'یوسف نقیایی' روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه زولبیا و بامیه برای سلامتی مضر است گفت: این نوع شیرینی به علت انرژی بالا موجب افزایش وزن و تبدیل مواد قندی موجود در آن به چربی شده و سلامتی را تهدید می کند.
وی خاطرنشان کرد: بهترین گزینه، مصرف نکردن این شیرینی و یا به حداقل رساندن آن است زیرا قند یا شیرینی موجود در زولبیا و بامیه می تواند تحریک کننده هورمون انسولین بوده و بدن روزه دار را وادار به ترشح بیش از اندازه این هورمون نماید و زمینه قندخون یا دیابتی شدن افراد را فراهم سازد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف چند باره و بیش از حد روغن برای پخت این شیرینی موجب می شود که روغن آن به نقطه دود برسد که بسیار خطرناک، سمی و سرطان زاست.
وی یک جایگزین خوب و بسیار سنتی برای زولبیا و بامیه را تهیه انواع حلواها بیان کرد و گفت: حلواها بسیار مفیدتر و مغذی تر از زولبیا است.
رئیس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد افزود: برای سوزندان 400 گرم زولبیا باید 1.5 ساعت پیاده روی کنیم چون میزان کالری این شیریتی بسیار بالاست.
وی افزود: حتی المقدور باید از این شیرینی چشم پوشید و یا به مقدار بسیار کم استفاده کرد.
نقیایی توصیه کرد: اگر افراد مایل به استفاده از شیرینی‌های هستند آن را در بصورت خانگی با حرارت پایین تهیه کنند.
نقیایی با اشاره به استفاده از رنگهای مختلف در تهیه زولبیا و بامیه گقت: وجود این رنگها می تواند منجر به آسیب های جدی کلیوی شده و سلامت افراد را خطر بیاندازد.
کارشناس مرکز بهداشت یزد هم گفت: بازرسان ما در بازرسی های خود روغن مصرفی، شیره و رنگ زولبیا را مورد بررسی قرار می دهند.
حسن سلمانی افزود: گاهی اوقات برخی کارگاههای شیرینی پزی که عمدتا فاقد جواز کسب هستند به جای زعفران طبیعی از رنگهای شیمیایی دیگر که از نظر بهداشتی ممنوع است در زولبیا و بامیه استفاده می کنند.
رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت یزد با اشاره به اینکه با این واحدها برخورد و تعطیل می شوند از شهروندان خواست زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی ها معتبر تهیه کنند و حدالمقدور هم فاقد هرگونه رنگ باشد.
زولبیا و بامیه باید دارای پخت سالم، رنگ روشن و فاقد ذرات سوخته چسبیده ناشی از پخت زولبیاهای قبلی همراه با طعم و بوی مقبول باشد.
هر دانه بامیه 80 کالری انرژی و 100 گرم زولبیا 450 کالری دارد. مصرف زولبیا و بامیه برای سلامتی مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد 2 تا 3 ساعت زمان می برد.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.