به گزارش ایرنا ، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار یزد روز دوشنبه در جلسه اتاق فکر انرژی خورشیدی یزد باتأکید بر لزوم ایجاد این دبیرخانه در استان به عنوان مهد انرژی خورشیدی کشور گفت: این دبیرخانه باید با محور قرار دادن جوانان و بهره گیری از حوزه های دانش بنیان ، زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند.
علی زینی وند افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید 20 درصد انرژی ایران از انرژی تجدیدپذیر و پاک با محوریت خورشیدی تأمین شود و در استان یزد باید در این مسیر گامهای جدی برداشته شود.
وی ادامه داد: ایران، سه برابر میانگین دنیا از انرژی های فسیلی استفاده می کند که علاوه بر مسائل زیست محیطی ، تجدیدناپذیر و تمام شدنی است و در کنار آن ، دومین مصرف کننده گاز در دنیا هستیم.
معاون استاندار یزد با بیان اینکه علاوه بر این الزامات داخلی ، یکسری الزامات جهانی نیز برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد، تصریح کرد: تا سال 2020کشورها موظف به سوق دادن انرژی های مصرفی به انرژی ها پاک هستند ضمن آنکه قیمت انرژی خورشیدی یک سوم انرژی های فسیلی است.
زینی وند خاطرنشان کرد: یزد یکی از مناطق کویری دنیاست که مردم آن در سازگاری با محیط بی نظیر عمل کرده اند در عین حال در حوزه انرژی خورشیدی یکی از نقاط طلایی محسوب می شود از این رو باید هدفمند و با پرهیز از پراکندگی باید در استفاده از این انرژی عمل کنیم.
** یزد استان پیشتاز در تولید انرژی خورشیدی خواهد شد
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان یزد در ادامه این جلسه با بیان اینکه این استان تا پایان امسال با تولید 70 مگاوان انرژی خورشیدی پیشتاز در تولید این نوع انرژی خواهد شد، از ظرفیت 33/5 مگاوات نیروگاه بزرگ خورشیدی در استان یزد پیش از پیک‌بار تابستان 97 خبر داد و افزود: این در حالی است که سال 1391 این میزان تنها یک مگاوات بوده است.
محمدحسن صباغزادگان با اشاره به این‌که مجوز ساخت نیروگاه‌های خورشیدی توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) برای تمام ظرفیت‌های متصل به شبکه توزیع (زیر هفت مگاوات) و شبکه فوق توزیع و انتقال (بالای هفت مگاوات) صادر می‌شود ادامه داد: تاکنون چهار نیروگاه بزرگ خورشیدی در استان با مجموع ظرفیت 33/5 مگاوات ساخته ‌شده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیروگاه‌ خورشیدی 10 مگاواتی نور در اشکذر، 10 مگاواتی پژواک در اردکان، 10 مگاواتی غدیر در مهریز و نیروگاه خورشیدی 3/5 مگاوات مکسان در دهشیر ساخته شده است.
این مسئول با اشاره به ایجاد نخستین پژوهشگاه انرژی خورشیدی کشور در استان یزد در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی بهره گیری از انرژی خورشیدی در این مرکز می تواند ضمن توسعه پایدار این انرژی در استان و کشور ، مباحث این حوزه را هدف گذاری کند.
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد هم در گزارشی درباره فعالیت در حوزه انرژی خورشیدی گفت: 2 قرارداد عمده در این بخش داشته ایم که یکی با شرکت تعاونی پیشگامان برای نصب پنل انرژی خورشیدی روی بام یکهزار خانه در استان بوده و دیگری برای 500 مگاوات با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.
محمدرضا صحتی افزود: مطابق با قوانین سال قبل ، نرخ پایه خرید تضمینی به ازای هر کیلووات ساعت برای نیروگاههای خورشیدی با ظرفیت زیر 20 کیلووات، 800 تومان ، از 20 تا 100 کیلووات، 700 تومان و برای نیروگاههای بادی 570 تومان است.
در این جلسه مجری طرح خرید تضمینی برق تجدید پذیر در یزد ، از انعقاد 200 قرارداد خرید تضمینی برق ویژه مشترکین در سال 96 خبر داد و ظرفیت آن را افزون بر 2.5 مگاوات اعلام کرد.
فاطمه اعلم با بیان اینکه امیدواریم این ظرفیت تا پایان سال 1397 به حدود چهار مگاوات برسد ، گفت: 40 نیروگاه به ظرفیت 500 کیلووات متصل به شبکه در استان وجود دارد که در شهرستان های یزد ، ابرکوه ، اردکان ، میبد ، مهریز ، تفت و نیر واقع شده است.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم است و همین امر موجب شده تا در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران خارجی شود.
این میزان تابش آفتاب در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران یک هزار و 800 تا 2هزار و 200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از 280 روز آفتابی برای این کشور گزارش شده است.
بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی ، از 6 نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی ، 2 نقطه در استان یزد قرار داد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.