حسین زارع روز شنبه به ایرنا افزود: چنانچه در زمان برداشت و فراوری نسبت به ضوابط بهداشتی بی توجهی شود، قارچی به نام « اسپرژیلوس» در محصول به سرعت رشد می کند.
وی ادامه داد: این قارچ بدون ایجاد تغییر آنچنانی در ظاهر و طعم، یکی از خطرناک ترین سموم طبیعی به نام آفلاتوکسین را در پسته تولید می کند.
وی تصریح کرد: مقادیر بسیار ناچیز این سم در پسته عامل ایجاد سرطان کبد خواهد بود و باعث ممانعت کشورهای اروپایی از خرید این محصول می شود .
وی یادآور شد : لذا تجار ایرانی برای صادرات به اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی با دقت زیادی اقدام به جداسازی پسته آلوده از سالم می کنند، بخش آلوده جدا شده عموما به بازار داخلی عرضه و بعضا به عنوان ماده اولیه در صنایع تبدیلی مواد غذایی مصرف می شود.
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: با توجه به خطر مصرف حتی مقدار بسیار کم پسته آلوده به آفلاتوکسین لازم است مسئولان ذی صلاح در جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت به این موضوع به عنوان تهدیدی بالفعل بر سلامتی افراد توجه ویژه کنند و در پی راهکارهای موثر درخصوص کاهش این نوع آلودگی و از چرخه مصرف خارج کردن پسته آلوده باشند.
وی بیان کرد: پسته از گیاهان بومی ایران است، با توجه به مقاوم بودن آن در مقابل خشکی هوا ، شوری آب و خاک عموما در مناطق حاشیه بیابان ها به صورت بومی از دیرباز کشت می شد و شهرستان اردکان در گذشته از مراکز اصلی پرورش این گیاه در استان یزد بوده است.
وی اضافه کرد: با توجه به طعم و مزه بسیار مطلوب ، مقوی بودن، همیشه بازار خوبی برای این محصول وجود داشته است، در چند دهه اخیر با روش های جدید و علمی باغداری نسبت به افزایش کمیت و کیفیت پسته تولیدی اقدامات موثری به عمل آمد.
این کارشناس اظهار کرد: در حال حاضر ایران با 300 هزار تن بزرگترین تولید کننده پسته جهان است و سهم مصرف بازار داخلی از این مقدار تولید حدود 10 درصد است .
ارقام پسته تولیدی اردکان بیشتر از انواع بومی، کله قوچی، احمد آقایی و کتانی است که نوع بومی به ‌علت رنگ زیبا و طعم ویژه و مشهور خود، بیشتر مورد توجه شیرینی‌سازان و حلواسازان اردکانی و دیگر مناطق کشور است.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.