حسن جانفدا، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت پنجم دی ماه، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد که بسیاری از سازه های استان در برابر بلایای طبیعی ایمن نیست.
پنجم دی ماه، سالروز زلزله بم در تقویم رسمی ایران ، به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.
زمین ‌لرزه بم به بزرگی ۶٫۶ درجه ریشتر ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه پنجم دی ۱۳۸۲ به مدت سیزده ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان تکان داد.
پیش از زمین لرزه اصلی سه پیش لرزه رخ داد که 2 تای آن حوالی ساعت ۲۴ و سومی ۴۵دقیقه قبل از زلزله اصلی اتفاق افتاد.
شدت زلزله، عمق کم، ساعت وقوع، طولانی بودن مدت زمین لرزه و نزدیکی کانون زلزله به شهر موجب خسارت فراوان شد که حدود 90 درصد ساختمان های شهر تخریب شد.
طبق آمار رسمی این زمین ‌لرزه 26هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و بیش از 100هزار نفر بی‌خانمان به جاگذاشت.
مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: هزینه های ساخت یک واحد مسکونی ایمن از لحاظ فونداسیون و اسکلت بندی ساختمان ، 10 درصد بیشتر از سازه های ناایمن است، بیاییم، حداقل برای حفظ جان اعضای خانواده خودمان، خانه ایمن بسازیم .
به گزارش ایرنا، وی در ادامه از زلزله، سیل، توفان شن، گرد و غبار، آلودگی هوا ، پدیده خشکسالی و بروز حوادث در واحدهای صنعتی و معدنی به عنوان 6 حادثه طبیعی و انسانساخت تهدید کننده در استان یزد یاد کرد.
به گفته وی از مجموع 41 بلایای طبیعی و انسانساخت در جهان، 32 مورد در ایران رخ می دهد، که امسال شاهد وقوع زمین لرزه های متعدد در مناطق مختلف کشور بودیم.
وی با بیان اینکه وقوع زلزله موجب تخریب بسیاری از ساختمان ها می شود، اظهار کرد:
بیشتر ساختمان ها به خصوص در مناطق روستایی استان یزد از لحاظ سازه ای و غیر سازه ای ضعیف بنا شده است.
جانفدا، متوسط آمادگی مردم ایران در برابر حوادث بلایای طبیعی را حدود 10 درصد بیان کرد و یادآور شد: در حالیکه این عدد در ژاپن 90 درصد است، ایران، کشوری زلزله خیر است و از پیامدهای آن چندان عبرت نگرفه ایم.
مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای طبیعی دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: اگر در احداث سازه ضد زلزله کوتاهی می کنیم، حداقل ساختمان ها مهندسی ساخته باشد تا هنگام زلزله خسارت کمتری وارد شود.
به گفته وی انتظار مردم از سازمان های نظارتی از جمله نظام مهندسی این است، برای رعایت حقوق شهروندی بیشتر به رعایت استاندارد ساختمانی عمل کنند و نظارت بر ساخت و سازها بیشتر و جدی تر باشد، تا زمینه گمانی زنی های رسانه ای و غیر رسانه ای فراهم نشود.
وی با بیان اینکه نباید از کنار این مسائل به راحتی گذشت، بلکه مردم باید در زمینه ساخت و ساز سازه استاندارد، مطالبه گر باشند، افزود: بنابراین هرچه آموزش های مردم در زمینه حوادث و بلایای طبیعی بیشتر باشد، مطالبه گری آنها نیز افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: باید سواد و آگاهی مردم در پیشگیری و کاهش آثار بلایای طبیعی افزایش یابد و همیشه آماده پیشگیری باشیم.
جانفدا یادآور شد: باید سازه های ساختمانی چون سقف ، ستون و دیوارها مقاوم باشد، علاوه بر این، عوامل غیر سازه ای ساختمان چون کمدها، لوسترها، شیشه ها ، درها، تاسیسات و غیره را ایمن کرد تا با اندک لرزش خطرآفرین نباشند.
2088/ 2047/ خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.