دکتر 'حمید حبوباتی' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کمیته پزشکی هیات فوتبال یزد از سال گذشته با هدف پیشگیری از آسیب های ورزشی در این رشته راه اندازی شد.
وی نخستین اقدام برای پیشگیری از این آسیب ها را راه اندازی کلینیک ویژه ای در هفته گذشته در همین زمینه در استان اعلام کرد که زیر نظر هیات فوتبال فعالیت می کند.
به گفته وی این کلینیک در محل دانشکده پیراپزشکی یزد واقع شده و در آن تست های قلبی و عروقی، آزمایشات مختلف، معاینات کامل اسکلتی و عضلانی، مشاوره روانشناسی و تغذیه و برای بانوان ورزشکار هم مشاوره مامایی انجام می شود.
این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات یادآور شد: پس از انجام معاینات، در صورت وجود مشکلی، ورزشکاران به متخصصان مورد تایید کمیته پزشکی هیات فوتبال ارجاع داده می شوند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد برای ورزشکار، گواهی سلامت و ورود به عرصه فوتبال صادر خواهد شد.
حبوباتی اظهار داشت: در همین زمینه و برای افزایش دانش پزشکان، مربیان و داوران فوتبال، همایشی با عنوان تازه های پزشکی در فوتبال با حضور متخصصان پزشکی و ورزشی، قلب و عروق، روانپزشک ، متخصص تغذیه و متخصص پزشک قانونی در استان برگزار شد که دستاوردهای خوبی به دنبال داشت و برای شرکت کنندگان هم گواهی صادر شد.
وی یکی دیگر از اقدامات کمیته پزشکی هیئت فوتبال استان یزد را تجهیز آمبولانس ها در ورزشگاه ها در قبل، حین و بعد از مسابقه اعلام کرد و گفت: حتی برای تماشاچیان هم اتاق هایی در ورزشگاه طراحی خواهیم کرد تا اگر مشکلات اورژانسی برای آنها پیش آمد سریعا اقدام شود.
رییس کمیته پزشکی ورزشی هیات فوتبال یزد، تجهیز اتاقهای دوپینگ را از دیگر اقدامات این کمیته اعلام کرد که در آن مراحل مختلف تست دوپینگ انجام و مجموعا در این اتاق از آسیب های ورزشی خواسته یا ناخواسته جلوگیری می شود.
وی از معرفی اعضای کمیته یاد شده در اینده ای نزدیک خبر داد و افزود: در این کمیته، متخصصانی در بخش های جراحی مغز و اعصاب ، ارتوپدی ، قلب و عروق، روانپزشکی ، اورژانس ، پزشک قانونی، طب فیزیک و متخصص تغدیه و کارشناسان فیرتوپرایی حضور خواهند داشت ضمن آنکه اولویت اول این کمیته، پیشگیری و سپس درمان است.
وی اظهار کرد: باید فرهنگ سازی خوبی برای نقش ورزش در سلامت جسم و روح صورت گیرد و در این زمینه باید اول از همه از خود پزشکان شروع کنیم.
دکتر حبوباتی که علاوه بر جراحی مغز و اعصاب، خود نیز در دو رشته فوتبال و بدمینتون هم فعال و عضو تیم فوتبال شهید قندی یزد و کاپیتان تیم فوتبال دانشگاه علوم پزشکی این استان هم بوده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد سوابق ورزشی خود هم گفت: در رشته بدمینتون، چندین مدال طلای دانشجویان کشور را کسب کردم.
وی گفت: همچنین در سال گذشته، اولین دوره اعزام پزشکان ورزش دوست به مسابقات جهانی فرانسه بود که 10 نفر از پزشکان استان یزد نیز حضور داشتند و بنده موفق شدم مدال نقره جهانی این رشته را کسب کنم.
وی در خاتمه یادآور شد: ما پزشکان باید ورزش را به عنوان دارو تلقی کنیم و برای این کار باید اول از خودمان شروع کنیم و آن را به بیماران هم تجویز و میزان دارو درمانی را کم کنیم.
6197/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.