با توجه به اهمیت حضور جمعیت در سکونتگاه هایی روستایی و نقش آنها در بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری و نیز کمک به تامین امنیت پایدار در استانی همانند یزد که بخش عمده مساحت آن از عرصه های بیابانی تشکیل شده است ، اهمیت زیادی دارد.
با توجه به افزایش پدیده شهرنشینی و کاهش جمعیت روستایی در دولت تدبیر و امید برنامه های متنوعی برای اشتغال پایدار در روستاها با هدف ماندگاری جمعیت آغاز شد.
بر پایه سرشماری آبان ماه 1395،از یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت استان که از قدیم یزدی ها به دلیل حضور و فعالیت در بخش کشاورزی در عرصه ملی مشهور بودند، هم اکنون حدود 15 درصد جمعیت در روستاها و مناطق عشایری زندگی می کنند و به کشاورزی اشتغال دارند.
هم اکنون 85 درصد جمعیت استان در 21 شهر و در 10شهرستان زندگی می کنند.
این آمار بیانگر توسعه و گسترش زندگی شهرنشینی در میان یزدی هاست که به دارالعباده معروف و مردمانی سختکوشی دارد.
در این مدت به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی بسیاری از چشمه ها و قنات های استان خشک شد، و برخی روستاها به دلیل نبود اشتغال و درآمد پایدار از جمعیت تخلیه شدند.
به همین دلیل تعدادی از جوانان در جست و جوی زندگی بهتر ، ادامه تحصیل، کسب درآمد بیشتر و زندگی بهتر زادگاه نیاکان خود را ترک و روانه شهرها شدند
هم اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت روستاها را افراد مسن و از کار افتاده تشکیل می دهند.
با افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها و خصوصا در شهرهای نزدیک و همجوار و نیز شهر نسبتا کلان یزد شاهد توسعه حاشیه نشینی و آسیب های ناشی از آن نیز هستیم.
در چهار دهه اخیر برای ماندگاری جمعیت در روستاها و تشویق مهاجران به بازگشت به زادگاه های خود عمدتا طرحهای مختلفی از سوی استانداریها ( فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا شده است.
اما، در این میان کمتر به حفظ کالبد روستا و تولید محور قرار دادن این مناطق توجه شد به همین دلیل دولت تدبیر و امید چند طرح را با این نگاه ارایه کرد.
با همین نگاه ، طرح راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها به عنوان یک فرصت ویژه طراحی شد تا با پرداخت تسهیلات کم بهره به روستاییان با ضمانت زمین محل اجرای طرح و کارت یارانه برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار، زمینه ماندگاری در روستاها فراهم شود.
همچنین طرح ایجاد اشتغال پایدار با مشارکت روستاییان و محور قرار دادن روستاها ، طرح تعاون روستا و طرح اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و توجه به بوم گردی و گردشگری و میراث فرهنگی روستاها از جمله برخی طرح های اجرا شده است که آثار مثبتی دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری یزد با اشاره به اختصاص 120 هزار میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های دارای توجیه اشتغال در روستاها گفت: هدف دولت اجرای طرح‌ های متنوع و اختصاص وام کم ‌بهره به کارآفرینان و اشتغال فراگیر در روستاهاست.
محمد یارمند افزود: در واقع نقطه عطف پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی مصوبه شهریور ماه 1396 دولت مبنی بر اختصاص اعتبار یادشده از صندوق توسعه ملی بود که در این خصوص 761 طرح در استان یزد با 145میلیارد تومان و اشتغالزایی 2 هزار و 390 نفر مصوب شد.
وی با بیان اینکه سهمیه اولیه استان در این طرح 83.5 میلیارد تومان بود ، اضافه کرد: یزد با پرداخت وام به بیش از62 طرح با اشتغال 251نفر و 11میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار و تحقق بیش از 175 درصد سهمیه ابلاغی در معرفی تسهیلات به بانک ‌های عامل جزو استان‌های پیشرو ست.
وی اولویت استان را اشتغال روستاییان دانست و ادامه داد: از پارسال تاکنون در تمام بخش‌ها اقدامات خوبی صورت گرفت و عملکردها بیانگر توجه ویژه بخشداران به این مهم است.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد یادآور شد: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم بیش از سه هزار میلیارد ریال وام با اشتغال زایی افزون بر هزار و 127 نفر انجام شده است.
یارمند دیگر طرحی که به تازگی اجرا شد، اختصاص اعتبار به روستاهای بدون دهیاری دانست و گفت: بیش از 600 روستای بدون دهیاری با حدود 15 هزار نفر جمعیت داریم که این روستاها تاکنون اعتبار خاصی دریافت نمی‌کردند.
وی با بیان اینکه حدود 400 روستای دارای دهیای با 145 هزار نفر جمعیت در استان وجود دارد ، افزود: برای نخستین بار با ابتکار دولت تدبیر و امید ، به این مناطق بودجه اختصاص یافت که این امر ، نشان از عنایت ویژه دولت به روستاییان دارد.
این مسئول از فعالیت کمیته گردشگری با هدف تسریع در بازسازی مناطق گردشگری روستایی و خانه های بوم گردی خبر داد و گفت: در دولت تدبیر و امید، محور اشتغال و اقتصاد استان گردشگری تعریف شد از این رو تاکنون 54 خانه بوم گردی در مناطق روستایی راه اندازی شد.
