جلیل عفتی شامگاه شنبه در جلسه شورای معاونان بهزیستی استان یزد که در مهریز برگزار شد با بیان اینکه در یکسال گذشته افزون بر هشت هزار زوج در طرح غربالگری ژنتیک شرکت کردند، افزود: با اجرای طرح غربالگری در کنار آن مشاوره های لازم ارائه می شود.
وی ادامه داد: طرح یاد شده در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه کشور اجباری شده است که استقبال زوج های جوان استان خوب بود، باید همچنان به خاطر اهمیت موضوع همه به آن توجه داشته باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه شهرستان مهریز در انجام آزمایش ژنتیک در استان یزد پیشگام بود، بر پیگیری اجرای طرح با همکاری و همراهی خانواده ها تاکید کرد که نقش مهمی در پیشگیری ها دارد.
عفتی تصریح کرد: انجام مشاوره ژنتیک قبل از ورود به زندگی زناشویی با مشارکت ثبت احوال و دفتر ثبت ازدواج با انجام 16ساعت آموزش با موضوع ژنتیک و انجام مشاوره برای جلوگیری از تولد کودک معلول انجام می گیرد.
وی بیان کرد: جامعه سالم نیاز به مهارت های لازم در راستای ارتقای توانمندی های بالقوه دارد بنابراین بهزیستی برای کسب توانمندسازی و جلوگیری از معلولیت ها و کسانی که در معرض این آسیب ها هستند، وظایف خود را انجام می دهد.
مدیرکل بهزیستی استان یزد یادآور شد: مردم در جامعه اسلامی نیاز به خدمات مختلف بهزیستی دارند و طبقات آسیب پذیر نباید از این خدمات محروم شوند و برای تحقق آن مسئولان امر با جدیت اقدام کنند.
عفتی با اشاره به اینکه در زمینه اشتغال معلولان تاکنون کارهای خوبی انجام شده است به اهمیت اشتغال معلولان اشاره کرد و ضمن قدردانی از خیران و کارفرمایانی که با استخدام و به کارگیری مددجویان، بهزیستی را در ارتقای سطح زندگی جامعه هدف زیر پوشش یاری می دهند بر تداوم همکاری ها تاکید کرد.
افزون بر 2 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی مهریز هستند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
همچنین معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی یزد تعداد معلولان این استان را 49 هزار نفر بیان کرد و گفته بود: هفت هزار و 200 نفر از این تعداد( 14.5 درصد) معلولان نابینا و کم بینا هستند.
محمدحسین غنیمت دیروز شنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان (23 مهرماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: این رقم در کشور 12 درصد است و آمار افراد نابینا و کم بینا در استان بیشتر از میانگین کشوری است.
وی علت بالا بودن تعداد نابینا استان را بیماریهای دیابت ، فشارخون ، عفونی و ازدواج های فامیلی بیان کرد و افزود: همچنین عوامل ژنتیکی و ارثی هم در این معلولیت دخیل هستند.
هم اکنون 25 هزار و 200 معلول در بهزیستی استان پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند می شوند.
40 درصد معلولان استان یزد، جسمی حرکتی، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد.
7536*2047* خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.