به گزارش روز شنبه ایرنا در بخشی از نامه محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان، سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر، کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد و محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق، بهاباد خاتم و ابر کوه به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: نظر به این که تمامی مراحل و فرآیند انتخابات بر اساس قانون که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، توسط هیات مرکزی نظارت بر رعایت ضوابط قانونی و تطبیق موضوع و فرآیند بررسی منطبق با قواعد و مقررات حاکم صورت پذیرفته است، تصمیمات قضایی باید در جهت اصول حقوقی و مصالح عمومی و در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی و امنیت کشور و حیثیت داخلی و بین المللی نظام سیاسی و حقوقی باشد.
چهار نماینده استان یزد در این نامه از لاریجانی درخواست کردند که به منظور صیانت از قوانین و مقررات و اقدامات قانونی هیات های مربوطه در امر انتخابات شورای اسلامی شهر یزد اقدام لازم را انجام دهد.
متن نامه نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی خطاب به علی لاریجانی به شرح زیر است:
«با احترام همانگونه که استحضار دارید به موجب دستور موقت مورخ 13 شهریور 96 شعبه محترم 45 دیوان عدالت اداری متکی به نظریه شماره 240/100/96 فقهای محترم شورای نگهبان دایر بر خلاف شرع بودن تبصره یک ماده 26 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375، تداوم فعالیت آقای سپنتا نیکنام فرزند آرشام، عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد متوقف و دستور جلوگیری از عضویت صادر و اعلام شده است.
نظر به این که تمامی مراحل و فرآیند انتخابات بر اساس قانون فوق الذکر که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است توسط هیات مرکزی نظارت بر رعایت ضوابط قانونی و تطبیق موضوع و فرآیند بررسی منطبق با قواعد و مقررات حاکم صورت پذیرفته است و تصدیق می‌فرمایید که تصمیمات قضایی باید در جهت اصول حقوقی و مصالح عمومی و در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی و امنیت کشور و حیثیت داخلی و بین المللی نظام سیاسی و حقوقی باشد و با تأسی از منویات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در خصوص وظیفه همه ارکان جمهوری اسلامی در روا داشتن وظایف بر اساس معارف دینی و قانون اساسی بدون هیچ گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی باشد.
لذا خواهشمند است به منظور صیانت از قوانین و مقررات و اقدامات قانونی هیات های مربوطه در امر انتخابات شورای اسلامی شهر یزد اقدام لازم معمول بفرمایید.»
به گزارش ایرنا، چندی قبل انتشار حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، در فضای مجازی واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.
با انتشار حکم یاد شده در شبکه های مجازی، نیکنام در واکنش اظهار کرد که حکمی به وی ابلاغ نشده است.
بر اساس رای شعبه 45 دیوان عدالت اداری که در خصوص شکایت علی اصغر باقری یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر یزد که در انتخابات با کسب هفت هزار و 707 رای، نفر چهل و پنجم شد و به شورای پنجم راه نیافت، آمده است: دستور موقت مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام فرزند ارشام در شورای شهر یزد تا تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر شده است.
در رای دیوان عدالت اداری عنوان شده است: با توجه به محتویات پرونده و نظریه شماره 240 / 100 / 96 مورخ 26 / 1 / 96 فقهای شورای نگهبان (نظر آیات جنتی در خصوص عضویت اقلیت ها در شوراهای اسلامی) مبنی بر خلاف شرع بودن تبصره 1 ماده 26 قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی کشور مصوب سال 1375 و بند 11 این ماده، ضرورت امر و فوریت آن از نظر این مرجع احراز شد.
به استناد مواد 34 تا 38 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، دستور موقت به شرح خواسته صادر و اعلام می گردد، دستور موقت صادره قطعی است.
نیکنام در دوره چهارم عضو شورای شهر بود و با توجه به جمعیت حدود 6 هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای این عضو شورا، مسلمان هستند.
شورای شهر یزد 11 عضو دارد که یکی از آنان سپنتا نیکنام از اقلیت زرتشتی است.
6197 خبرنگار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.