مهدی راضی روز شنبه در گفتگو با ایرنا در خاتم یزد افزود: متاسفانه این رشته آنطور که شایسته بوده حمایت نشده، تدوین یک رشته دانشگاهی کار بسیار سختی است که با وجود مشکلات، این رشته تدوین شد اما مورد توجه قرار نگرفت.
وی اظهار کرد: تدوین، یک بخش کار است و تفهیم این رشته هم برای کسانی که در وزارت علوم لازم بود انجام شود یک طرف، اما خوشبختانه این رشته تصویب شد ولی این تمام کار نیست ادامه مسیر مهم است و مسئولان استان باید این رشته را حمایت کنند.
وی افزود: متاسفانه بخاطر حمایت نشدن از این رشته در استان یزد مجبور شدم که به تهران اعلام کنم تا آنها این رشته را در تهران قبول کنند.
دارنده رتبه اول جشنواره بین المللی بسم الله تهران تاکید کرد: رشته یاد شده بسیار کاربردی است و از جنبه های مختلف بررسی شده و در واقع این رشته نقاشی با حروف است و حروف نیز از تقدس خاصی برخوردار هستند.
وی یادآور شد: رسانه ها در استان یزد به هنر کم مهری کرده اند و آنطور که باید به جایگاه و ارزش واقعی هنر ملی توجه نکرده اند و این خلا در استان احساس می شود.
راضی که مدت 28 سال است بصورت حرفه ای در حوزه نقاشیخط کار میکند خاطر نشان ساخت: این رشته که به صورت علمی تدوین شده در نسل آینده به صورت حرفه ای تر و جدی تر پیگیری خواهد شد.
وی گفت: حمایت مسئولان کشور از این رشته باید خیلی جدی تر باشد این هنر مدرن ایرانی اسلامی در کشورهای دیگر حرف های زیادی برای گفتن دارد.
راضی تصریح کرد: با وورک شاپ هایی که در کشورهای اسلامی داریم امیدوارم تا بتوانم سفیرفرهنگی خوبی برای این هنر باشم و این هنر را به خوبی در آنجا تبیین و تفهیم کنم.
وی عنوان داشت: در شهر جهانی هستیم ولی هنوز دیدگاه ما جهانی نیست و هنوز جایگاه واقعی هنر در این شهر شناخته نشده است.
وی یادآور شد: این هنر چند وجهی، قابلیتهای زیادی درفضای زندگی ما دارد زیرا نقاشیخط هم دارای رویکردهای محتوایی و هم دارای رویکردهای زیبایی شناختی است.
راضی تصریح کرد: این هنر، ملی است بنابراین صداوسیمای کشورمان ونه فقط صداوسیمای یزد وظیفه سنگینی درتبیین هنر فاخرایرانی اسلامی بعهده دارند.
وی تاکید کرد: درجامعه برای یک فوتبالیست میلیاردها هزینه میکنند اما برای بنده وامثال بنده که درجهت اعتلای فرهنگ و هنر با دست خالی تلاش میکنیم کسی احوالی هم نمیپرسد و هیچ ارزشی قائل نیستند.
راضی عنوان کرد: رشته نقاشیخط برای دوره کارشناسی ناپیوسته تدوین شده بنابر این کسانیکه دارای مدرک کاردانی و دراین زمینه علاقه مند هستند میتوانند دراین رشته دردانشگاه علمی کاربردی ادامه تحصیل دهند .
نقاشیخط به معنای ساده آن، ترکیبی از خوشنویسی و نقاشی است و شیوه ای است که مخاطب را با تلفیقی از هنر مدرن و سنتی در دنیای امروز آشنا می کند و هنرمند را در عرصه وسیعی از نوگرایی قرار می‌دهد تا بتواند با تکنیک‌های خلاقانه‌ای که در این مسیر تجربه می‌کند به نو آوری و شکل‌گیری این شیوه بپردازد و حتی این شیوه را با رعایت فرم و مفهوم عینی با سبک‌های انتزاعی سوق دهد.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.