ایرج حسینی صدرآبادی روز پنجشنبه در همایش ملی حقوق با رویکرد ارزیابی و کارآمدی قانون ایران در دانشگاه آزاد میبد، افزود: همچنین در قانون باید از نظر شکلی، اصول قانون نویسی و علوم قانونگذاری در آن رعایت شده باشد.
وی با اظهار اینکه موضوعی که می تواند مطرح باشد، کیفیت قانون است، تاکید کرد: می توان کیفیت قانون را از لحاظ شکلی و محتوایی در همسنجی با سیستم ها و نظام های حقوقی معاصر ارزیابی و ایرادها را بررسی و رفع کرد.
حسینی صدرآبادی تصریح کرد: آنچه در نظام حقوقی ایران و به طور کلی مجلس شورای اسلامی وجود دارد، در حوزه وضع قوانین دولت به عنوان تدوین کننده لایحه که عمده قوانین از طریق ارائه لوایح از طرف دولت است و تعدادی به صورت طرح از سوی نمایندگان مجلس ارائه می شود.
وی بیان کرد: در این ارتباط اقدام های بسیار خوبی هم صورت گرفته است ، دولت در حوزه کیفیت قانون به لحاظ محتوایی و شکلی توجه زیادی دارد و توانست با بررسی ضرورت ارائه لایحه تحولاتی را در این حوزه ایجاد کند.
قائم مقام معاون پارلمانی رئیس جمهوری یادآور شد: مجلس هم در کمیسیون ها و هم در صحن علنی با توجه به آیین نامه داخلی سعی کرد با حضور کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و نیز حضور همزمان نمایندگان دولت، کار قانونگذاری را به بهترین صورت انجام دهد.
همچنین عبدالرضا برزگر، دبیر گردهمایی گفت: دغدغه ای که بعد از یک قرن از قانونگذاری نوین در ایران همچنان مورد توجه قانونگذاران و سیاستمدران است،بحث کارآمدی و ناکارآمدی قانون است که به دلیل تورم قانونگذاری هم در اجرا و هم در تقین احساس می شود.
وی افزود: یکی از مباحث عمده همایش بررسی قانون از زاویه کارآمدی در حوزه های کیفری، مدنی ، تجاری، ثبتی و گمرکی، تورم قانونگذاری و همینطور آسیب شناسی در مرحله قانونگذاری و اجراست .
وی بیان کرد: بحث ارتقأی کیفی قانون هم یکی دیگر از مباحثی است که در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد .
به گفته برزگر از 600 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش پس از داوری 350 مقاله پذیرفته شد که از تعدادی از این مقاله ها به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد.
2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.