بر اساس آمارها در این مدت کرمان و سیستان و بلوچستان از لحاظ کاهش بارندگی به ترتیب با 23.2 میلیمتر و 35.8میلیمتر در جایگاه اول و دوم در میان 31 استان قرار دارند.
آمارها نشان می دهد میزان بارندگی در استان یزد سال گذشته 39.3 میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت (79.7 میلیمتر) ، 50.7 درصد کاهش دارد.
امسال کاهش بارندگی ادامه دارد و نسبت به سال گذشته باز هم شاهد کاهش 7.8 میلیمتری خواهیم بود.
بیشترین کاهش بارندگی سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به هرمزگان با 76.9 درصد بود ولی استان یزد در کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در جایگاه نخست قرار دارد.
میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت بلندمدت هم 75.2 درصد کاهش دارد، استان های کرمان ، هرمزگان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری، فارس ، اصفهان و یزد هم پس از آن قرار دارند.
اما در بحث میزان کاهش بارندگی ها نسبت به سال قبل با وجودی که درصد کاهش بارندگی استان کم است، این کاهش هر سال تداوم دارد بیانگر بحرانی تر بودن خشکسالی نسبت به سایر نقاط ایران است.
در این مدت میزان متوسط بارندگی در کشور هم نسبت به بلند مدت 41.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.2درصد کاهش یافته است.
میزان بارش بلندمدت استان یزد 79.7 میلیمتر و در یک سال کامل زراعی 87.8میلیمتر بود که امسال نسبت به بلندمدت 43.5 میلیمتر کاهش بارندگی گزارش شده است.
در مجموع میزان بارندگی های استان در این مدت 41.2درصد بارندگی بلندمدت بوده که این امر اگر تداوم یابد موجب کاهش بیشتر بارش ها در دشت ها و افت سطح آب سفره های زیرزمینی خواهد شد.
بر این اساس ،تابستان امسال ، یزد در ردیف استانهایی خواهد بود که در معرض تنش آبی قرار دارد، برای کاهش تنشها و مشکل کمبود آب باید مدیریت درست مصرف در دستور کار قرار گیرد.
به گفته وزیر نیرو با توجه به کاهش بارندگی ها پیش بینی می شود، تابستان سال 97، 334 شهر با حدود 35 میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار دارند.
جمعیت ایران حدود 81میلیون نفر است که یک میلیون و 138هزار نفر آن در استان یزد زندگی می کنند.
رضا اردکانیان تصریح کرد : براساس بررسی ها 165 شهر با 10.5 میلیون نفر در وضعیت زرد، 62 شهر با 6.8 میلیون نفر در شرایط نارنجی و 107 شهر با 17.2 میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار خواهند داشت.
به موجب برخی آمارها، امسال خشکترین سال تاریخ آبی ایران است و با وجود برخی بارندگی ها در این موقع از بهار ، هنوز این آمار چندان تغییر نکرد، باید اولویت تامین آب شرب از سوی استانها مدنظر جدی باشد.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.