یارمند با اشاره به 44 روستای هدف گردشگری تأکید کرد: با توجه به ادامه روند خشکسالی در استان و بویژه مناطق روستایی و اقتصادی و درآمدزا بودن گردشگری ، برنامه های گسترده ای در این خصوص در دست اجراست.
وی بیان کرد که در کنار این موارد، یکی از فعالیت هایی که دولت همواره بر آن تأکید کرد تقویت توان دهیاری های استان و ایجاد درآمد پایدار به منظور اجرای طرحهای عمرانی و اشتغالزایی در روستاهاست.
یارمند در این خصوص معتقد است که تجمیع سرمایه و اعتبار دهیاری‌ ها یکی از راه‌های کمک به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه روستایی است که این مهم تنها با فعالیت شرکت‌های تعاونی دهیاری‌ها محقق می شود.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد در ادامه تاکید کرد: شرکت‌ های تعاونی دهیاری‌ها می‌توانند در راستای توسعه همه جانبه روستاها نقش‌ آفرین باشند و روند آن را سرعت بیشتری ببخشند و از سوی دیگر ، با ارتباط با دستگاه‌های متنوع دولتی و هزینه‌کرد بسیار کمتری نقش‌ آفرینی کنند.
وی افزود: این شرکت ‌ها باید با استفاده از فرصت‌های سرمایه‌‎گذاری، انجام فعالیت‌های گسترده اقتصادی در بخش‌های تولیدی و خدماتی، اجرای پروژه‌ های عمرانی دهیاری‌ها و استفاده از ظرفیت ‌های گردشگری روستاها برای توسعه گام بردارند.

300 رویداد در تقویم گردشگری روستایی تعریف شد
یکی از حوزه های اشتغالزا در روستاها ، میراث فرهنگی و گردشگری است که در این خصوص اتفاق خوبی افتاده است.
کارشناس دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در این ارتباط می گوید: برای تقویت بنیه گردشگری روستایی و افزایش اشتغال پاک و بدون آلاینده و البته پایدار ، تقویم گردشگری این مناطق انجام شده است.
محمدحسین میرحسینی به خبرنگار ایرنا افزود: رویداد گردشگری از جمله مباحث جدید و مهمی در صنعت گردشگری است و روستا های استان هم از ظرفیت های زیادی در این خصوص برخوردارند.
به گفته وی ،300 رویداد در تقویم گردشگری روستایی تعریف شد که پیش بینی می شود در صورت حرکت بر مبنای این تقویم ، یکهزار فرصت شغلی در صنعت گردشگری روستایی ایجاد شود.
این کارشناس تصریح کرد: در واقع تدوین این تقویم با هدف بهبود کیفیت زندگی ، اشتغال ، توسعه مقاصد روستایی، و معرفی فرصت ها سرمایه گذاری و تبدیل داشته ها به سرمایه و درآمد زایی پایدار انجام شد.
به گفته میرحسینی طرح دیگری که در تکمیل اهداف گردشگری در روستاها انجام شد این است که برای نخستین بار در کشور 11 دستگاه خودرو ون به منظور توسعه گردشگری در مناطق روستایی استان تحویل دهیاری ها شد.
میرحسینی افزود: در قالب این طرح 10 دستگاه خودرو ون دیگر نیز بزودی تحویل دهیاری ها می شود تا در قالب این طرح 21 دستگاه ون برای توسعه گردشگری روستایی به کار گرفته می شود.

** تحقق 176درصدی سهم اشتغال روستایی و عشایری در معرفی به بانکها
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد هم گفت: میزان سهم اعتبار مصوب کارگروه اشتغال استان برای معرفی به بانک‌ها در بخش وام اشتغال فراگیر 134درصد و روستایی و عشایری 176 درصد تحقق یافت.
محمد حسین ریاحی با بیان اینکه سهم یزد در بودجه مصوب اشتغال نسبت به اعتبار ابلاغی مطلوب بود ، افزود: از این لحاظ ، یزد در میان چهار استان پیشرو کشور قرار دارد.
وی در باره طرحهای اشتغالزایی برای مناطق روستایی و عشایری خاطرنشان کرد: طرح اشتغال روستایی از اول بهمن سال 96 در استان شروع شد که تاکنون 761 طرح با اعتباری افزون بر 145میلیارد تومان و تعهد اشتغال حدود 2هزار و 400 نفر ارائه شد در حالی که سهم استان در مرحله اول 83.5 میلیارد تومان با تعهد یکهزار و 110 نفر اشتغال اعلام شده بود.
مدیرکل تعاون یرد هدف از پرداخت تسهیلات روستایی در استان را اشتغال پایدار عنوان کرد و گفت: در اجرای طرح اشتغال فراگیر و توسعه اشتغال روستایی هدف صرفا پرداخت تسهیلات نیست بلکه توسعه اشتغال پایدار مدنظر است.
وی در باره اجرای طرح روستا تعاون هم اظهار کرد: این طرح در راستای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و توجه به تولید و اشتغال مناطق روستایی تاثیر بالایی دارد.
ریاحی ادامه داد : 400 روستا در استان یزد وجود دارد که 80 درصد آنها در جوار شهرها قرار دارند و باید برنامه ریزی فراگیری برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در آنها داشته باشیم.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.