محمود آسایش روز یکشنبه در نشست برنامه ریزی و اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در اردکان گفت : طرح یادشده در مناطق روستایی یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول ، ارائه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز آنها اجرا می شود که به نهادهای ارائه دهنده خدمات دسترسی نداشته یا از لحاظ مالی توانایی ندارند.
وی اظهار کرد: در واقع این طرح فرآیندی برای توسعه خدمات توان بخشی در سطح محلی و برابرسازی فرصت ها و افزایش حضور افراد دارای ناتوانی در جامعه است که از طریق مشارکت افراد معلول ، خانواده های آنان، جامعه محلی ، نظام بهداشتی- درمانی، آموزشی، حرفه ای، خدمات اجتماعی و بهزیستی اجرا می شود.
وی ادامه داد: از این رو با رویکردهای قبلی در زمینه توان بخشی که انجام خدمات را به افراد متخصص و در مراکز ویژه محدود می کردند، تفاوت های اساسی دارد.
آسایش افزود: خدماتی از جمله آموزش در خانواده و خارج از خانواده ، کمک های مالی جهت امرار معاش، هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب ، مناسب سازی محل زندگی، اشتغال زایی ، وسایل کمک توان بخشی و... به افراد معلول ارائه می شود.
رئیس اداره بهزیستی اردکان نیز با بیان اینکه هدف اولیه طرح مبتنی به توانبحشی شناسایی و بهبود کیفیت زندگی افراد معلول است، افزود: شناسایی و خدمات رسانی به این قشر که در مناطق روستایی یا محروم زندگی می کنند بدون مشارکت جامعه امکان پذیر نیست.
امیرولی عضد زاده اظهار کرد : این طرح در 21 روستای شهرستان اردکان در حال اجراست که تاکنون 295 فرد معلول در این روستاها شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است
وی یادآور شد : تسهیل‌گران محلی و میانی ، بهورزان، دهیاران ، خانه های بهداشت و مجتمع های روستایی از شرکای بهزیستی در اجرای این طرح هستند.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544*2047* خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.