در دسته بندی این نوع گروه های خونی از یکهزار تا پنج هزار نفر به نام گروه خونی کمیاب و از پنج هزار تا 10 هزار نفر به نام گروه خونی نادر و از 10 هزار نفر به بالا، گروه خونی خیلی نادر نامیده می شود.
نقی تقوایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چهار نفر از افراد یاد شده دارای گروه خونی خیلی نادر o بمبئی هستند افزود: سه نفر این افراد از یک خانواده هستند و یک نفر دیگر نیز غیر بومی است که خون های این اهداکنندگان با هماهنگی به بانک ملی خون های نادر ارسال می شود.
وی اظهار کرد: همچنین دو نفر آنها هم O مثبت از زیر گروه های خونی P که یک نفر بومی و غیر بومی هستند.
تقوایی اضافه کرد: امکان شناسایی گروه های خونی نادر در زمان حاضر فقط در مراکز انتقال خون وجود دارد و بهتر است مردم برای اطمینان از گروه خون خود به این مراکز مراجعه کنند.
مدیر پایگاه انتقال خون یزد با اشاره به اینکه اطلاعات این افراد در سامانه اطلاعات خون های نادر ثبت می شود گفت: همچنین برای این افراد یک پلاک تهیه که اسم مشخصات و گروه خونی خاص آنان در آن حک شده است.
وی از اهداکنندگان خون های نادر خواست بطور مستمر نسبت به اهدای خون اقدام کنند تا در مواقع لزوم برای نیازمندان استفاده شود.
بانک ملی خون های نادر در ایران که نزدیک به 1000 نفر عضو دارد از سال 1388 شروع بکار کرده است که از این تعداد 80 نفر دارای گروه خونی بسیار نادرند.
تاکنون 360 نوع گروه خونی نادر در دنیا شناسایی شده ، در ایران هم فقط 15 گروه خونی نادر شناسایی شده و خونهای این افراد در دمای منفی 180 درجه سانتیگراد و فقط در تهران نگهداری می شود.
جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است.
همچنین در قاره آسیا نیز ایران، چین و ژاپن اعضای این انجمن و دارای برنامه خون های نادر هستند.
متوسط اهداکنندگان خون در استان یزد به ازای هر هزار نفر جمعیت 37 نفر است در حالیکه این رقم در کشور 27 نفر است.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی ها زندگی می کنند.
هم اکنون چهار پایگاه انتقال خون در یزد، اردکان و میبد فعال است.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.