلگرمی فعالان این عرصه می‌شود.

وی افزود: ۱۲ گروه موضوعی برای آثار ارسالی مشخص‌ شده است و سعی کردیم همه آثار ارسالی مورد ارزیابی قرار گیرد، این گروه دوازده‌ گانه عبارتند از دین، ادبیات، فلسفه و روانشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، زبان و زبان‌شناسی، کودک و نوجوان، علوم خاص، علوم کاربردی، کلیات و یزدشناسی.

دبیر علمی دومین دوره کتاب سال یزد ادامه داد: درخصوص شاخص‌های انتخاب آثار منتخب نیز مواردی همچون؛ رعایت استانداردها در ساخت و نگارش کتاب، تازگی و نوآوری، استحکام منابع، بهره‌گیری از قدرت تحلیل و استنتاج، بهره‌گیری از محتوای علمی ارزشمند، زیبایی زبان، رعایت استانداردهای تألیف، طرح روی جلد و غیره در نظر گرفته‌ شده است.

وحیدی با بیان اینکه از ۴۳۰ آثار ارسال ‌شده در هر گروه سه کتاب انتخاب و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال‌ شده است، تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار را به خانه کتاب ایران برای ارزیابی ارسال کرده است. با توجه به بهره‌‌‌گیری از داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هیچ شک و شبهه‌‌‌ای در انتخاب آثار برتر وجود ندارد.

همه چرخه‌‌‌های نشر دیده شوند

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران دیگر سخنران این مراسم با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه در دوره بعدی کتاب سال یزد همه چرخه‌‌‌های نشر دیده شوند، برگزاری دومین دوره کتاب سال یزد را رویدادی مبارک دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد جدید خانه کتاب ایران تمرکززدایی و نگاه حمایتی به استان‌ها است که در این راستا از برگزاری کتاب سال استان یزد حمایت می‌کنیم. 

وی از خریداری ۲۰۰ جلد کتاب برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد خبر داد و ابراز داشت: در راستای حمایت از هر یک از برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد ۲۰۰ جلد خریداری می‌‌‌‌شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز ۱۵۰ جلد کتاب شایستگان تقدیر دومین دوره کتاب سال یزد را خریداری می‌‌‌کند.

حسینی‌‌‌پور در بخش دیگری از سخنانش به حمایت از کالاهای ایرانی - فرهنگی اشاره و بیان کرد: با توجه به شعار سال امسال نیز کارهای تالیفی بیشتر از کارهای ترجمه مورد حمایت قرار می‌‌‌گیرند.

وی با اشاره به ثبت ۱۸ هزار اهل قلم در بانک اطلاعات خانه کتاب ایران یادآور شد: خدمات رفاهی مناسبی را برای اهل قلم تدارک دیده شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران ابراز امیدواری کرد که تعداد ثبت‌‌‌نامی‌‌‌های اهل قلم استان یزد در بانک اطلاعات خانه کتاب ایران افزایش پیدا کند.

به گفته حسینی‌پور از ۱۸ هزار عضو ثبت نامی اهل قلم در خانه کتاب ایران فقط ۱۰۰ نفر از استان یزد حضور دارند.

حمایت ویژه خانه فرهنگ صدوقی از برگزاری کتاب سال یزد

حجت‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین محمد صدوقی نیز در این مراسم، با اشاره به حمایت خانه فرهنگ صدوقی از برگزاری کتاب سال یزد عنوان کرد:با درگذشت پدر بزرگوارم (حجت‌الاسلام محمدعلی صدوقی) جدا از مراسم‌‌‌های سنتی که برای سالیاد آن بزرگوار برگزار می‌‌‌شد و همچنین به مناسبت ایام شهادت آیت‌‌‌الله صدوقی در تیرماه سعی کردیم یک اتفاق فرهنگی را رقم بزنیم.

