محمد محامدی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مجموعه پردیسان خانه تاریخی آقازاده ابرکوه که با بیش از 20میلیارد ریال توسط یک شرکت گردشگری راه اندازای شد به ایرنا افزود: این شهرستان علاوه بر ظرفیت های کشاورزی ، دامپروری و صنعت در حوزه گردشگری هم از ظرفیت و فرصت های بالایی برخوردار است.
وی ادادمه داد: ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیر گردشگری منطقه نقش تاثیرگذاری در رشد و توسعه پایدار شهرستان و ایجاد اشتغال در منطقه دارد .
سرپرست فرمانداری ابرکوه اظهارکرد: توسعه خانه های بوم گردی و تاریخی با سرمایه گذاری هدفمند در بخش صنعت گردشگری برای ایجاد رفاه گردشگران می تواند فرصت های شغلی پایداری را برای جوانان فراهم کند.
سرپرست فرمانداری اضافه کرد: ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه گردشگری ایران شناخته شد و 400 اثر تاریخی و طبیعی و 162هکتاری بافت تاریخی و منحصر به فردی دارد که تاکنون 125 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
همچنین سید علی عظیمی، سرمایه گذار مجموعه پردیسان خانه آقازاده ابرکوه به ایرنا افزود: برای رفاه حال گردشگران داخلی و خارجی این مجموعه امسال راه اندازی شده است.
وی افزود: برای راه اندازی این مجموعه تاریخی متناسب با شاخص ملی که شامل هتل ، آشپزخانه ، رستوران و اتاق های پذیرایی است بیش از 20 میلیارد ریال هزینه شد و با این کار زمینه اشتغال مستقیم 10نفر فراهم شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، مجموعه پردیسان خانه تاریخی آقازاده ابرکوه در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است.
این اثر با مساحتی بیش از 850 مترمربع به صورت حیاط مرکزی است و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار دارد .
خانه آقازاده ، به لحاظ معماری و به کارگیری عناصر معماری سنتی ایران در خور توجه است و با داشتن اتاق جنوبی، خانه به صورت صلیبی و شکم دریده ساخته شد.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای آن را به خصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی می بخشد و قسمت شاخص و جالب توجه آن ، بادگیر 2طبقه و کلاه فرنگی است .
ارتفاع بادگیر 18 متر و مساحت آن 19 متر مربع است و 19 عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبایی است که در نوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره 1830 در فهرست آثارملی ایران ثبت شد .
این بنا به عنوان یکی از آثار تاریخی شاخص ایران از سوی دولت یازدهم معرفی شد و عکس آن به عنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید 20هزار ریالی چاپ شده است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/2047 خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.