طبخ آش نذری به نام امام حسین (ع) در شهرستان ابرکوه قدمتی حدود 150 ساله دارد و بسیار مورد توجه مردم مومن این منطقه است.
دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پس از اقامه نماز صبح روز چهارشنبه با حضور در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله « دربقلعه » ابرکوه 12دیگ بزرگ آش نذری به یمن مبارکی نام 12 امام معصوم (ع) بار گذاشتند و بار دیگر این حرکت معنوی را به نمایش گذاشتند.
مسئول هیات امنای تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله دربقلعه به خبرنگار ایرنا گفت: برای پخت آش افزون بر 120میلیون ریال هزینه شد که با کمک های خیری و با مشارکت مستقیم و غیر مستقیم بیش از 200 نفر از محبان اهل بیت (ع) طبخ شد.
حبیب الله روحی پناه با تبریک میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و با اشاره به اینکه حدود 10روز است که مقدمات تهیه مواد اولیه آش طول کشید، اظهار کرد: آش نذری در میان سه هزار و500 شهروند ابرکوهی توزیع شد.
وی ادامه داد: برای پخت آش نذری یادشده 600کیلوگرم گندم مرغوب سبوس دار، 180 کیلو گرم گوشت قرمز ،60 کیلوگرم روغن ،12کیلوگرم ادویه شامل فلفل ، دارچین ، ریشه جوز ، زنجبیل و نیز مقداری نمک استفاده شده است.
روحی پناه اضافه کرد: پخت آش نذری یادشده بیشتر در فصل پاییز و زمستان مرسوم است که علاوه بر پخت آن در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) در دیگر تکایا ، محلات و تعدادی از روستاها و منازل مردم به مناسبت های مختلف به صورت یک یا دو دیگ بزرگ طبخ می شود.
به گفته وی محله دربقلعه بزرگترین محله ابرکوه است که 72 نفر از جوانان آن در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
مراسم جشن هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) سه شنبه شب و روز چهارشنبه به نحو با شکوهی با حضور گسترده مردم ولایتمدار ابرکوه برگزار شد.
فاصله میان 12ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) به روایت اهل سنت تا 17 ربیع الأول که تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) به روایت شیعه است ، این مدت از سوی امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.
همچنین تعدادی از زوج های جوان آغاز زندگی مشترک خود را در این هفته جشن گرفتند و روانه خانه بخت شدند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
انتشار: 7540/ 2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.