در این مطلب به قلم 'صالح مستوفیان' آمده: جمعه گذشته در حالی که مردم استان سرگرم خانه تکانی نوروزی بودند خبری کوتاه کام یزدی ها را در روز مادر تلخ کرد و استان را اضطراب و نگرانی فرا گرفت.
برای چندمین بار اهالی روستاهای شرق اصفهان با لودر و سنگ و چوب به تاسیسات آب انتقالی به یزد تعرض کردند و به دلیل قطع برق، آب انتقالی قطع شد، آنهم در شرایطی که آب شرب مردم اکثر شهرهای استان وابسته به آب انتقالی است و یزد تنها برای چند ساعت می تواند نبود آب انتقالی را تحمل کند.
موضوعی که در حادثه اخیر باعث کاهش فشار آب و یا قطعی آن در برخی مناطق استان و همچنین شوری و کاهش کیفیت آب آشامیدنی به علت استفاده بالاجبار از چاه های استان برای تامین آب شد.
این نخستین بار نبود که عده ای از کشاورزان مناطق شرقی اصفهان به خط آب انتقالی به یزد تعرض می کنند و اگر حضور به موقع نیروهای امنیتی و انتظامی در منطقه نبود بی شک یزدی ها عید 97 را با بحران شدید کمبود آب سپری می کردند که این اتفاق می توانست ضربه شدیدی به گردشگری استان در ایام نوروز نیز وارد سازد.
کمبود بارش ها و خشک شدن باتلاق گاوخونی در شرق اصفهان باعث شده کشاورزان این منطقه با بحران بی آبی روبرو شوند و در این میان تنها آب انتقالی به یزد را که سهم ناچیزی از برداشت از منابع آبی کوهرنگ دارد، مقصر کم آبی خود بدانند.
این در حالی است که به نظر می رسد مردم زحمتکش و نجیب شرق اصفهان تحت تاثیر جوسازی ها و القائات رسانه ای و کانال های تفرقه افکن قرار می گیرند چرا که آب انتقالی به یزد در مقایسه با حجم آب مصرفی در صنایع اصفهان خصوصا صنایع فولادی این شهر بسیار ناچیز است و این آب صرفا برای مصرف شرب مردم یزد استفاده می شود و باید مردم اصفهان دلیل اصلی خشکسالی زمین های خود را درون این استان جستجو کنند. موضوعی که استاندار اصفهان نیز بدان اشاره کرده و گفته است: 'حقیقت این است که با توسعه صنعت به کشاورزی و محیط زیست استان اصفهان، آسیب وارد شده است. در کارگروه ملی مقابله با کم آبی تصمیم گرفته شده است که صنعت اصفهان به فعالیت خود ادامه داده و در عین حال بخشی از منابع آبی در اختیار محیط زیست و کشاورزی قرار بگیرد تا کشاورزی و محیط زیست اصفهان احیا شود'.
سخنان محسن مهرعلیزاده به خوبی نشان می دهد که علاوه بر کمی بارش ها در سالهای اخیر، رشد بی رویه صنعت و کشاورزی پرآبخواه از دلایل عمده کاهش منابع آب اصفهان بوده چرا که تا چند سال پیش در اصفهان برنج هم کاشته می شد و گفته می شود میزان مصرف آب صنایع فولادی اصفهان به میزان مصرف روزانه چند شهر بزرگ است.
اما متاسفانه جوسازی های رسانه ای در اصفهان و مناطق غربی کشور هیچ اشاره ای به مافیای آب و دلایل اصلی کمبود آب کشاورزی در اصفهان نداشته و سعی در القای آن دارند که آب انتقالی به یزد در صنایع استان مصرف می شود در حالیکه میزان آب انتقالی به استان، جوابگوی آب شرب هم نیست و بسیاری از مناطق استان یزد به دلیل محدود بودن حجم آب انتقالی، از آن محروم هستند.
آب انتقالی به استان یزد یک حقآبه ملی است که از پیش از انقلاب مورد توجه بوده و در دولت سازندگی اجرایی شد. این سهمیه بنابر قوانین و همچنین دستورات شرعی حق مردم استان یزد است و باید نسبت به تخصیص آن دقت بسیاری شود. چرا که به گفته مسئولان منابع آبی یزد شامل قنات ها و چشمه ها در گذشته از باتلاق گاوخونی تغذیه می کردند که آب این باتلاق نیز از سرچشمه کوهرنگ تامین می شده اما در سالهای اخیر به دلیل خشک شدن این تالاب، عملا سهم آب یزد از محل کوهرنگ تامین نشده و در نتیجه بصورت آب انتقالی به استان فرستاده می شود. بنابر این تامین آب یزد از محل سرچشمه کوهرنگ سابقه ای تاریخی داشته و آب انتقالی حق مسلم و غیرقابل انکار مردم استان یزد است.
نکته دیگر در خصوص تعرض جمعی از کشاورزان شرق اصفهان به خط آب انتقالی به یزد، پاسخگو نبودن دولت به خسارات آنها به سبب خشکسالی است موضوعی که نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نیز بدان تاکید کرد و گفت: «باید حرف‌های مردم استان اصفهان نیز شنیده شود و دولت به تکلیفش برای جبران خسارت کشاورزان این منطقه که در پی خشکسالی‌های چندسال اخیر بوده است عمل کند؛ چرا که اگر دولت این خسارت را پرداخت می کرد، قطعا مردم این استان پیگیر قطع انتقال آب به یزد نبودند.»
استان یزد جدای از امنیتی شدن موضع خط اول و دوم انتقال آب از غرب کشور به یزد، هم اکنون با کمبود شدید منابع آبی روبروست خصوصا آنکه علاوه خشکسالی متمادی در چند دهه اخیر و قرار گرفتن در پایین ترین مکان جدول بارشی کشور، امسال با کمبود بی سابقه بارش باران و برف مواجه شده است.
آنطور که پیش بینی می شود اگر فکر عاجلی برای تامین آب استان صورت نگیرد، یزد در دهه های آینده خالی از سکنه خواهد شد آنهم در شرایطی که جهانی شدن یزد به یک سالگی نرسیده است.
بر این اساس و با توجه به کمبود منابع آبی غرب کشور به نظر می رسد تنها راه نجات علاوه بر اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی درون استانی، انتقال آب دریای عمان به یزد است، پروژه ای که سالهاست چشم به راه تامین بودجه بر زمین مانده و اجرای آن همچنان در بیم و امید است.
روزنامه بشارت یزد به صاحب امتیازی جواد آذرنگار و مدیر مسئولی محمدعلی شاهنده در گستره استان یزد، منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مکتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.