وی با تقدیر از همکاری موثر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در برگزاری رویداد دومین دوره کتاب سال یزد، اظهار امیدواری کرد که دوره‌‌‌‌‌‌های بعدی این رویداد مهم فرهنگی با شکوه‌‌‌تر و روبه رشدتر از دوره‌‌‌‌‌های آن برگزار شود.

صدوقی همچنین با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: به سمت جامعه پویا رفتن، پرسشگری را طلب می‌‌‌‌‌کند که جامعه پرسشگر با دنبال کتاب رفتن محقق می‌‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه دانامحور با محوریت کتاب انس دارد، تصریح کرد: متاسفانه جامعه ما یک جامعه بی‌‌پرسش است در حالی که تا دغدغه و سوال برای‌مان پیش نیاید، سراغ کتاب نمی‌‌‌رویم و برای همین جامعه بی‌‌پرسش یک جامعه کتابخوان نمی‌‌شود.

خیلی کم کتاب می‌‌‌خوانیم

رضا داوری اردکانی در پایان این مراسم، با اشاره به اینکه برای کتابخوانی باید وقت و هزینه گذاشته شود، خاطرنشان کرد: جامعه پرسشگر نیازمند تامل و کتابخوانی است.

به گفته این وی، کتاب خواندنی خوب و مفید است که فرد نیازمند طلب و دانستن داشته باشد.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه ما خیلی کم کتاب می ‌‌‌خوانیم،‌ ابراز داشت: به نظر می‌رسد ما سوالی از خود نمی‌پرسیم و احتیاجی نداریم به کتاب مراجعه کنیم.

داوری اردکانی با تاکید بر اینکه اکنون وارد زمانی شده‌‌‌‌ایم که ناگزیر باید به علوم اجتماعی روی بیاوریم، بیان کرد: امروز به علوم انسانی و اجتماعی نیاز داریم چراکه تعامل با جامعه و نزدیک شدن به جامعه مدنی، اقتضای علوم اجتماعی است. 

وی ادامه داد: علوم اجتماعی هم علوم انتقادی است و در اصل تجدد نقد است، نقد مطابقت دادن و تطبیق امور با یک میزان و از قدیم به این‌گونه بوده است. 

این چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: در کشورهای توسعه‌‌‌یافته، مشکل‌‌ترین رشته‌‌‌ها، رشته‌‌‌های علوم انسانی و آسان‌‌‌ترین رشته‌‌‌ها، رشته‌‌‌های مهندسی است. اما ما با ابتدای تجدد، آشنایی کمی با علوم انسانی پیدا کردیم و در آن بیشتر کار نظری می‌‌‌کنیم.

این استاد فلسفه در پایان با بیان اینکه علم امروز علم نظری صرف نیست، یادآور شد: علوم همواره به تحول و تغییر نیاز دارند و در تحول جامعه مؤثر هستند.

معرفی برگزیدگان دومین دوره کتاب سال یزد

برگزیدگان:

۱. محمد علی جعفری (کتاب خانه مغایرت) در بخش داستان

۲. عالیه محرابی (کتاب به امضای گل سرخ) در بخش شعر

۳. محسن عباسی هرفته (کتاب شرحی بر حفاظت معماری در ایران) در بخش معماری 

۴. حسین مسرت (کتاب یزد یادگار تاریخ) در بخش تاریخ

شایستگان تقدیر:

۱. علی محمد میرجلیلی (کتاب مبانی و روش فهم و نقد حدیث از دیدگاه شیخ حرعاملی) در بخش دین 

۲. سید منصور امامی میبدی(کتاب سیر تحول نساجی) در بخش تاریخ 

۳. عبدالمجید سودمندی (کتاب حقوق بین‌الملل اسلامی) در بخش حقوق 

۴. محمدحسین ایران‌‌نژاد (کتاب اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه) در بخش جغرافیا

۵. ابوالفضل مرشدی در بخش علوم اجتماعی

ناشر برگزیده:

دکتر بابک صابری انتشارات کودکان 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.