حمیدرضا نصیری زاده روز پنجشنبه در نوزدهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان که با حضور محمود زمانی قمی استاندار و اعضای ستاد در ابرکوه برگزار شد، افزود: هم اکنون 2هزار 415 نفر در این شهرستان بیکار هستند.
پیش از این نرخ بیکاری در این شهرستان توسط مسئولان محلی 14.1درصد اعلام شده بود.
وی در ادامه یکی از عوامل موثر در پایین بودن نرخ بیکاری در روستاهای ابرکوه را فعالیت های کشاورزی و دامداری عنوان کرد و یادآور شد: این شهرستان یکی از قطب های مهم کشاورزی استان یزد است.
به گفته وی با توجه به جمعیت کم روستایی و وجود عرصه های بیابانی کشاورزان سختکوش شهرستان، سالانه بیش از 190هزارتن انواع محصولات کشاورزی تولید می کنند که شامل 42 هزار و 38 تن محصولات باغی ، 11 هزار و 600 تن گندم ، 9 هزار و 593 تن انار، سه هزار و 700 تن انگور و سه هزار و 96 تن پسته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه میانگین بارندگی سالانه ابرکوه 58 میلی‌متر و بحران آبی مضاعف بر این موضوع است، اظهار کرد: کشاورزان منطقه با توجه به بحران آبی در تلاش برای توسعه تولید محصولات کم آبخواه و گلخانه‌ای هستند که در این زمینه سه هزار و 920 تن سالانه محصولات گلخانه ای برداشت می کنند .
وی تولید 16 هزار و 759 تن شیر، شش هزار و 458 تن گوشت مرغ ، یکهزار و 817 تن تخم‌ مرغ و یکهزار و 466 تن گوشت قرمز را بخشی از فعالیت دامداران عنوان کرد که نقش موثری در کاهش جمعیت بیکار در روستاها دارد.
وی یادآور شد: وجود گیاهان کم آبخواه، مجتمع‌های گاوداری و مرغداری، آثار تاریخی و مرمت و احیای بعضی از مکان‌های گردشگری، سرمایه گذاری در بخش گردشگری، وجود ذخایر معدنی از جمله قابلیت‌ها و ظرفیت ابرکوه است.
نصیری زاده ادامه داد: بحران آبی، تداوم خشکسالی‌ ،آبیاری سنتی، پایین بودن دانش بهره‌ برداران امور کشاورزی و دامی، نبود صنایع بسته‌ بندی، تکمیل نبودن زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی و دامداری و کمبود راهنمای تورهای گردشگری بخشی از مشکل توسعه منطقه است.
وی با اشاره به محرومیت شهرستان تصریح کرد: ابرکوه یک شهرک صنعتی، 2ناحیه صنعتی دارد که درمجموع 77 واحد تولیدی و کارگاه صنعتی در این مراکز مستقر هستند.
نصیری زاده ادامه داد: در مجموع واحدهای مستقر در نواحی و شهرک صنعتی 17 واحد فعال و 20 واحد نیمه فعال است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان در ادامه با بیان اینکه ابرکوه جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور است، افزود: ظرفیت های خوبی برای توسعه و رشد صنعت گردشگری در این شهرستان فراهم هست که زمینه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی مهیاست .
به گفته این مسئول سه واحد بوم گردی، پنج مرکز پذیرایی بین ‌راهی و رستوران سنتی و یک واحد دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری خدمات لازم را به گردشگران داخلی و خارجی ارایه می کند.
شهرستان ابرکوه بر اساس آخرین تقسیمات کشوری 2بخش ، چهار دهستان ، 2شهر و 34 روستا دارد .
این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری سال گذشته ،51 هزار و 552 نفر شامل 16 هزار و 26 خانوار جمعیت دارد که ، جایگاه پنجم استان را از نظر جمعیتی در 10شهرستان استان یزد دارد.
هم اکنون جمعیت تمام مناطق شهری و روستایی شهرستان از نعمت آب ، برق و گاز بهره مند هستند و 12هزار و 871 مشترک انشعاب گاز شهری و روستایی و 26 هزار و 732 مشترک برق دارد.
جمعیت این شهرستان در حال حاضر 53 هزار نفر است، مرکز آن در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.