محمدرضا تابش روز شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان یزد با محکوم کردن سخنان رئیس جمهوری آمریکا در باره ایران گفت: ترامپ از نظر بدیهیات مطالعات تاریخی و جغرافیایی کم اطلاع است، ایرانیان را به خوبی نمی شناسد و مواضعش موجب ایجاد موج تنفر در داخل کشور نسبت به مواضع آمریکا شده است.
وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا از یک طرف خود را حامی مردم ایران اعلام می کند و از سوی دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس در سخنانش استفاده می کند و یا از یکسو کشورش را حامی مبارزه با تروریسم در دنیا می داند و از سوی دیگر سپاه پرافتخار را که در خط مقدم مبارزه با داعش تروریست در منطقه است، تحریم می کند.
نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به طور قطع اگر نقش آفرینی سپاه در موصل ، یمن ، سوریه و عراق نبود امروز ما با حاکمیت داعش در بیشتر شهرها و کشورها مواجه بودیم.
تابش اضافه کرد: آمریکا باید در پنج سیاست راهبردی را درباره ایران مدنظر داشته باشد که در مرحله نخست باید به تاریخ و تمدن چند هزار ساله ایران و غرور ایرانی ها احترام بگذارد و با پرهیز از تهدید ، توهین و تکبر ، به رعایت اصل احترام متقابل و ادب توجه کند.
وی لزوم پرهیز از سیاست تغییر رژیم را نکته دوم عنوان کرد و گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا این نکته را اعلام کرد و پاسخ مناسب را در مذاکرات 1+5 گرفت و در واقع بخشی از نتیجه گرفتن برجام به نوعی متأثر از اظهارات اوباما بود.
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: نکته دیگر لزوم پرهیز ایالات متحده آمریکا از مداخله در امور داخلی ایران است چون مردم ما بعد از سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق با حمایت آمریکا ، از این کشور به دلیل این دخالت ها متنفر شدند و اگر این کشور حرفی دارد در ساختارهای حکومتی و فراجناحی آن را روا بدارد.
تابش اعمال سیاست فشار- دیپلماسی را ناکارا دانست و گفت: جواب سیاست فشار ، فشار است و ایران آمادگی پاسخگویی به هرگونه فشار و تحریمی را دارد همانگونه که فشار تحریم های هسته ای منجر به دستیابی توان غنی سازی اورانیوم شد.
وی در ادامه مهمترین دلیل مخالفت ترامپ با برجام را قدرت و نفوذ کنونی ایران در منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: تلاش برای انزوای ایران سیاستی شکست خورده است و مشکلات منطقه تنها با تدبیر و مشارکت کشورهای همین منطقه قابل حل است.
این نماینده مجلس در عین حال با قدردانی از استقامت مردم به عنوان سرمایه جاودان و ولی نعمتان مسئولان و صیانت از حقوق آنها ادامه داد: 2 تا سه ماه آینده ، دوران پرتنشی خواهد بود از این رو مسئولان باید در اظهارنظرها مراقب مسائل تنش زا باشند تا دنیا از آن این موارد بهانه تراشی نکند .
وی اظهار امیدواری کرد تا این دوران نیز با درایت مقام معظم رهبری و همراهی مسئولان و مردم به سلامت سپری شود و نظام جمهوری اسلامی ایران بار دیگر سربلند شود.
به گزارش ایرنا عصر جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا،سیاست جدید خود را در قبال جمهوی اسلامی ایران رونمایی کرد. تحلیل محتوای اظهارات ترامپ حاکی از این است علیرغم لفاظی ها و اظهارات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران وی قادر نیست خللی در توافق هسته ای بردارد کما اینکه در نهایت بررسی درخصوص توافق هسته ای را به کنگره احاله کرد تا ظرف بازه زمانی 60 روز در باره آن تصمیم گیری کنند. این در حالی است که حتی جمهوری خواهان حاکم بر کنگره توافق هسته ای را توافقی کارآمد تلقی می کنند و بر این باورند کنار کشیدن از این توافق زمینه ساز انزوای جهانی آمریکا خواهد بود.
عمده اظهارات شب گذشته ترامپ متوجه روح برجام و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است که به اذعان شرکای برجام و جامعه جهانی جزو برجام و تعهدات جمهوری اسلامی ایران نبوده است.
اظهارات ترامپ در قبال برجام و توافق هسته ای با واکنش های منفی گسترده در داخل جامعه سیاسی آمریکا و جامعه جهانی مواجه شده است، کما اینکه سران شرکای برجام نسبت به اظهارات وی واکنش نشان دادند.
رئیس جمهوری ایران همچنین شب گذشته با تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی در قبال توافق هسته ای رفتارها و سیاست های آمریکا در چهار دهه گذشته در قبال جمهوری اسلامی را متذکر شد.
امشب نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در برنامه ای تلویزیونی به تشریح دیدگاه ها و مواضع جمهوی اسلامی ایران در این زمینه خواهد پرداخت.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.