به گزارش ایرنا گرایش گسترده دانش آموزان به رشته های تجربی و در راس آن پزشکی، نگرانی هایی را در سطح جامعه آموزشی کشور و این استان ایجاد کرده و رسیدن به رشته های پزشکی به رویایی برای دانش آموزان و والدین آنها بدل شده است.
آنطور که روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد به ایرنا اعلام کرد
در سال 93، 14 هزارو 423 نفر از این استان در آزمون سراسری شرکت کردند که 53/9 درصد آنها پذیرفته شدند، از تعداد کل شرکت کنندگان این سال، پنج هزارو 224 نفر در گروه علوم تجربی ثبت نام کرده بودند که 2 هزارو 788 نفر معادل 53.4 درصد پذیرفته شدند.
استانهای که در این سال در آزمون سراسری، با توجه به نسبت شرکت کنندگان، پس از استان یزد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند اصفهان و خراسان جنوبی بودند که درصد قبولی گروه علوم تجربی آنها به ترتیب 41.8 . 40.5 بوده است.
در سال 94 نیز 13 هزار و 498 نفر از استان یزد در این ازمون ثبت نام نمودند که 55/7 درصد آنها پذیرفته شدند.
پنج هزارو 203 نفر در این سال از استان یزد در گروه علوم تجربی شرکت کردند که معادل قبولی کل شرکت کنندگان در آزمون یعنی همان عدد 55.7درصد، در این گروه پذیرفته شدند.
درصد قبولی در این گروه ازمایشی برای استانهای بعدی در این سال یعنی سمنان و خراسان جنوبی هم به ترتیب 43.6 و 41.8 درصد بوده است.
سونامی استقبال از رشته های تجربی در سال های اخیر به گونه ای شده که استعدادهای دانش آموزان در رشته های دیگر را در ورطه نابودی قرار داده است.
اینکه چرا دانش آموزان درس خوان برای ادامه تحصیل، متقاضی رفتن به رشته علوم تجربی هستند، فرمول پیچیده و لاینحلی نیست و حتی کم سواد ترین افراد هم به علت آن واقف هستند.
در زبده ترین مدارس ما و از جمله مدارس تیزهوشان و یا نمونه و همچنین برخی مدارس شاخص غیر انتفاعی، کلاس های رشته تجربی به راحتی تشکیل می شود اما تشکیل حتی یک کلاس در رشته های ریاضی و انسانی در برخی مدارس مشکل ساز است.
این روزها و این سالها مدارس خاص به محلی برای رقابت های رشته تجربی و پزشکی و زیر مجموعه های آن بدل شده، در این مدارس، آموزش در حداقل اهمیت بوده اما رقابت برای قبولی در رشته های تجربی و پزشک شدن در اولویت است.
جالب آنکه تقریبا تمام دانش آموزان آماده ورود به دانشگاه نیز در برابر این پرسش که در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل می دهید به رشته ' پزشکی' اشاره می کنند.
همه ساله موج بزرگی برای ورود به رشته تجربی و تحصیل در رشته های پزشکی ایجاد می شود، آیا این موج ناشی از سراب درآمد در رشته های پزشکیست، آیا واکنشی به اختلاف درآمد این قشر با سایر اقشار جامعه است، آیا وضعیت اقتصادی به این تصمیم گیری منجر شده و یا والدین برای فخر فروشی، فرزندان خود را روانه این رشته می کنند؟!.
برای داشتن کشوری اباد و توسعه یافته، نیازمند پرورش همه استعدادها در همه رشته ها و از جمله علوم پایه و مهندسی هستیم.
یک کشور همانطور که به پزشک برای سلامت انسانها نیاز دارد به غذای سالم کشاورزان و خانه امن کارگران و مهندسان هم نیازمند است.
بطور قطع، دلایل متعددی در گرایش عمومی دانش‏ آموزان و والدین آنها به رشته تجربی بویژه پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی وجود دارد که امکان اشتغال و نیز میزان درآمد بالا از جمله اصلی ترین دلایل آن است.
رشته پرطرفدار تجربی، رقابت در عرصۀ کنکور را شدید کرده و بستر فعالیت برای مؤسسات آموزشی آزاد جهت ماهی گیری از این آب گل آلود را فراهم تر کرده است.

*** درآمد، اشتغال و زمینه خانوادگی، علت گرایش به علوم تجربی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به خبرنگار ایرنا گفت: تصور درآمد بالا، فراهم بودن زمینه اشتغال و زمینه خانوادگی از علل اصلی گرایش دانش آموزان و والدین آنها به رشته های علوم تجربی و پزشکیست.
محمود زارع افزود: وقتی در یک خانواده ای، پدر و چند فرزند خانواده پزشک هستند، بقیه اعضای آن خانواده نیز یا از روی علاقه یا از روی اجبار به سمت این رشته می روند.
وی با بیان اینکه در استان یزد طی دو سال گذشته، کنترل موفقی در مهار ورود دانش آموزان به رشته تجربی داشته ایم تصریح کرد: یزد از استان های موفق در این طرح بوده هر چند از ما شکایت شد و حتی ناسزاها شنیدیم.
وی راهکارهای نیل به این موفقیت را آموزش خانواده ها، آموزش مشاوران در مورد اطلاعات شغلی، آموزش مدیران و جلوگیری از تغییر رشته در پایه دهم اعلام کرد.
زارع به دو نکته مهم دیگر هم اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که مردم، دولت را مسئول استخدام بدانند این مشکل باقیست ضمن آنکه دولت هم باید از ثبت نام استخدامی پزشکی و پیراپزشکی فاصله بگیرد.
و اما.....
اینکه طرح مهار استقبال دانش آموزان برای ورود به رشته تجربی در استان یزد در حال اجراست و طی دو سال گذشته موفقیت آمیز هم بوده ، خبر خوبیست اما نباید به همین بسنده نمود باید از تمام ساز و کارهای لازم آموزشی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.
ایران برای توسعه متوازن خود به همه شغل ها و تخصص ها نیاز دارد.
امسال حدود 240 هزار دانش آموز یزدی راهی کلاسهای درس شدند.
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.