گرانی برخی از کالاههای مورد نیاز مردم در چنین شبها و مناسبتهایی، به امری عادی بدل شده و این نیست جز سوء استفاده برخی دلالان و سودجویان.
دولت، نه اجازه گرانی ها را می دهد و نه به این امر رضایت دارد اما عده ای سودجو که در شبهایی مثل یلدا، تنور را برای چسباندن نان منافع آماده می بینند بر طبل گرانی می کوبند.
در آخرین ساعات شبها و روزهای پاییز و در آستانه شب یلدا، قیمت برخی میوه ها و از جمله انار و هندوانه که از بخش های اصلی تشکیل دهنده سفره شب یلداست افزایش یافته که این به مذاق خریداران و بویژه قشر اسیب پذیر خوش نمی اید.
امروز رئیس سازمان میوه و تره بار شهرداری یزد قیمت عمده هندوانه مرغوب و ممتاز را 18 هزار ریال اعلام کرد که البته در فروش جزئی، 20 درصد به این رقم اضافه خواهد شد
ضمن آنکه نرخ هندوانه ها با کیفیت پایین تر نیز حداقل 10 هزار ریال اعلام می شود.
'مشرف' رئیس سازمان میوه و تره بار یزد طی هفته جاری به برخی رسانه گفته بود قیمت هندوانه به علت سرمازدگی در میناب و کاهش واردات هندوانه به استان، از یکهزار تومان به یکهزار و 700تومان رسیده و این در حالیست که عملا این قیمت بیشتر و یکهزار و 800تومان شد یعنی در فاصله یک شب و یکروز تا یلدا، قیمت این میوه به صورت رسمی و عمده فروشی 6 درصد افزایش یافته است.
میوه دیگر پرطرفدار شب یلدا انار است که قیمت درجه یک آن به تازگی از پنج هزار و 500تومان به 6هزار تومان و انار درجه 2 و سه از 2هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافته است که البته این قیمت‌ها مربوط به میدان تره بار بوده و در هنگام عرضه به بازار 20 تا 30 درصد دیگر افزایش خواهد یافت.
قیمت این میوه نیز امروز با وجودی که در لیست قیمت میوه های اعلامی سازمان میوه و تره بار نیامده بود در گفت و گوی مسئول این مجموعه با رادیو از 2 هزار تا هفت هزار تومان اعلام شد یعنی طی 2 روز 20 درصد به قیمت آن اضافه شد.
برخی آجیل های شب یلدا هم پیش تر با گران شدن چهار تا پنج درصدی به استقبال این شب رفته اند اما رئیس اتحادیه خواربارفروشان ، آجیل و خشکبار استان یزد در این خصوص گفته که بازار آجیل و خشکبار از نیمه آبان تاکنون از ثبوت خوبی برخوردار بوده و افزایش قیمتی ندارد.
سید حسین عقیلی اضافه کرده: با توجه به رکود بازار ، فقط پسته و فندق به ترتیب به میزان پنج و چهار درصد افزایش قیمت داشته است.
شاید افزایش قیمتها، شیرینی شب یلدا را به کام مردم تلخ کند، آنها انتظار دارند که مسوولان ذیربط در مقابل سوء استفاده برخی ها واکنش نشان داده و اجازه افزایش قیمتها به بهانه شب یلدا داده نشود.
1968/ 6197 یادداشت: محمودرضا رحمانی ** انتشار: محمدحسین فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.